سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: توزیع سبد کالای رایگان 150هزار تومانی به دو میلیون و 400هزار کارمند دولت موضوعی است که از ابتدای‌ماه مبارک رمضان مطرح شده اما به‌دلیل کندی فرایند تأمین اعتبار و انجام عملیات اجرایی تا هفته پایانی این‌ماه به تعویق افتاده و فهرست کالاهای مشمول این سبد با تغییر و تحولاتی مواجه شد.

با علی پور‌کاوه مدیرکل دفتر تأمین و توزیع کالای معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • عرضه سبد کالای‌ماه مبارک رمضان به کارمندان دولت در چه مرحله‌ای است؟

توزیع این سبد از ابتدای هفته جاری آغاز شده و اکنون با شدت بیشتری ادامه دارد. هر دستگاهی که فهرست مشمولین سبد را نهایی کرده و به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و دستگاه‌های مباشر ارائه داده سبد کالای‌ماه مبارک رمضان را دریافت کرده است.

  • اما برخی کارمندان دولت اعلام می‌کنند که هنوز این سبد را دریافت نکرده‌اند، فهرست چه دستگاه‌هایی تا‌کنون نهایی نشده است؟

فهرست دستگاه‌هایی که نهایی نشده را در اختیار نداریم، وزارت صنعت کالاهای مشمول سبد را در اختیار دستگاه‌های اجرایی که فهرست آنها نهایی شده قرار داده است. فهرست کارمندان رسمی و پیمانی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی نهایی و در استان‌ها ارائه می‌شود و فهرست کارمندانی که قراردادی هستند توسط معاونت برنامه‌ریزی استانداری نهایی می‌شود چرا که استانداری با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه موافقتنامه دارد. از آنجا که کالا و اعتبار پرداخت این سبد تأمین شده است با ارائه فهرست مشمولان سبد به شکل تعریف شده سبد کالای‌ماه مبارک رمضان به کارمندان دولت ارائه می‌شود. اکنون هر دستگاهی که فهرست کارکنان خود را نهایی کرده می‌تواند با مراجعه به دستگاه مباشر نسبت به دریافت کالاهای مشمول این سبد اقدام کند.

  • کارمندان آموزش و پرورش این سبد را دریافت کرده‌اند؟

کارمندان آموزش و پرورش نیز مانند سایر دستگاه‌هایی که فهرست آنها نهایی شده این سبد را دریافت کرده‌اند و این سبد در استان‌ها نیز در حال عرضه به کارمندان آموزش و پرورش است. همچنین به‌دلیل اینکه فهرست اسامی کارمندان آموزش و پرورش از برخی دستگاه‌های دولتی واضح‌تر است این سبد به کارمندان این دستگاه در تهران نیز عرضه شده است.

  • اخبار متناقضی در زمینه کالاهای مشمول این سبد اعلام شده، بالاخره این سبد شامل چه کالاهایی و به چه میزان است؟

سبد کالای کارمندان دولت شامل برنج 20کیلوگرم، شکر پنج کیلوگرم، ماکارونی هشت بسته یک کیلوگرمی و 9کیلو گرم روغن نباتی است و بحثی راجع به عرضه رب گوجه فرنگی یا چای در چارچوب این سبد مطرح نیست.

  • پیش از این مقرر شده بود تا مرغ نیز در چارچوب این سبد عرضه شود، علت حذف گوشت مرغ از سبد‌ماه مبارک رمضان کارمندان دولت چیست؟

پیش از این نیز اعلام شد که مرغ از فهرست سبد کالای کارمندان دولت حذف شده است. قبلا ضرورت گنجاندن مرغ در سبد کالای کارمندان دولت به‌دلیل بالا بودن نرخ مرغ و برای خارج کردن بخشی از تقاضای بازار احساس می‌شد اما اکنون که با اجرای سیاست‌های جبرانی متوسط کشوری نرخ هر کیلوگرم مرغ به پنج هزارو 320تومان کاهش یافته است، این ضرورت منتفی شده و از سوی دیگر سقف اعتبار پیش‌بینی شده سبد کالای کارمندان دولت نیز با عرضه چهار قلم کالای مذکور پر شده و بر این اساس مرغ در سبد مذکور عرضه نخواهد شد. تغییرات سبد کالای کارمندان براساس ضرورت و نیاز بازار و میزان اعتبار پیش‌بینی شده صورت گرفته است.

  • آیا محدودیت زمانی خاصی برای توزیع این سبد وجود دارد؟

خیر، فعلا سقف زمانی برای توزیع این سبد پیش‌بینی نشده تا همه کارمندان بتوانند این سبد را دریافت کنند. بر این اساس پیش‌بینی شده تا در استان‌هایی که دورتر هستند یا به هر دلیلی فهرست مشمولان این سبد را با تأخیر ارائه کرده‌اند قادر به دریافت کالاهای مشمول سبد باشند اما با گذشت چند‌ماه با توجه به ضرورت تسویه حساب پرداخت این سبد بدیهی است که مدت زمان ارائه این سبد نیز به پایان خواهد رسید.

کد خبر 181163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز