مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا پس از بررسی مریخ به وسیله چهار مریخ نورد تصمیم گرفته اعماق این سیاره سرخ را بررسی کند تا مشخص شود که تفاوت هسته این سیاره با زمین چیست

ناسا، هسته مریخ را بررسی می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان فضایی آمریکا روز دوشنبه 30 مرداد ماه از پرتاب یک مریخ نورد رباتیک کم هزینه در سال 2016 خبرداد که تفاوت هسته مریخ را با زمین بررسی خواهد کرد.

برنامه اکتشافی ناسا که با عنوان Insight اجرایی می‌شود با اعتراض دانشمندانی رو به رو شده است که سایر اماکن را در منظومه شمسی مطالعه می‌کنند و اظهار داشته‌اند که ناسا بیش از حد روی سیاره مریخ متمرکز شده است.

جان گرانسفیلد از دانشمندان ناسا با اشاره به مأموریت‌های اکتشافی ناسا اظهار داشت: مریخ از بهترین فرصت‌های مطالعاتی است چرا که در چارچوب بودجه و زمان بندی مدنظر قرار گرفته است.

این مأموریت دربرگیرنده دو ابزار است که یکی فرانسوی و دیگر آلمانی است و به بررسی زمین شناسی مریخ در اعماق می‌پردازد و اندازه، ساختار، دما و حرکت هسته مریخ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درون مریخ هنوز یک راز است، چرا که هسته آن هیچ میدان مغناطیسی ندارد و دانشمندان اطمینان ندارند که آیا هسته آن جامد است یا مایع و آیا دارای لرزش‌های مکرری چون لرزش‌های زمین است یا خیر.

لیندلی جانسون رئیس برنامه اکتشاف مریخ با مطرح کردن پرسش‌هایی چون لرزش‌های مریخ از چه نوع هستند؟ اندازه هسته مریخ چیست؟ اهداف این مریخ نورد جدید را برشمرد.

اچ جی ملوش از دانشگاه پورد اظهار داشت: چندین دهه است که زمین شناسان پرسش‌هایی از این قبیل را برای دریافت اطلاعات مهم درباره مریخ مطرح می‌کنند.

این مأموریت نیز چون مأموریت مریخ نورد کنجکاوی که در حال حاضر در مریخ به سر می‌برد، توسط آزمایش رانش جت ناسا اجرا می‌شود. این آزمایشگاه مستقر در کالیفرنیا با بودجه 2.5 میلیارد دلاری مریخ نورد کنجکاوی را با موفقیت در مریخ مستقر کرده تا به بررسی سطح مریخ و یافتن نشانی از حیات میکروبی در آن بپردازد.

اوایل سال جاری ناسا از دو مأموریت مریخی که قرار بود طی سال‌های 2016 و 2018 با همکاری سازمان فضایی اروپا انجام شود، به علت کمبود بودجه کنار گذاشت.

ناسا در حال حاضر روی یک مأموریت احتمالی مریخی کار می‌کند تا آن را جایگزین مأموریت‌های لغو شده کند، آخرین تصمیمات در این رابطه اواخر ماه جاری میلادی اعلام می‌شود.

کارولین پورکو از دانشمندان برجسته زحل و اقمار آن اظهار داشت: ناسا در برنامه اکتشاف سیاره‌ای، تأکید بیش از حدی روی مریخ دارد، قسمت اعظم منظومه شمسی فراتر از مدارهای خرده سیاره‌ها قرار دارند و در مقایسه با مریخ مطالب بیشتر برای یادگیری درباره آنها وجوددارد، اما چرا هر بار مریخ انتخاب می‌شود؟

کد خبر 181892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز