‌گروه اجتماعی: درصورت تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی تعداد کودکان خیابانی کاهش خواهد یافت.

کودکان خیابانی

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور، در این‌باره گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در حال حاضر در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که پس از انجام این بررسی‌ها باتصویب این لایحه در مجلس ساماندهی کودکان خیابان با شیوه‌های مناسب‌تری انجام می‌شود. محمد نفریه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تغییر رویکرد سازمان بهزیستی در حوزه حمایت از کودکان خیابانی و کار اظهار داشت:

قبلاً این کودکان تنها جمع‌آوری‌ و در مراکز موقت نگهداری می‌شدند که پس از مدتی پدران و مادران این کودکان مراجعه و ‌آنها را پس گرفته و مجدداً در شهرها روانه می‌کردند. او گفت: سازمان بهزیستی کودکانی را که از لحاظ مالی در وضعیت نامناسبی باشند و یا از پدر و مادر برخوردار نباشند، تحت پوشش قرار می‌دهد و در یک پروسه زمانی آنها را به شبه‌خانواده‌های مورد نظر واگذار می‌کند.

استفاده از کودکان برای کار

پراکندگی کودکان کار در شهرهای مختلف کشور به‌ویژه‌ کلانشهرها سبب شده تا کار غیرقانونی کودکان به شکل یک معضل جدی بروز کند، ‌این کودکان کار علاوه بر حضور در کارگاه‌های بزرگ و کوچک در سطح خیابان‌های شهر به دستفروشی مشغولند. معاون امور اجتماعی بهزیستی، با تأکید بر اینکه استفاده از کار کودکان گسترش یافته توضیح داد: در حال حاضر فرهنگ استفاده از کودکان در زمینه کار گسترش یافته و این در حالی است که بسیاری از کودکان کار و خیابان که در حال حاضر در سطح کشور و کلانشهرها وجود دارند از لحاظ مالی وضعیت مناسبی دارند و حتی تعداد زیادی از این کودکان دارای پدر و مادر هستند.

تصویب در کمیسیون شوراها

پنج روز پیش محمد جواد کولیوند، نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اعلام کرد که کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

کد رهگیری

آخر خردادماه نیز حبیب‌الله مسعودی فرید، مدیرکل امور آسیب‌دیدگان بهزیستی خبر داد: برای این کودکان پرونده الکترونیک تشکیل می‌شود و از آنجا که بسیاری از این کودکان مجهول‌الهویه هستند با تهیه این پرونده هر کودک با یک کد رهگیری شناسایی می‌شود. او درباره زیر زمینی شدن کار کودکان هشدار داده و گفت: با جذب و جمع‌آوری این کودکان از سطح خیابان‌ها مشکلی حل نمی‌شود، هرگونه برخورد خشونت‌آمیز در جمع‌آوری کودکان، آنها را به سمت کارهای زیر زمینی سوق می‌دهد.

حبیب‌الله مسعودی فرید در نشست خبری معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه بیش از 50درصد کودکان خیابانی تهران غیرایرانی هستند، اظهار کرد: لازم است وزارت کشور برای ساماندهی این کودکان اقدام جدی انجام دهد. وی در ادامه از تدوین طرحی برای تعیین میزان شیوع کودک آزاری خبر داد و گفت: طرح مشترکی با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و سازمان بهزیستی برای سنجش رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی پیش روی کودکان در حال انجام است و امیدواریم با انجام این طرح، آمارهای مربوط به آسیب‌های کودکان به دست آید.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سوی قوه‌قضاییه و سازمان بهزیستی به هیأت وزیران فرستاده و پس از موافقت در دولت به مجلس ارسال شد. در این لایحه درخصوص جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار وظایف تمامی دستگاه‌های مسئول شرح داده شده است. لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در حال حاضر در کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی است.

کد خبر 180736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز