جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: منوچهر وصال در سال ۱۲۹۱ در شهر تهران دیده به جهان گشود.

زندگینامه: منوچهر وصال

وی مقطع دبستان را در شیراز و تحصیلات دبیرستانی را در دارالمعلمین و دبیرستان‌های شرف و رازی تهران به اتمام رساند.

سپس یک سال در دانشسرای عالی در رشته فیزیک تحصیل کرد. در دانشسراى عالى، معلم فیزیک او دکتر محمود حسابى بود. حسابى شوق یادگیرى علوم پایه را در او بیشتر مى‌کند. وی پس از آن با آخرین دوره‌ای که جهت ادامه تحصیل به اروپا اعزام شد به فرانسه رفت.

منوچهر وصال در پاریس پس از یک سال شرکت در کلاس کنکور از تحصیل مهندسی منصرف و وارد دوره لیسانس ریاضی شد. وی در سال ۱۳۱۹ موفق به اخذ درجه دکترا در رشته ریاضى مى‌شود. در خلال سال‌هاى پایان تحصیل در رصدخانه ژنو و زوریخ به کارورزى و فعالیت علمى نیز مى پردازد.

استاد وصال سال 1320 به ایران بازگشت و در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته ریاضی استخدام شد و همچنین برای یک سال درس ریاضیات دوره ششم دبیرستان را در دانشسرای مقدماتی تدریس کرد و سال بعد، آموزش ریاضیات به دانشجویان فیزیک را عهده‌دار شد.

دکتر وصال پس از آن به تدریس آنالیز حقیقی ریاضی پرداخت و تا زمان بازنشستگی تدریس آن را به‌همراه ریاضیات عمومی ادامه داد.

وی در سال 1341 به دعوت دانشگاه شیراز جهت تدریس عازم این دانشگاه شد و پس از دو سال خدمت به ریاست دانشکده مهندسی منصوب شد و اداره موفقیت‌آمیز این دانشکده جدید التأسیس، باعث انتخاب دکتر به سمت معاونت آموزشی دانشگاه شیراز شد.

دکتر وصال تا زمان بازنشستگی در سال 1356 تدریس در دانشگاه شیراز را ادامه داد و بعد از آن هم تا انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به آموزش اشتغال داشت.

استاد وصال در اسفند ماه 1360 در مرکز نشر دانشگاهی به‌عنوان سرپرست گروه ریاضی، مسئولیت خطیر ویرایش و نظارت بر انتشار کتب و نشریات ریاضی و آمار مرکز را عهده‌دار شد.

انجمن ریاضی ایران که استاد وصال نیز از پایه‌گذاران آن است به پاس تجلیل از خدمات ارزشمنده دکتر وصال که بیش از 30 سال تدریس مستمر آنالیز ریاضی، جایزه‌ای را به نام ایشان تعیین کرد و هر ساله در کنفرانس ریاضی ایران به مؤلف بهترین مقاله ارائه شده در زمینه آنالیز ریاضی اهدا می‌شود.

منوچهر وصال از چهره‌های تأثیرگذار در ریاضیات کشور، به خصوص در زمینه آنالیز، به شمار می‌رود و کتاب آنالیز او که در دهه 1340 انتشار یافت، از اولین کتاب‌های معتبر تألیفی دراین زمینه به زبان فارسی است.

استاد وصال که به عنوان پیشکسوت ریاضی شناخته می‌شد، ویراستار مرکز نشر دانشگاهی بود و ویراستاری آثاری چون «واژه‌نامه ریاضی و آمار»، «مقدمات معادلات دیفرانسیل و مسائل مقدار مرزی»، «آشنایی با آنالیز عددی»، «معادلات دیفرانسیل و کاربرد آن‌ها»، «اصول آنالیز حقیقی» و «روش‌های آنالیز حقیقی» را بر عهده داشته است.

دکتر منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران و چهره ماندگار ریاضی مرداد سال 1391 و در سن 100 سالگی درگذشت و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبر 181402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز