جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری قرقیزستان حکم انحلال دولت را طبق قانون اساسی این کشور امضا کرده و بدین ترتیب دولت قرقیزستان منحل شد.

دولت قرقیزستان منحل شد

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، این اقدام آلماز بیک آتنبایف، رئیس‌جمهوری قرقیزستان پس از آن صورت گرفت که حزب حاکم قادر به تشکیل اکثریت پارلمانی نشد و نتوانست با حزب دیگری ائتلاف کند.

این اقدام همچنین در نتیجه جدایی دو حزب از دولت ائتلافی آتنبایف صورت گرفت.

نمایندگان پارلمان قرقیزستان همچنین رئیس کابینه را متهم به بی‌کفایتی و ارتباط با مقام‌های فساد کردند. ائتلاف حاکم در پارلمان رسما در 20 اوت منحل شد اما اسناد رسمی مربوط به انحلال سه روز پس از آن تقدیم ریاست جمهوری قرقیزستان شد و مدتی پس از آن به امضای آتنبایف رسید.

طبق قانون قرقیزستان رئیس‌جمهوری باید یکی از احزاب پارلمان را ظرف مدت سه روز برای تشکیل دولت ائتلافی جدید مامور کند. پس از تشکیل ائتلاف که حداکثر باید ظرف مدت 15 روز تشکیل شود یک کاندیدا برای پست نخست‌وزیری تعیین خواهد شد.

دولت سابق و نیز اعضای پارلمان در سمت‌های خود به عنوان مقام‌های جانشین و موقت تا زمان روی کار آمدن اعضای جدید باقی می‌مانند.

از سوی دیگر، روزنامه کومرسانت - چاپ روسیه - در گزارشی به نقل از مقام‌های دولتی روسیه و قرقیزستان گزارش داد که دو کشور قصد دارند تا توافقنامه‌های مهم بسیاری از جمله توافقنامه لغو بدهی 500 میلیون دلاری قرقیزستان به روسیه و نیز ساخت یک پایگاه نظامی روسیه در خاک قرقیزستان ظرف مدت 15 سال امضا خواهند کرد.

کد خبر 182062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز