همشهری آنلاین: تصمیم جدید مشترک ارزی دولت و مجلس مبنی بر منتفی شدن تغییر نرخ ارز مرجع و تعیین نرخ دوم ارز در بورس "منطقی" ارزیابی می‌شود و می‌تواند شکست قیمت‌ها در بازار آزاد را رقم زند.

ارز

مهر نوشت: چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد از جلسات خصوصی دولت و مجلس شنیده می‌شود که ارز تک نرخی به زودی خواهد شد و باید با ارز مرجع 1226 تومانی خداحافظی کنیم.

اگرچه ارز تک نرخی در شرایط عادی موجبات حذف رانت و رقابتی شدن بازار را فراهم می‌کند اما نمی‌توان این سیاست را در هر شرایطی اجرایی کرد، چراکه شکست آن می‌تواند آثار زیان‌باری بر اقتصاد کشور داشته باشد؛ بدین ترتیب هشدار داده شد تا در شرایط فعلی که شرایط برای ارز تک نرخی مهیا نیست، دولت از این کار سرباز زند و به اتخاذ تصمیماتی روی آورد که شکست قیمت‌ها در بازار آزاد را رقم بزند.

48 ساعت طول نکشید که حمید صافدل رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، خداحافظی احتمالی ارز 1226 تومانی را در آینده‌ای نزدیک تائید کرد. در ادامه محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی وارد میدان شد و خبر قطعی شدن تغییر نرخ ارز مرجع را اعلام کرد.

بازار هم خیلی سریع به اظهارات مقامات اقتصادی کشور واکنش نشان داد و قیمت انواع ارز در بازار آزاد افزایش یافت به طوری که حتی قیمت دلار تا 2250 تومان هم بالا رفت.

دولتی‌ها و مجلسی‌ها که نظاره‌گر واکنش فوری بازار به تصمیم جدید ارزی بودند، در جلسه مشترک سه شنبه خود تصمیم گرفتند تا نرخ ارز مرجع را تغییر ندهند و نرخ دوم ارز برای بورس تعیین کنند.

این خبر را خیلی سریع محمدرضافرزین رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها رسانه‌ای کرد و گفت: دولت برنامه‌ای برای تغییر نرخ ارز مرجع ندارد. در ادامه مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این خبر را تائید کردند.

به نظر می رسد تصمیم جدید مشترک ارزی دولت و مجلس مبنی بر منتفی شدن نرخ ارز مرجع و تعیین نرخ دوم ارز در بورس "منطقی" ارزیابی می‌شود و می‌تواند شکست قیمت‌ها در بازار آزاد را رقم زند.

کد خبر 180452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز