همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ نوع بیماری عفونی و واگیر در منطقه زلزله زده شایع نیست گفت تنها نگرانی سرد شدن و بروز بیماری‌های تنفسی است.

زلزله

محمد مهدی گویا در گفتگو با فارس، افزود: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیر در منطقه زلزله زده نداریم و خوشبختانه با تقسیم کل منظقه زلزله زده به 9 ناحیه و استقرار دو تیم کامل پزشکی و بهداشتی در هر ناحیه اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری به موقع انجام می‌شود.

 وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز این گروههای پزشکی را در منطقه زلزله زده مستقر کرده است و این گروهها روزانه به تمام روستاها و مناطق زلزله زده سرکشی می‌کنند و اوضاع کاملاً تحت کنترل است.

 رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: وضع آب آشامیدنی و غذای آسیب دیدگان نیز تحت کنترل است. یکی از اقدامات خوب سازمانهای امدادی و مردم خیر توزیع کافی و فراوان آب سالم و بطری شده در بین زلزله زدگان است که نگرانی از بروز بیماریهای منتقله از اّب از جمله اسهال و بیماریهای روده‌ای را به طور کلی از بین برده است.

 وی ادامه داد: ‌علاوه بر آ‌ن تانکرهای ثابت توزیع آب در بسیاری از روستاها مستقر شده که کمک بسیار بزرگی در ثبات وضعیت بهداشتی مردم این منطقه است و گر چه هنوز آب آشامیدنی بطری به وفور در بین زلزله زدگان وجود دارد ولی برای روزهای آینده این کار تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بیماریها دارد که امیدواریم ادامه و توسعه پیدا کند.

 گویا گفت: خوشبختانه با امدادرسانی‌ها و اقدامات بهداشتی انجام شده اکنون که 8 روز از وقوع زلزله می‌گذرد شاهد وقوع هیچ نوع اپیدمی بیماری در منطقه نیستیم و تنها نگرانی ما این است که هوا رو به سردشدن است و امکان بروز بیماریهای تنفسی وجود دارد.

 وی ادامه داد: همین الان هم در برخی مناطق زلزله‌زده شب‌ها هوا سرد است و امکان بروز بیماری‌های تنفسی وجود دارد، مواردی از این بیماری‌ها نیز مشاهده شده است اما به اندازه‌ای که شیوع بیماری تلقی شود نیست. البته تاکنون گزارشی از شیوع این نوع بیماری‌ها نداریم اما با توجه به روند سرد شدن هوا در منطقه باید هر چه زودتر اقدامات لازم برای انتقال زلزله‌زدگان از چادر به کانکس انجام شود.

 وی گفت: نگرانی دیگر ما امکان حیوان گزیدگی به خصوص مارگزیدگی و عقرب گزیدگی زلزله‌زدگان است که خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر حیوان گزیدگی در این منطقه نداشته‌ایم اما آمادگی کامل برای درمان به موقع افرادی که ممکن است دچار حیوان گزیدگی شوند وجود دارد.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از نظر توالت‌های بهداشتی که یکی از نگرانی‌های جدی بعد از زلزله بود نیز خوشبختانه با اقدامات سریع و به موقع هلال احمر، فرمانداری‌های شهرستان‌ها، افراد خیر و خود مردم روستایی منطقه خیلی زود توالت‌های بهداشتی در بسیاری از مناطق نصب شده و این مشکل به حداقل رسیده است حتی در برخی مناطق حمام‌های مناسبی نیز نصب شده است و استانداردهای بهداشتی در حد مناسبی در منطقه زلزله‌زده برقرار است.

 وی تأکید کرد: تنها نگرانی جدی ما سردشدن هواست که امکان شیوع بیماری‌های تنفسی را بیشتر می‌کند و امیدواریم هر چه زودتر با انتقال مردم به کانکس این نگرانی نیز بر طرف شود.

کد خبر 181508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز