مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

برزو شادمان: انگار رقابت بر سر تولید و مونتاژ اتومبیل تمام شدنی نیست سال آینده حدود 35 مدل ماشین جدید را در خیابان‌ها خواهیم دید

بازار خودرو ایران هم کم‌کم رنگارنگ می‌شود. شاید این بهترین تعبیر برای بازار سال86 باشد که پس از مدت‌ها تولید بدون تنوع، بالاخره رنگ و بوی انواع جدید خودرو را به خود می‌بیند.

اما علی‌رغم به بازار آمدن مدل‌های تازه این بازار همچنان با تولید کیفی فاصله بسیاری دارد. برخی از کارشناسان این امر را به دلیل سال‌ها انحصار تولیدی می‌دانند که بازار خودرو ایران را تحت تأثیر قرار داده بود و خریداران به دلیل نبودن گزینه‌های متفاوت، مجبور به خرید خودروهای ساخت داخل بودند.

اما اگر امیدوارید آمدن مدل‌های جدید به بازار خودرو در سال86 دردی از شما که دستتان به خودروهای گران نمی‌رسد، دوا کند، باید این خیال خوش را از سر بیرون کنید. با وجود این که مدت‌ها از شعار تولید خودرو ارزان قیمت برای اقشار ضعیف می‌گذرد، خودروهای جدید هم هیچ کاهش قیمتی را نشان نمی‌دهند و نه تنها تناسبی با قیمت خودرو در دنیا ندارند، بلکه حتی از این خودروهای بی‌کیفیت داخلی هم ارزان‌تر نخواهند بود.

با وجود این‌که قرار است تولیدات جدیدی وارد بازار خودرو کشور شوند و بنا بر ادعای خودروسازان داخلی، ورود ال-90 به دلیل جاذبه‌های کیفی،  بازار را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، گویا قرار نیست این بازار، رقابت کیفی را هم در کنار تنوع محصولات تجربه کند.

طبق آخرین آمارهای ارائه شده، کیفیت بیشتر خودرو‌های ساخت داخل که اکثرا پرتیراژ هم هستند، در دی ماه کاهش یافته، به گونه‌ای که کیفیت پرتیراژترین خودرو کشور یعنی پراید، با افزایش سه نمره منفی به امتیاز منفی 324 رسید. در واقع با وجود این‌که کیفیت سایپا 141 با کاهش 10 نمره منفی تا حدودی بهتر شده است، اما همچنان مجموعه خودرو‌های پراید جزو خودروهای بی‌کیفیت داخلی محسوب می‌شوند.

همچنین کیفیت خودرو‌های پژو206 و 405  به ترتیب با افزایش 6 و 10 نمره منفی به منفی 107 و منفی 249 رسیده است. پژو پارس نیز کیفیت منفی 275 را کسب کرد. کیفیت سمند نیز با کاهش

10 نمره منفی به امتیاز منفی 268 ارتقا یافته است.

بر اساس آمار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با کیفیت‌ترین خودرو‌های ساخت داخل عبارت‌اند از ماکسیما، مزدا، کوراندو، زانتیا، پاجرو و رونیز که به ترتیب امتیازهای منفی 79، 92، 100، 102،100 و 103 را از آن خود کرده‌اند.

در عین حال پی‌کی، پراید 141 و پراید نسیم نیز به همراه پژو آردی و سایپا 141(پراید پارس خودرو) به ترتیب با امتیاز‌های منفی 495، 383، 374، 370 و 328 جزو بی‌کیفیت‌ترین خودرو‌های داخلی هستند.

البته آمارهای منفی کیفیت، تنها از آن خودروهای تولید داخل نیست و قرار گرفتن برخی خودرو‌های مونتاژ شده به صورت کامل در رتبه متوسط کیفیت نیز در نوع خود جالب است، به گونه‌ای که ریو، هیوندای اوانته، فولکس گل، هیوندای ورنا و پروتون ویرا هم به ترتیب 115، 117، 129، 126 و 176 نمره منفی دارند.

بی‌ام و: سال گذشته 7 مدل از این ماشین وارد بازار شد. به نظر می‌رسد این روند ادامه خواهد داشت

اما می‌توان ابراز امیدواری کرد که این بازارِ بدون کیفیت با ورود خودروهای جدید- البته اگر آن‌ها نیز به سرنوشت خودروهای فعلی گرفتار نشوند - بتواند با ایجاد بازار رقابتی، گزینه کیفیت را هم به متقاضیان خرید خودرو ارائه کند. در این راستا شنیده می‌شود در سال86 حدود 35 خودرو جدید وارد بازار خودرو ایران شوند و پیش‌بینی می‌شود این خودروها که قرار است در داخل کشور تولید شوند، در کنار خودروهای وارداتی، رقابت را به بازار خودرو ایران هدیه کنند.

چری: این ماشین چینی قرار است جای خالی خودروهای ارزان قیمت را پر کند

جدیدتر می‌آید
در میان خودروهای جدیدی که وعده تولید آن‌ها برای اواخر سال85 و در طول سال 86 داده شده، تولید مدل‌های مختلف سمند توسط شرکت ایران‌خودرو جالب توجه خواهد بود، زیرا خودرویی که لقب خودرو ملی را یدک می‌کشد، حال با رؤیای تنوع مدل به فکر مدل‌های جدید در تولید خودش است و تاکنون وعده تولید مدل‌هایی همچون سورن، سریر، زوبین، پردیس و جوانان را برای سال‌های آینده داده است.

یکی از معروف‌ترین مدل‌های جدید سمند، سورن است که در دهه فجر رونمایی شد و در خرداد ماه سال 86 وارد بازار می‌شود و قرار است قیمت آن یک میلیون بیش از خودرو سمند LX باشد.

سمند سورن خودرویی چهار سیلندر است که گفته می‌شود برای تولید آن از چند موتور استفاده خواهد شد. حجم موتور آن 1761 سی‌سی و حداکثر قدرت آن نیز 100 اسب بخار است. استاندارد یورو 4 را پاس کرده و سرعتی حدود 185 کیلومتر دارد.

 ترمز این خودرو، ABS است و مصرف سوخت این خودرو در شهر و جاده 5/8 لیتر در 100 کیلومتر و در بزرگراه

 6/8 لیتر در 100 کیلومتر است. تغییرات عمده فاز یک سمند سورن، مجموعه سپر جلو، عقب، چرا‌غ‌های جلو (با قابلیت تنظیم از داخل کابین)، کمربندهای ایمنی مدرن، نصب ایربک (کیسه هوا) روی فرمان، قابلیت نصب سیستم رهیاب و سیستم جدید فرمان تاشو خواهد بود.

خودرو جدید دیگری که گفته می‌شود توسط شرکت ایران خودرو وارد بازار ایران خواهد شد، پژو 307 صندوق‌دار است. این خودرو از نظر ابعاد بین 206 و 405 است شرکت ایران خودرو برای تولید آن در دو مدل صندوق‌دار و هاچ بک و نیز استفاده از پلت‌فرم آن برای تولید مدل جدیدی از خودرو ملی (سمند) با شرکت پژو فرانسه در حال مذاکره است.

سیتروئن C5: خودرویی از خانواده زانتیا با موتور 2000 سی‌سی

تندر90 ( ال-90) محصول دیگری است که در سال 85 رونمایی شد و قرار است در اواخر سال 85 و یا در ابتدای سال 86 وارد بازار کشور شود. این خودرو در سه تیپ و هفت مدل به بازار عرضه خواهد شد که تیپ‌های مختلف آن دارای اختلافات آپشنی اعم از ترمزABS  ، ایربگ، بالابر برقی جلو و عقب خواهد بود. خودرو پایه که E0 نام دارد، حدود هشت میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که البته هیچ آپشنی به همراه ندارد. این خودرو حتی بدون بالابرهای برقی جلو، ترمز های ABS و ایربگ به بازار عرضه خواهد شد.

تندر 90 با قدرت موتور 105 اسب بخار و حداکثر سرعت 183 کیلومتر در ساعت وارد بازار می‌شود و مصرف سوخت آن در جاده 5/9 لیتر و در شهر 2/9 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.

تندر90: همان ال90 خودمان است. کارشناسان می‌گویند این خودرو بازار را تحت الشعاع خودش قرار می‌دهد

مدل‌های S21 و A15 چری چین دو محصول دیگر هستند که قرار است سال آینده به منظور پر کردن جای خالی خودرو ارزان‌قیمت در سبد محصولات شرکت ایران‌خودرو قرار بگیرند که البته A15 قیمتی بیش از خودروهای ارزان قیمت خواهد داشت.

اما S21 خودرویی است که در هر 100 کیلومتر، شش لیتر بنزین مصرف می‌کند و حجم موتور آن 1100 و 1300 سی‌سی خواهد بود که استاندارد یورو 3 را هم کسب کرده است.

 قیمت این خودرو حدود شش میلیون تعیین شده که آپشن‌هایی نظیر ترمز ABS و ایربگ را به همراه نخواهد داشت.

سوزوکی گراندویتارا خودرو دو دیفرانسیلی است که در سایت خراسان شرکت ایران خودرو تولید می‌شود. این خودرو شاسی بلند (SUV) چهار سیلندر است و با موتور 2000 سی‌سی به بازار آمده است.

خودرو PF2 محصول دومین همکاری مشترک ایران خودرو و سایپا در تولید خودرو سواری بعد از تندر 90 خواهد بود. بر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این خودرو بر روی پلت‌فرم مشترکی از «PSAپژو- سیتروئن» تولید خواهد شد.

ادامه می‌دهیم
تلاش برای تولید خودرو جدید به این‌جا ختم نمی‌شود و شرکت سایپا هم با اجرایی کردن برنامه تولید خودروهایی نظیر پراید جدید (فیس لفت)، زانتیای فیس لفت، C5، مگان، S81 و  S90به بازار خودروهای جدید وارد شده است.

سورن: یکی از مدل‌های جدید سمند است که در خردادماه به بازار می‌آید

پراید فیس لفت مدل تغییر شکل‌یافته و بهینه‌سازی شدة پراید در سیستم‌های مختلف است که از ابتدای سال86 وارد بازار خواهد شد. این خودرو قیمتی در حدود پراید کنونی دارد و تیراژ تولید آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

همچنین زانتیا نیز با تجربه تغییراتی در قسمت جلو، چراغ ها و سپر، سال 86 وارد بازار خواهد شد. زانتیای جدید به نام زانتیای فیس لفت نام‌گذاری شده است.

مگان: این خودرو قرار است سال آینده با دو موتور 1600 و 2000 سی سی تولید شود

سیتروئن C5 هم خودرویی با حجم موتور 2000 سی‌سی و استاندارد یورو 4 است که در سال 86 بر روی پلت‌فرم مشترکی از «PSA پژو- سیتروئن» تولید خواهد شد.

خودرو مگان هم که در حال حاضر محصولات وارداتی آن در سطح کشور دیده می‌شود، محصول دیگری است که قرار است در سال آینده در پارس خودرو با دو موتور 1600 و 2000 سی‌سی و با قدرت موتورهای 110 و 135 اسب بخار تولید شود.

تولید خودروهای جدید، تنها مختص ایران‌خودرو و سایپا نیست و گروه بهمن هم با تولید مزدا3 که قیمتی حدود 20 تا 25 میلیون تومان دارد، پا به این عرصه گذاشته است. همچنین شرکت رخش خودرو هم با تولید دو مدل

پژو 307: می‌گویند مدل صندوق‌‌دار این ماشین به زودی توسط شرکت ایران خودرو به بازار می‌آید

خودرو جدید برای سال آینده به رونق این بازار کمک کرده است.

این شرکت با دو محصول به نام پاترویت که یک خودرو شاسی بلند با قیمت حدود 22 میلیون است و کالینا، خودرویی در کلاس C وارد بازار خودروهای جدید شده است. البته در کنار خودروهای سواری جدیدی که در آینده وارد بازار خواهند شد، باید نام چند خودرو تجاری را هم اضافه کرد که از آن دسته می‌توان به وانت‌هایPU900، X66 و وانت ال-90 اشاره کرد.

 و اما خارجی‌ها
بازار خودروهای جدید را نباید به محصولاتی که در سال 85 و یا 86 تولید می‌شوند، محدود دانست. بلکه این بازار، خودروهای وارداتی تقریبا هم‌طراز قیمتی (که معمولا خودروهای لوکس هستند) را شامل می‌شود.

در حال حاضر، مدل‌های متنوعی از خودروهایی با نشان ب‌ام و، مرسدس بنز، تویوتا، سیتروئن و هیوندا که حدود 50 خودرو جدید وارداتی هستند، در بازار کشور حضور دارند. که هرچند نقشی در بازار خودروهای پرمتقاضی داخلی ایفا نمی‌کنند، اما در عرصه خودروهای لوکس و گران‌قیمت، رقابتی کم‌رنگ ایجاد کرده‌اند.

مزدا3: جدیدترین محصول گروه بهمن با قیمتی حدود 20تا 25 میلیون تومان

آن‌ها این ذهنیت را می‌سازند که می‌توان به آینده بازار برای رقابتی شدن عرضه محصولات امیدوار بود، هرچند که به پشتوانه داعیه حضور در بازار جهانی این امر گریزناپذیر است.

از مجموع خودروهای وارداتی به کشور می‌توان به هفت مدل ب‌ام و اشاره کرد که از 49 میلیون و 500 هزار تومان تا 131 میلیون تومان فروخته می‌شوند. انواع مرسدس بنز هم با قیمت‌هایی از 51 میلیون تا 160 میلیون تومان به فروش می‌رسند.

انواع تویوتا کمری هم در حدود 32 میلیون و 700 هزار تومان تا 43 میلیون و 800 هزار تومان در بازار کشور قیمت دارند. تویوتا پرادو نیز که خودرویی شاسی بلند و وارداتی است، از 44 میلیون تا 66 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. تویوتا لندکروز نیز قیمت‌هایی در حدود 69 میلیون و 500 تا 91 میلیون و 500 هزار تومان دارد.

سیتروئن C5 نیز با قیمت 37 تا 41 میلیون تومان وارد بازار شده است. همچنین مدل‌های مختلف خودرو هیوندای وارداتی مدل 2007 نیز با قیمت‌هایی در حدود 27 میلیون تومان تا 41 میلیون و 500 هزار تومان در بازار داخلی عرضه می‌شوند. اغلب این خودروها با گردش در خیابان‌ها به دلبری مشغول‌اند و بیش از این‌که به کار حمل و نقل بیایند، به این درد می‌خورند که مرفه‌ترها بتوانند با آن، برق از چشم کم‌درآمدها بپرانند.

کد خبر 18096

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز