جمعه 31 مرداد 1393 | به روز شده: 58 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 22 مرداد 1391 - 11:58:48 | کد مطلب: 180807 چاپ

چطور می‌توانیم حداکثر استفاده را از اوقات فراغت خود ببریم؟

مهارت‌های زندگی > فرد - همه ما بعد از یک هفته کار و فعالیت، خواهان برخورداری از ساعاتی توأم با آرامش، آسایش و فارغ از هرگونه کار اجباری هستیم اما خیلی‌هامان هم نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

این موضوع مسلم است که اگر بتوانیم تفریح و استراحت مناسبی داشته باشیم حتما کارایی بالاتری در انجام کارهایمان داریم. ولی متأسفانه در بسیاری از جوامع فقط به چگونگی انجام کار افراد اهمیت می‌دهند حال آنکه اگر فرد نتواند آسایش و آرامش داشته باشد قطعا در چگونگی کار او نیز تأثیرگذار خواهد بود و راندمان کاری و میزان موفقیتش به طرز محسوسی کاهش خواهد یافت.

دستگاهی را درنظر بگیرید که در طول روز آن را روشن می‌کنید تا خدماتی را به شما ارائه دهد. حال فرض کنید هنگام اتمام کارتان آن را خاموش نکنید و آن دستگاه همچنان روشن باقی بماند. چه بلایی سر آن خواهد آمد؟ طبعا یا می‌سوزد یا دیگر مانند قبل نمی‌تواند به خوبی کار کند. بدن ما نیز مانند دستگاهی می‌ماند که اگر نتواند پس از مدت‌ها کار به خوبی استراحت کند حتما با مشکل مواجه خواهد شد.

اما واقعا چگونه می‌توان اوقات فراغت خوبی داشت و اصلا معنای اوقات فراغت چیست؟ در پرسش از افراد مختلف درباره این موضوع، هر کس به موضوعی اشاره دارد و معنای اوقات فراغت را به‌گونه‌ای خاص خود تعریف می‌کند. عده‌ای تنها فراغت از انجام کارهای روزانه حتی رفتن سر کار را به‌معنای اوقات فراغت می‌دانند. عده‌ای دیگر نیز از فعالیت‌های پس از انجام کار یا منزل و بسیاری از فعالیت‌های دیگر مانند تماشای تلویزیون، شرکت در فعالیت‌های ورزشی، صرف غذا بیرون از منزل، رفتن به پارک، سینما، تئاتر یا فعالیت‌هایی مانند آن نام می‌برند ولی تنوع این پاسخ‌ها نشان می‌دهد که اوقات فراغت برای افراد مختلف به‌معنای انجام ندادن کار نیست بلکه فعالیتی غیراجباری است؛ یعنی فرد در این اوقات می‌خواهد به کاری بپردازد که خود آن را انتخاب می‌کند و از انجام آن لذت می‌برد که به نوعی باعث آسایش و آرامش بیشتر او می‌شود.

همه ما انسان‌ها به استراحت نیاز داریم و یکی از کارکردهای اوقات فراغت نیز رفع خستگی و تأمین استراحت فرد است. خستگی بیش از حد باعث کاهش راندمان کار می‌شود؛ درحالی‌که استراحت و برخورداری از تفریحی مناسب و کافی کارایی فرد را تا حدقابل‌ملاحظه‌ای بالا می‌برد. ولی ما چطور می‌توانیم حداکثر استفاده را از اوقات فراغت خود ببریم؟

هنگامی که زمانی برای استراحت در اختیار ما قرارمی‌گیرد معمولا به این فکر می‌کنیم که چگونه بیشترین بهره را از آن ببریم. همه ما با توجه به موقعیت‌های مختلفی که در آن به سر می‌بریم از زمانی برای استراحت یا به‌عبارتی تعطیلات برخورداریم. گاهی بعضی تغییرات نیز در زندگی سبب می‌شود که ما به وقت آزاد بیشتری دست پیدا کنیم؛ مسائلی مانند بازنشستگی، تغییر شغل، فارغ‌التحصیلی از مدرسه، دانشگاه یا... .

پر کردن مناسب اوقات فراغت می‌تواند باعث افزایش خلاقیت، انرژی، اشتیاق و احساس مفید بودن در زندگی بشود و حس بد بیکار یا بی‌فایده بودن را از ما دور کند.

اگر می‌خواهید بهترین بهره را از زمان خود ببرید، توجه به این نکات می‌تواند شما را یاری کند. نخست برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید. این اوقات تنها زمانی برای شما واقعا مفید خواهند بود که بتوانید روی آن چیزی که دوست دارید به خوبی تمرکز کنید. خود را در انتخاب برنامه‌ریزی آزاد بگذارید تا با انتخاب مناسب بتوانید احساس کنید بیشترین بهره را از زمان خود برده‌اید.
اولین چیزی که باید بدانید آن است که خودتان باید شخصا و براساس آنچه برایتان مهم است برنامه‌ریزی کنید. درواقع هیچ‌کس به خوبی خود شما نمی‌داند از چه چیزهایی لذت می‌برید و از پرداختن به چه کارهایی احساس رضایت و خشنودی می‌کنید.
فعالیت‌هایی را برگزینید که به شما احساس رهایی، آرامش و مفید بودن بدهند و با انجام آنها حس جوانی، نشاط و شادمانی پیدا کنید.

از رویاهای خود درباره کارهایی که به آنها علاقه دارید تصویرسازی کنید و آنها را برای خود بنویسید.
از پرداختن به مسائلی که برای شما تولید استرس می‌کنند دوری کنید و نگذارید اضطراب و نگرانی اوقات فراغت شما را خراب کند. اگر قصد سفر دارید این مهم نیست که با چه وسیله‌ای سفر کنید، حتما زمان خاصی به مقصد برسید و کارهای خاصی انجام دهید،مهم این است که شما بتوانید آزاد و رها از تمام لحظات خود استفاده کنید.

هنگام تعطیلات برای ساعتی خودتان را از شر تلفن، تلویزیون، کار با کامپیوتر و پاسخ دادن به ای‌میل‌و... خلاص کنید.
شما سزاوار آن هستید که لحظاتی را خاص خود و فقط برای خود داشته باشید. درواقع این حق شماست که هنگام تعطیلات دلتان نخواهد دائم پیغام‌های موبایل یا کامپیوترتان را چک کنید و به آنها پاسخ دهید.

دایره فعالیت‌های خود را وسیع‌تر کنید و به راه‌های گوناگونی بیندیشید. با توجه به موقعیت زمانی، مالی و سایر مسائل، علایق خود را کشف کنید. بدین‌ترتیب اوقات فراغت شما به سفری برای خودشناسی بیشتر تبدیل می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بیشتر رشد کنید. مثلا ببینید آیا واقعا خودتان به تماشای تلویزیون علاقه دارید یا چون همه افراد خانواده تلویزیون تماشا می‌کنند شما هم به ناچار آن را برمی‌گزینید.

فهرستی از کارهایی که برایتان انرژی‌بخش هستند و پس از انجام آنها حس خوبی پیدا می‌کنید، بنویسید سرگرمی‌های مفید و مورد علاقه خود را بررسی کنید.یادگیری یک زبان جدید، استفاده از برنامه‌های خودآموز کامپیوتر برای آموزش زبان، نوشتن داستان کوتاه یا مطالعه کتاب، نمایشنامه و... می‌تواند حس مفید بودن را به شما القا کند.

یکی از راه‌هایی که حس مفید بودن به شما می‌دهد، شرکت در برنامه‌های داوطلبانه یا خیریه است. پس برای انجام اینگونه کارها داوطلب شوید. فراموش نکنید سهیم شدن در کارهای گروهی و داوطلب شدن در امور خیریه یا هر کاری که به نوعی کمک به دیگران محسوب می‌شود می‌تواند در زندگی خود شما نیز تأثیر مثبتی داشته باشد.

کمک به دیگران باعث حس مفید بودن در انسان می‌شود و لذتی را به او می‌بخشد که با هیچ لذت دیگری قابل قیاس نیست. شما حتی می‌توانید داشته‌های خود را به دیگران تعلیم دهید؛ مثلا برای تعطیلات آخر هفته می‌توانید با دوستان خود برنامه‌ریزی کنید و داشته‌هایتان را با یکدیگر مبادله کنید. ممکن است یکی از دوستانتان اطلاعات خوبی در زمینه کامپیوتر دارد، در عوض شما هم می‌توانید بسیار خوب پیانو بزنید. پس بهترین کار این است که مهارت‌های خود را در اختیار یکدیگر قرار دهید. مطمئن باشید در پایان، هر دو احساس خوبی خواهید داشت. به علاوه شما می‌توانید در بسیاری از کارهای دیگر نیز به‌طور داوطلبانه شرکت کنید از جمله: انجام کارهایی از طریق اینترنت، انجام امور خیریه و دادن اعانه و کمک‌های مادی مختلف، کارهایی در حمایت از حیوانات، ملحق شدن به گروه‌های امداد برای کمک به افراد بی‌پناه، ناتوان، سالمندان و... .

زندگی خود را جمع‌وجور و پاکسازی کنید. اگر شما از افرادی هستید که همیشه دور خود را با وسایل غیرضروری پر کرده‌اید، چاره‌ای برای آن بیندیشید. اوقات فراغت، بهترین زمان برای رها شدن از همه آنهاست. برای این کار راه‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید خیلی از لوازم خود را جمع‌آوری کنید و آنها را به انجمن‌های خیریه اهدا کنید. ممکن است تی‌شرتی داشته باشید که سال‌هاست حتی یک‌بار هم آن را نپوشیده‌اید؛ درحالی‌که شاید این لباس بتواند به درد کسی بخورد که واقعا به آن احتیاج دارد. پس نخستین تعطیلات خود را به بررسی بیشتر وسایل خود اختصاص دهید. این کار هم به نفع خودتان است و هم دیگران.

لحظاتی را به یادگیری اختصاص دهید. اما دقت کنید اگر یادگیری صرفا برای شرکت در امتحان، طی کردن دوره‌های آموزشی خاص و شرکت در رقابت‌های مختلف نباشد می‌تواند لذت بیشتری به شما بدهد. هنگامی که به خواست خود موضوعی را برای یادگیری انتخاب می‌کنید می‌توانید درست به اندازه زمانی که کانال تلویزیونی را برای تماشا کردن برمی‌گزینید از آن لذت ببرید. درواقع هنگامی که به یادگیری برای فرصتی برای یاد گرفتن بیشتر می‌نگرید، ذهن‌تان نیز با لذت بیشتری آماده دریافت اطلاعات می‌شود.

به فعالیت‌هایی مانند آشپزی، باغبانی، نقاشی‌و... مشغول شوید. یک کتاب آشپزی یا خودآموز نقاشی را به دقت مطالعه کنید. شما می‌توانید با سبزی‌ها و میوه‌های متنوع به آشپزی بپردازید یا چند روزی از فواید گیاهخواری بهره ببرید. هنگامی که از خوردن غذاهای سنگین و تکراری خلاص می‌شوید بدنتان به آرامش بیشتری دست می‌یابد.

انجام امور باغبانی و پرورش گیاهان نیز می‌تواند حسابی به شما روحیه بدهد و شما را از کسالت، خمودی و تنبلی دور کند. درواقع بدین‌ترتیب هم ورزش کرده‌اید و هم انرژی بیشتری حاصل خواهید کرد.
بیشتر بر مسائل معنوی متمرکز شوید. به مراکز مذهبی مختلف بروید و از امکان زیارت این اماکن بهره‌مند شوید.

وقت خود را بیشتر با دوستانتان بگذرانید. تصور نکنید که در اوقات فراغت باید فقط تنها باشید و در آرامش وقت بگذرانید. بعضی اوقات بودن در کنار دوستان، آرامش بیشتری از تنهایی به شما می‌دهد. همانگونه که تنهایی برای شما لازم است، بودن در اجتماعات مختلف نیز می‌تواند به برخورداری از آرامش بیشتر به شما کمک کند.

قرار گرفتن در کنار دوستان باعث می‌شود کمتر به مشکلات روزمره بپردازید و کمتر در دام افکار مزاحم گیر بیفتید و از هجوم اندیشه‌های منفی نیز در امان بمانید.

wikihow
ترجمه:یکتا فراهانی

انتخاب سردبیر

اعتراف اولاند: به شورشیان سوریه سلاح دادیم

همشهری آنلاین: فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعتراف کرد: کشورش مقادیری سلاح در اختیار مخالفان مسلح نظام سوریه گذاشته است.

عکس روز: سیاه‌پوست معترض

همشهری آنلاین: صورت مردی که در تظاهراتی در روز چهارشنبه ۲۰ آگوست (۲۹ مرداد) در شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا تحت تاثیر گاز تحریک‌کننده چشم پلیس قرار گرفته است، با شیر و قطرات آب شستشو می‌شود.

بیمه شدن ۵ میلیون نفر در طرح تحول نظام سلامت

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت ضمن بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی اردبیل از بیمه شدن پنج میلیون نفر در طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

لیگ ستارگان قطر با گلزنی یک ایرانی آغاز شد

همشهری آنلاین: دیدار افتتاحیه فصل جدید لیگ ستارگان قطر با گلزنی هافبک ایرانی الاهلی آغاز شد. دیدار افتتاحیه لیگ ستارگان قطر از ساعت ۲۰ پنج شنبه ۳۰ مرداد بین تیم‌های الاهلی و السیلیه آغاز شد.

انگلیسی‌ها شرورترین اعضای داعش هستند

همشهری آنلاین: یک کارشناس تروریسم، در پی انتشار تصاویری از سر بریدن یک روزنامه نگار امریکایی از سوی یک عضو انگلیسی زبان داعش، اعضای انگلیسی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را «شرورترین و جنجالی‌ترین مبارزان» این گروه خواند.

تشییع پیکر سیمین بهبهانی از مقابل تالار وحدت

همشهری‌آنلاین: پیکر سیمین بهبهانی شاعر و غزلسرا ساعت ۹ صبح جمعه ۳۱ مرداد از مقابل تالار وحدت تشییع خواهد شد.

ساده، اما کارآمد

آیدا ابوترابی: «ماشین» کلمه‌ای است که ما را یاد وسیله‌ای با چهار چرخ می‌اندازد که در خیابان حرکت می‌کند.

جشنواره شگفت پایان استعمار

جاکارتا>‌ مردم اندونزی هر ساله در ماه آگوست یکی از شگفت‌انگیزترین جشن‌های استقلال را برگزار می‌کنند.

افزایش ۲.۳ درصدی اجاره‌بها در فصل بهار

نرخ اجاره بها در ۳ ماهه نخست سال ۹۳ نسبت به زمستان ۹۲، ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرد.

با یک دکمه اتاق‌ها را جابه‌جا کنید

تهران> چندین‌ رسانه بین‌المللی خانه‌ای را معرفی کرده‌اند که معماری آن به شکلی است که با فشردن یک دکمه می‌توان اتاق‌های آن را تا ۹۰درجه چرخاند.

واکنش حماس علیه ترور فرماندهان القسام به دست صهیونیست‌ها

همشهری آنلاین: سخنگوی حماس ضمن اشاره به اینکه ترور ۳ تن از فرماندهانش تاثیری در اداره مقاومت نخواهد گذاشت افزود رژیم صهیونیستی بهای این کار را پرداخت خواهد کرد.

آمادگی حمل‌ونقل عمومی پایتخت برای‌آغازسال تحصیلی

نخستین جلسه ستاد استقبال از مهر ۹۳ به‌منظور آمادگی ناوگان حمل‌ونقل شهری برای جابه‌جایی ۲ میلیون دانش‌آموز و دانشجوی پایتخت از اول مهر‌ماه برگزار شد.

داروی کار در شیفت شب هم آمد

همشهری آنلاین: شگفتی‌های دانش داروشناسی پایان ندارد و هر چند وقت یک بار داروی جدیدی در دسترس قرار می‌گیرد که آنقدر آثار فوق‌العاده‌ای در سبک زندگی افراد به جای گذاشته‌اند که مشکل بتوان واقعی بودن آنها را پذیرفت.

برای تامین آهن بدن چه بخوریم؟

همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه معتقد است: مصرف دل و زبان گوسفند می‌تواند در کاهش کم‌خونی موثر باشد.

از این‌جا، آن‌جا را ببینید!

پگاه شفتی: شرکت گوگل، دُردانه‌ی دنیای فناوری، مدت‌هاست که سرویسی به نام «نمای خیابان» یا «استریت ویو» (Street View)، بر روی سرویس‌های دیگرش مثل «نقشه‌های گوگل» یا «گوگل مپز» (Google Maps) و «زمین گوگل» یا «گوگل ارث» (Google Earth) نصب کرده است.

دوچرخه‌ شماره‌ ۷۵۴ منتشر شد

هفتصد و پنجاه و چهارمین شماره‌ى هفته‌نامه‌ى دوچرخه، ضمیمه‌ى نوجوانان روزنامه‌ى همشهرى، پنج‌شنبه ۲۳ مردادماه ۱۳۹۳ در ۱۶ صفحه منتشر شد.

ارائه گزارش عملکرد کمیسیون فرهنگی و معاونت نظارت شورای شهر

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و معاون نظارت شورای شهر تهران در جلسه اخیر شورای شهر گزارش عملکرد خود را از اقدامات صورت گرفته در یک‌سال گذشته ارائه کردند.

سر بریده خبرنگار آمریکایی، پیام داعش برای واشنگتن

تروریست‌هایی که از ۳سال پیش سوریه و عراق را به میدانی برای کشتار و خونریزی تبدیل کرده‌اند، با انتشار فیلمی هولناک از سربریدن یک خبرنگار آمریکایی، به قول خودشان برای واشنگتن پیام فرستادند.