همشهری‌آنلاین: با عید سعید فطر و آغاز موج دوم سفرهای تابستانی هموطنان، دفاتر خدمات مسافرتی در صدد هستند تا بیشترین بهره‌ را از اوقات فراغت هموطنان ببرند و به همین خاطر با تمسک به شیوه‌های مختلف تبلیغاتی تورهای گرانقمیت خارجی خود را با تخفیف‌های ویژه عرضه می‌کنند

travel

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بسیاری از این تورهای مسافرتی که به مقصد کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، از طریق پیامک به هموطنان ارسال شده است؛ نکته حایز اهمیت این تورها، قیمت‌های میلیونی و حتی نجومی این تورهاست که به متقاضیان اعلام می‌شود با تخفیف‌های ویژه عید فطر عرضه شده‌اند.

طبق روال معمول سواحل مدیترانه و ترکیه، کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس، قبرس، مالزی، ارمنستان و تایلند عمده مقصد این تورها را تشکیل می‌دهند اما قیمت این تورها بسته به زمان سفر، محل اقامت و مدت زمان آن بین800 هزار تومان تا سه میلیون و 500 هزار تومان متغییر است.

بهانه آژانس داران برای تعیین رقم‌های نجومی برای تورهای خود،اسکان مسافران در هتل‌های درجه یک و ارایه خدمات خوب به آنان و نیز افزایش قیمت ارز نسبت به سال گذشته است.

برای نمونه اگر بخواهید برای یک هفته به سواحل مدیترانه سفر کنید و در یک هتل پنج ستاره اقامت داشته باشید باید به ازای هر نفر سه میلیون و 450 هزار تومان بپردازید؛ رقمی که به گفته مسوول ثبت نام آن در یکی از دفاتر خدمات مسافرتی رقم واقعی آن سه میلیون 800 هزار تومان بوده اما به خاطر عید فطر با تخفیف های استثنایی رو به رو شده است.

به گفته وی، قیمت یک تور یک هفته‌ای به آنتالیا در شرایط عادی دو میلیون و 650 هزار تومان است اما آژانس مسافرتی آنان این تور را برای ایام عید فطر با قیمت دو میلیون 195 هزار تومان عرضه می‌کند.

تورهایی هم که به مقصد قبرس شمالی به مسافران عرضه می‌شوند، قمیت بهتری ندارند و قیمت آن بین یک میلیون و 750 هزار تومان تا سه میلیون و 745 هزار تومان متغییر است.

نکته قابل توجه دیگر درباره تورهای عید فطر آژانس داران، اقدام برخی از این دفاتر برای ارایه قیمت‌ها به ارزهای معتبر خارجی است؛ برخی از آنان هزینه یک سفر چهار روزه به استانبول بدون هزینه غذا را برای هر نفر 800 دلار پیامک کرده است و قیمت تورها را به دلار دریافت می‌کند.

مسوول فروش این دفتر خدمات مسافرتی بر این باور است که حتی در صورتی که قیمت تور به ریال محاسبه و دریافت شود، آژانس باید آن را در بازار آزاد به دلار تبدیل کند و بهتر است از همان ابتدا قیمت‌ها را به دلار محاسبه و از مسافر اخذ کند.

افزایش قیمت این تورها در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته هزینه‌ مربوط به سفر به مقاصد یاد شده بسیار پایین تر بود و برای نمونه هزینه یک سفر بدون مبالغ مربوط به غذا برای چهار روز کمتر از یک میلیون تومان محاسبه می‌شد.

هرچند افزایش قیمت دلار و بلیت هواپیما نسبت به سال گذشته افزایش یافته و بهانه خوبی به دست آژانس داران داده است تا تورهای خود را با رقم‌های میلیونی عرضه کنند اما به نظر می‌رسد که اکنون رقابت بین دفاتر خدمات مسافرتی بیش از آنکه در افزایش تعداد مسافران خروجی باشد، در ارایه تورهای گرانقمیت به مسافران متمول است و بسیاری از آنان ترجیح می‌دهند با ممنوعیتی که بانک مرکزی برای ارز مسافرتی در نظر گرفته است، به سراغ تورهای ارزان قیمت نروند و برخلاف گذشته که تلاش می‌شد به هر قیمتی که شده هموطنان به مسافرت خارجی ترغیب شوند، آنان اینک مسافران خود را از سطح درآمدی بالای جامعه انتخاب می‌کنند.

کد خبر 181562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز