به گزارش همشهری، قیمت وام مسکن که در طول چند هفته گذشته کاهش یافته بود، از ابتدای هفته جاری باز هم روند صعودی پیدا کردو وقیمت هر برگه 500هزار تومانی حق تقدم وام مسکن که به برگه اوراق تسهیلات مسکن معروف است بیش ازچهاردرصد رشد کرد.

بورس

قیمت این اوراق در هفته پیش از این حتی به مرز 58هزار تومان هم رسیده بود اما پس از آن دوباره قیمت وام مسکن در فرابورس رشد کردو در مبادلات دیروز به 63هزارو 500تومان رسید. برخی فعالان بازاربراین اعتقادند که همزمان با‌ماه رمضان و رکود بازار مسکن قیمت این اوراق کاهش یافته بود و با توجه به طی شدن روز‌های پایانی این‌ماه و همچنین نزدیکی به شهریور‌ماه که آغاز دوباره فصل نقل و انتقال بازار مسکن محسوب می‌شود قیمت وام مسکن هم در حال افزایش است.

به اعتقاد کارشناسان قیمت وام مسکن در فرابورس رابطه معنا‌داری با افزایش یا کاهش قیمت مسکن در بخش واقعی اقتصاد دارد و به‌نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی به فصل نقل و انتقال در بازار مسکن سرمایه‌گذاران انتظار دارند که قیمت وام مسکن هم افزایش یابد.

اوراق تسهیلات مسکن برگه‌هایی هستند که به پشتوانه وام مسکن منتشر می‌شوند و معاملات ثانویه این اوراق از دوسال پیش در بازار فرا‌بورس ایران آغاز شده و زمینه واقعی شدن قیمت این اوراق به‌وجود آمده است.

پیش از این برگه‌های اوراق تسهیلات مسکن در بنگاه‌های املاک به‌صورت غیررسمی به فروش می‌رسید که قیمت این اوراق حتی به 130هزار تومان هم رسیده بود اما از زمان آغاز معاملات این اوراق دربازار سرمایه تحت یک بازار متشکل قیمت این اوراق به ارزش واقعی‌اش نزدیک شده است. هر 40برگ اوراق تسهیلات مسکن متضمن یک وام 20میلیون تومانی مسکن است.

در همین رابطه امیر هامونی، مدیر بازار فرابورس ایران درباره دلایل رشد قیمت وام مسکن در فرابورس گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت وام مسکن در فرابورس رسیدن به پایان‌ماه است، چون به‌طورمعمول همزمان با نزدیک شدن به پایان‌ماه میزان معاملات اوراق تسهیلات مسکن افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز رشد می‌کند چرا که سرمایه‌گذاران می‌دانند که در‌ماه جدید نماد جدید‌ماه گذشته بازگشایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه با بازگشایی نماد جدید حجم سرمایه‌گذاری‌ها عموما به سمت نماد جدید سوق پیدا می‌کند افزود:به‌طور مثال در پایان شهریور‌ماه نماد اوراق تسهیلات مسکن مرداد‌ماه بازگشایی می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که بیشتر معاملات به سمت خرید این اوراق پیش برود و تقاضای جدیدی به بازار تزریق کند.

افزایش قیمت مسکن

هامونی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن می‌تواند منجر به افزایش قیمت وام مسکن شود گفت: 100‌درصد کاهش یا افزایش قیمت مسکن به‌طور طبیعی روی قیمت وام مسکن در فرابورس اثر‌گذار است و اگر قیمت‌ها در بخش مسکن رو به افزایش باشد به‌طور طبیعی قیمت وام مسکن هم افزایش می‌یابد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان گفت که با توجه به افزایش قیمت وام ، قیمت مسکن هم در آینده رشد کند، گفت:

قیمت این اوراق با بازار مسکن یک رابطه تنگا‌تنگ دارد، به همین دلیل زمانی که انتظار سرمایه‌گذاران بر این باشد که قیمت‌ها در آینده رشد می‌کنند قیمت وام مسکن هم قبل از رشد قیمت‌ها افزایش می‌یابد. بر همین اساس شاید انتظار سرمایه‌گذاران این باشد که به‌دلیل نزدیک شدن به فصل نقل و انتقال ، قیمت مسکن هم در ماه‌های آینده رشد خواهد کرد.

131هزار نفر وام مسکن گرفتند

مدیر بازار فرابورس ایران در ادامه درپاسخ به این پرسش که تاکنون چند نفر و به چه میزان وام مسکن در فرابورس گرفته‌اند گفت: از زمان آغاز معاملات اوراق تسهیلات مسکن درفرا بورس یعنی مهر 89تاکنون 131هزار نفر با خرید برگه‌های اوراق تسهیلات مسکن و ارجاع آنها به بانک وام 20میلیون تومانی مسکن دریافت کرده‌اند که به لحاظ ریالی ارزش کل این وام‌ها تاکنون دوهزار و 600میلیارد تومان بوده است.

وی افزود:به‌طور معمول سالانه 50تا 60درصد از اوراقی که در فرابورس توسط مردم خریداری می‌شود تبدیل به وام بانکی می‌شود.
به گفته وی، همچنین از ابتدای سال تاکنون دو میلیون و 230هزار برگه وام مسکن به ارزش 145میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است.

کد خبر 181015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز