همشهری آنلاین: مدیر کل شورای گسترش آموزش عالی با اعلام آخرین وضعیت فعالیت پردیس‌های دانشگاهی در مناطق آزاد تجاری به صرفه جویی 100 میلیاردتومانی این پردیس‌ها برای آموزش عالی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد.

ابوالفضل حسنی در گفتگو با مهر، در پاسخ به این سوال که هم اکنون چند دانشگاه کشور دارای پردیس خارج از محل دانشگاه مادر هستند با ارائه توضیحاتی درباره ضوابط راه اندازی این پردیسها اظهار داشت: یکی از شرایط تاسیس پردیسهای دانشگاهی از نظر دفتر گسترش آموزش عالی این است که چنانچه دانشگاه مایل به ایجاد پردیس دانشگاهی در شهر محل استقرار خود است، این پردیس باید خارج از سایت اصلی دانشگاه قرار داشته باشد، در این میان دانشگاههایی هستند که ساختمان پردیس دانشگاهی در سایت اصلی دانشگاه دایر است اما با حصارها و دیوارهایی از ساختمان و سایت اصلی دانشگاه منفک شده اند.

به گفته وی اکثر پردیسها در مناطق آزاد تجاری صنعتی یا در شهر محل استقرار خود هستند، در این میان دانشگاه شیراز دارای پردیس دانشگاهی در جزیره قشم است که به تازگی با مجوز شورای گسترش آموزش عالی پردیس خود را به شهر شیراز خارج از سایت اصلی انتقال داد.

وی به اسامی دانشگاههای دارای پردیسهای خارج از مکان سایت اصلی دانشگاه مادر اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران- جزیره کیش، منطقه آزاد تجاری ارس، دانشگاه صنعتی شریف- کیش، دانشگاه پیام نور- کیش، قشم، دانشگاه هرمزگان- قشم، دانشگاه تبریز- ارس، دانشگاه علوم و فنون دریایی چابهار- چابهار و سایر دانشگاهها دارای پردیس در شهر محل استقرار دانشگاه هستند.
این مقام مسئول وزارت علوم در عین حال خاطرنشان کرد که سیاست آموزش عالی و دفتر گسترش در توسعه پردیسها این است که دانشگاههای مادر هر استان می توانند اقدام به تاسیس پردیس دانشگاهی کنند. در حال حاضر در اکثر استانهای کشور دارای پردیس دانشگاهی هستیم.

وی گفت: دانشگاهها می توانند طبق آیین نامه تاسیس پردیسهای دانشگاهی و دستورالعمل اجرایی آن بخشی از ظرفیت پردیس خود را اختصاص به پذیرش دانشجوی خارجی یا دانشجویان انتقالی خارج به داخل دهند اما پذیرش دانشجوی خارجی باید با اطلاع و هماهنگی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات و سازمان امور دانشجویان صورت پذیرد.

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم با یادآوری حذف عنوان " بین الملل" از پردیسهای دانشگاهی، اظهار داشت: از تاریخ 30 شهریورماه 90 که آیین نامه تاسیس پردیسهای دانشگاهی و دستورالعمل اجرایی آن به دانشگاهها ابلاغ شده است، دانشگاهها موظف شدند حتی اگر مجوزی که در سالهای گذشته تحت عنوان واحد بین الملل به آنان داده شده هنگام فراخوان پذیرش و آگهی خود و در صدور دانشنامه های دانشجویان از واژه بین الملل استفاده نکنند.

حسنی تاکید کرد که ایجاد پردیسها و جذب دانشجوی خارجی و داخلی، منجر به صرفه جویی حدود 100 میلیارد تومان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای کشور شد.

کد خبر 181241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز