همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: سوریه باید کشوری قوی و اسلامی باقی بماند، متأسفانه برخی برادران و دوستان ما در این عرصه خوب عمل نکرده و به جای اینکه طرفین درگیر را به گفتگو و تفاهم دعوت کنند به ارسال اسلحه به این کشور و تشویق به کشتار مشغول هستند.

به گزارش مهر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی در جریان سفر به مکه مکرمه برای شرکت در اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی، در دیدار محمد منصف المرزوقی، ریئس‌جمهور تونس ضمن تبریک پیروزی های مردم این کشور و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور تونس با بیان اینکه ملت ایران خود را در حرکت به سمت آزادی و پیشرفت در کنار ملت تونس می‌داند، گفت: ملت ایران تحولات تونس را دنبال کرده و از پیروزی‌ها و پیشرفت‌های ملت این کشور شادمان است.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت تونس در راه ساختن کشوری پیشرفته و قدرتمند، مسیر سختی را پیش رو دارد، اظهار داشت: مطمئناً در این راه علاوه بر مشکلات داخلی، مخالفت‌ها و مزاحمت‌های استکبار جهانی نیز موانع مؤثری ایجاد خواهد کرد، چرا که آنها هرگز خواهان پیشرفت و قدرت یافتن کشورهای مستقل و مسلمان نیستند.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز مراکز اصلی قدرت اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای جهان در اختیار سردمداران استکبار جهانی قرار دارد، تصریح کرد: آنها با این ابزار، ملت‌های مستقل و عدالت طلب جهان را تحت فشار قرار می‌دهند، اما به لطف خدا همه این عوامل قدرت ظاهری درهم خواهد شکست.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران بدون در نظر گرفتن مذهب ملت تونس در کنار آنها بوده و مردم این کشور را برادران دینی خود ‌دانسته و به این موضوع افتخار می‌کنند، ‌تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا تجربیاتش در زمینه سازندگی، پیشرفت و آبادانی را در اختیار برادران تونسی خود قرار دهد.

 احمدی‌نژاد روابط و مناسبات ایران و تونس را بسیار خوب توصیف و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با تونس نداشته و امیدواریم دو کشور بتوانند با مبادله تجربیات و دستاوردها به پیشرفت کشورهای یکدیگر کمک نمایند.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ایران و تونس دیدگاه‌های مشترک بسیاری درباره تحولات منطقه دارند، گفت: هر دو کشور از حرکت‌های مردمی حمایت کرده و معتقدند که عدالت، آزادی و احترام حق همه ملت‌ها بوده و هیچ‌کس حق تضعیف و نفی این حقوق را ندارد.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه تا استقرار کامل عدالت، آزادی، کرامت و استقلال، راهی طولانی پیش‌روی ملت ها قرار دارد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورداری مردم همه کشورها از جمله سوریه، اردن، بحرین، یمن و دیگر کشورها از عدالت، آزادی و کرامت است.

 رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در خصوص تحولات سوریه همواره تلاش کرده تا مسایل در این کشور با گفتگو و تفاهم حل شود و درگیری و کشتار از هر طرف را چیزی جز ضرر برای امت اسلامی نمی‌داند، گفت: ملت ایران راه حل مشکلات در سوریه و سایر کشورها را نه درگیری، جنگ و کشتار، بلکه در گرو تلاش برای تفاهم و همکاری ملی می داند.

 وی با اشاره به اینکه امروز مسأله مهم و اصلی در سوریه این نیست که درگیری از سوی کدام طرف آغاز شده است، اضافه کرد: مساله مهم ایجاد تفاهم میان طرفین و تنظیم برنامه‌ای مبتنی بر توافق ملی برای اصلاحات اساسی در این کشور است، به گونه‌ای که بعد از اجرای آن همدلی و وحدت جایگزین اختلافات و کینه‌ها شود.

 احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه سوریه باید کشوری قوی و اسلامی باقی بماند، اظهار داشت: باید تلاش کنیم اگر ایده‌ای برای حل مسأله سوریه وجود دارد با همفکری آن را تبدیل به یک طرح عملیاتی نماییم، اما متأسفانه برخی برادران و دوستان ما در این عرصه خوب عمل نکرده و به جای اینکه طرفین درگیر را به گفتگو و تفاهم دعوت کنند به ارسال اسلحه به این کشور و تشویق به کشتار مشغول هستند.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز دشمنان ملت‌های منطقه و نیروهای ناتو آماده هستند تا همه کشورهای اسلامی را تحت سلطه خود درآورند، ادامه داد: این امکان وجود داشت که اصلاحات را در فضایی برادرانه و تحت لوای اسلام به گونه‌ای در همه کشورهای اسلامی اجرا کرد تا شرایطی که امروز بدون دلیل منطقی موجب ایجاد اختلاف بین کشورها و برادران اسلامی شده است، پیش نیاید و این در حالی است که برادران مسلمان باید بجای رویارویی با یکدیگر در یک صف واحد بایستند.

 رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد توافق و همدلی برای انجام اصلاحات در سوریه، خاطرنشان کرد: باید برنامه ای برای اصلاحات و برگزاری انتخابات در سوریه تنظیم و در جهت حل و فصل مشکلات در این کشور تلاش شود.

 احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه، امروز دشمنان می‌خواهند جنگ شیعه و سنی راه بیندازند، در حالی که ملت ایران از ملت تونس، مصر، یمن و فلسطین فارغ از مذهب و کیش آنان حمایت کرده و خواهد کرد، اظهار داشت: ملت ایران مردم همه کشورهای مسلمان را برادران اسلامی خود می‌داند و اگر هر یک از آنان در معرض خطر قرار گیرند، با همه وجود از آنها حمایت خواهد کرد.

 رئیس جمهور تصریح کرد: هر چند اختلاف سلیقه و تفاوت نظرات در مسایل فرعی بین مردم یک کشور و بین کشورها وجود دارد، اما اینها مسایل فرعی بوده و مسأله اصلی دفاع از کیان کشورهای اسلامی و حقوق ملت‌های آنان است.

 وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای کمک به حل و فصل مسایل در سوریه بر پایه تفاهم و حاکم شدن رای مردم را دارد، گفت: ملت ایران از حاکم شدن رای مردم سوریه در این کشور، صرف نظر از اینکه نتیجه چه خواهد بود، کاملا‌ً حمایت می‌کند و معتقد است در همه کشورها باید همین رویه اعمال شود، منتها در فضایی آرام و برپایه تفاهم که بتوان در آن انتخابات آزاد برگزار کرد.

 احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه امروز در سوریه بین معارضین نیز اختلاف‌نظر جدی وجود دارد، افزود: باید مجالی فراهم کرد تا همه طرف‌ها در سوریه در کنار هم نشسته و با تفاهم، همفکری و یاری گرفتن از خدا مسایل را حل و فصل نمایند.

 رییس‌جمهور با طرح این سوال که آیا بهتر نبود تا رییس جمهور سوریه نیز در این اجلاس حضور می‌داشت تا همه برادران مسلمان با او صحبت کرده و با تبادل‌نظر مسایل را پیش می‌بردیم؟‌ اظهار داشت: باید فرمولی طراحی شود تا هم مردم سوریه آن را برای حل و فصل مسایل خود بپذیرند و هم این امکان وجود داشته باشد که بتوان آن را در دیگر کشورها نیز اجرا کرد، چرا که یقیناً در آینده‌ای نزدیک کشورهای دیگری نیز در منطقه به این راه‌حل نیاز خواهند داشت.

 وی ادامه داد: امروز مردم بحرین در نتیجه اعتراض به حاکمیت، تحت فشار قرار داشته و کشته می‌شوند و یقیناً تعداد کشته‌ها در این کشور هر قدر هم که کم باشد برای جمعیت کم این کشور بزرگ خواهد بود.

 احمدی‌نژاد خطاب به رئیس‌جمهور تونس تصریح کرد: ما و شما باید نگاهی استراتژیک به کل منطقه داشته باشیم، چرا که مسایل و تحولات کشورهای منطقه از جمله در تونس و مصر و همینطور دیگر کشورها تازه آغاز شده است؛ شاهد این مدعا نیز جمهوری اسلامی ایران است که 33 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان با مخالفت‌ها،‌ دشمنی‌ها و مشکلات درگیر است و مشاهده می‌کنیم که امروز در مصر نیز مخالفان زیاد و قدرتمندی وجود دارند که در مسیر پیشبرد امور کشور کارشکنی می‌کنند چرا که با پیشرفت و استقرار امنیت در کشورهای اسلامی مخالف هستند.

 رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: یقین دارم، مستکبران از درگیری‌های امروز بین امت اسلامی بسیار خوشحال هستند، چرا که در این شرایط دشمن اصلی به فراموشی سپرده شده و وضعیتی که در سوریه حاکم شده در آینده نزدیک در بسیاری از کشورهای دیگر منطقه نیز حاکم خواهد شد.

 احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی، هیچ تعصبی بر روی هیچ جریانی در منطقه و در سوریه ندارد، تأکید کرد: ملت ایران برای ایستادگی بر حق انقلاب کرده است.

 وی رژیم صهیونیستی را دشمن اصلی ملت‌های منطقه دانست و با بیان اینکه مسوولان کشورهای مستقل و عدالت طلب نمی‌توانند ضدصهیونیستی نباشند، گفت: شما و ما نمی‌توانیم ضدصهیونیستی نباشیم، چرا که صهیونیست‌ها سرزمین فلسطین را که بخشی از سرزمین ما مسلمان است، اشغال کرده‌اند و دشمن همه ملت‌های اسلامی هستند و اگر چه امروز تحت فشار ملت‌ها وادار به عقب‌نشینی از ادعاها و ایده‌های خود شده‌اند، اما ایده اشغال سرزمین‌های منطقه از نیل تا فرات در نظر آنها تغییری نکرده است.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه وزرای خارجه ایران و تونس می توانند برای تهیه یک برنامه و طرح عملیاتی با یکدیگر مشورت و همفکری کنند، افزود: اگر بتوانیم آرامشی در منطقه ایجاد کنیم، مسایل را یک گام به پیش برده و موفق بوده‌ایم، چرا که امروز این برادران ما هستند که در سوریه کشته می‌شوند و ملت ایران از این جهت بسیار متأسف است.

 در این دیدار محمد منصف المرزوقی رئیس‌جمهور تونس نیز با بیان اینکه از مدت‌ها پیش اشتیاق داشتم تا با جنابعالی دیدار کنم، اظهار داشت:‌ بنده تمامی مواضع جمهوری اسلامی ایران و شما در دفاع از استقلال، حاکمیت و کرامت ملی ملت و کشور تونس را پیگیری کرده‌ام و همواره این مواضع قهرمانانه را می‌ستایم.

 رئیس‌جمهور تونس روابط فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و تونس را صمیمی و برادرانه توصیف و با تأکید بر مخالفت کشورش با هرگونه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تونس همواره حق برخورداری جمهوری اسلامی ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را محترم می‌شمارد.

 مرزوقی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حل مسالمت آمیز مسایل و تحولات در سوریه و با اشاره به نشست موسوم به دوستان سوریه در تونس، افزود: دولت تونس در همان نشست صراحتاً اعلام کرد که با هرگونه دخالتی از سوی بیگانگان در سوریه مخالف بوده و به دنبال راه‌حلی توافقی بین دو طرف اختلافات در این کشور است و امروز نیز موضع ما همین است.

 وی تأکید کرد: محور تلاش‌های ما این است که مردم سوریه به خواسته‌های خود رسیده و این کشور یک قدرت در جهان عرب بماند و مجالی برای دخالت بیگانگان در آن پیش نیاید.

 رئیس‌جمهور تونس با بیان اینکه باید همه کمک کنیم تا کشتار و درگیری در سوریه پایان یابد، خاطرنشان کرد: از جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهیم تا کمک کند، سوریه همچنان به عنوان گلوگاه امنیتی منطقه قوی و قدرتمند باقی بماند.

کد خبر 181290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز