همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام مخالفت نسبت به تک نرخی شدن ارز گفت: همین مطالبی که عده‌ای در قالب مصاحبه‌ها درباره نرخ ارز و تک نرخی شدن ارز اعلام می‌کنند، خود باعث افزایش قیمت ارز در کشور می‌شود.

«ارسلان فتحی‌پور» در گفتگو با همشهری آنلاین درباره آنچه که از سوی دولتی‌ها درباره تک نرخی شدن ارز مطرح می‌شود، گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه، بنا بر ارز به قیمت شناور مدیریت شده است. ضمن اینکه در حوزه کلان ارز باید در کنار کار کارشناسی، مجلس و دولت با همفکری یکدیگر تصمیم‌گیری کنند و کسی نمی‌تواند به تنهایی درباره این موضوعات تصمیم‌گیری کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر با وضعیتی که در پیش داریم، ارز مرجع تغییر نخواهد کرد و باید همین طور بماند و خریدها برای کالاهای اساسی، دارو، مواد غذایی و مواد اولیه با ارز مرجع انجام شود. برای کالاهای دیگر هم باید ارز ثابتی داشته باشیم که بتوانیم برای قراردادها، پروژه‌ها، تکنولوژی و خدمات یک برنامه یکساله داشته باشیم به طوری که یک نرخ ارز دیگر که 20 تا 30 درصد افزایش داشته باشد اما ثابت شود را پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: اگر 20 درصد نرخ ارز را افزایش دهیم در کالاها هم سه تا چهار درصد افزایش ایجاد می‌شود و یک ثبات اقتصادی در کشور بوجود می‌آید، هرج و مرج نمی‌شود و کنترل کالاها و قیمت و همچنین نظارت هم می‌تواند تاثیرگذار شود. به برخی کالاهای غیرضروری نیز دیگر ضرورتی ندارد ارزی اختصاص دهیم.

فتحی‌پور درباره ریشه رسیدن قیمت ارز به بیش از 2200 تومان گفت: این وضعیت ناشی از بی تدبیری بود که یک عده‌ای دانسته یا ندانسته اعلام کردند قیمت ارز مرجع افزایش پیدا می‌کند و ارز می‌خواهد تک نرخی شود! همه مردم هم که نقدینگی در دست‌شان بود به بازار هجوم بردند و متقاضی ارز زیاد شد. وقتی تقاضا بیشتر و عرضه کمتر شود قیمت‌ها نه تنها در ارز بلکه در هر کالایی خود را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اگر تقاضا برای نمک هم زیادتر از معمول شود قیمت‌ها بی رویه بالا کشیده می‌شود. با دقت به این مسائل باید جلوی بی‌انضباطی‌های مالی در کشور گرفته شود.

به گفته فتحی‌پور، برای مقابله با تورم و رکود باید ثبات اقتصادی در کشور داشته باشیم، تقاضای ارز را کاهش دهیم و نقدینگی را جمع‌آوری کنیم.

این نماینده اقتصادی مجلس نهم در پیش‌بینی وضعیت قیمت ارز در کوتاه مدت و بلند مدت گفت: قطعاً قیمت ارز پائین خواهد آمد. این یک بازار سیاه و حاصل بی تدبیری است. احتمالاً این وضع بازار ارز چند ماه دیگر بیشتر به طول نمی‌کشد و بالاخره اوضاع سر و سامان پیدا می‌کند. اینها بیشتر در سایه ضعف مدیریت‌هاست؛ البته ضعف مدیریتی و تحریم‌ها دست به دست هم داده و این وضع را ایجاد کرده است. اینها کوتاه مدت است و امیدواریم با اقتصاد مقاومتی از این شرایط عبور کنیم.

کد خبر 180810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز