مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارک شهر اولین بوستان عمومی شهر تهران واقع در منطقه ۱۲شهری است که تاریخ تاسیس این پارک به سال ۱۳۳۹ شمسی باز می‌گردد.

park

park

پارک شهر تهران که در اراضی محله سنگلج احداث شده تقریبا ۲۵ هکتار است و ۸ در ورودی دارد و از شمال به خیابان شهید فیاض‌بخش، از جنوب به خیابان بهشت و از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی(شاپور سابق) محدود شده و در کل مساحت پارک 245هزار مترمربع می‌باشد که 173هزار و 500 مترمربع از پارک به فضای سبز اختصاص یافته است که از این مقدار 44هزار و 200 مترمربع چمن‌کاری، 127 هزار و 300 مترمربع درخت‌کاری و به صورت شبه جنگلی و دو مترمربع فضای گل‌کاری است.

همچنین هشت هزار مترمربع به ساختمان ‌های مختلف شامل کتابخانه، سالن نمایش، پناهگاه، پست برق، ساختمان اداری و نیز چهار هزار و 250  مترمربع به دریاچه و 2900 مترمربع به آب‌نماهای موجود اختصاص یافته است. سایر سطوح مربوط به پیاده‌روها و خیابان ‌های داخل پارک می‌باشد. منبع تأمین آب آبیاری فضای سبز از چاه ‌ها می‌باشد. چاه واقع در شمال شرقی پارک که در کنار دریاچه واقع شده، آب دریاچه جنب قسمت اداری و ناحیه شمال استخر پارک قرار دارد و آب مورد نیاز آبیاری جنگل‌کاری قسمت غربی و آب استخر و آب تلف شده آب‌نماها را تأمین می‌کند.

فضای سبز قابل توجه پارک شهر در منطقه مرکزی شهر به عنوان یکی از قدیمی ترین پارکهای تهران علیرغم نبود حوزه دید گسترده به جهت همجواری با موزه ایران باستان کتابخانه ملی و بسیاری دیگر از بناهای مهم اداری و تاریخی از مهمترین مراکز فرهنگی منطقه مرکزی قلمداد می شود.

مهمترین اماکن اداری در اطراف بوستان

از مراکز مهم دیگری که پیرامون پارک شهر وجود دارد می توان به شهرداری تهران، ساختمان شورای شهر،پزشکی قانونی، دیوان عدالت اداری،تالار سنگلج،روزنامه رسمی کشور،کانون جهانگردی و اتومبیل رانی ایران،وزارت دادگستری،ورزشگاه شهدای هفتم تیر،تحقیقات علوم آزمایشگاهی، سازمان بهزیستی کل کشور و...اشاره کرد.

موزه صلح

موزه صلح تهران در ساختمان کوچکی واقع در پارک شهر شامل ابزار و آلات استفاده شده در جنگ ایران و عراق مانند ماسک‌های حفاظت از گازهای شیمیایی و غیره می باشد. اگر چه موضوع کاربرد سلاح های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیاهدهای آن در این موزه به صورت برجسته تری مورد توجه قرار گرفته است اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در ژاپن، جنگ های جهانی اول و دوم، کاربرد سلاح های ممنوعه در جنگ ها و آثار و عوارض هر کدام در بخش های دیگر موزه به نمایش گذاشته شده است.

این موزه یکی از موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح است. هدف اصلی این موزه‌ها ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ، خشونت و آثار زیانبار آن بر انسان ها و محیط زیست می باشد. موزه‌های صلح بیشتر از آن که مکانی برای تماشای اشیاء تاریخی باشند، محلی برای گفتگو، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگ سازی است.

باغ پرندگان و کتابخانه

باغ پرندگان تهران نیز که در مرکز پارک شهر تهران واقع شده است در اسفند ماه سال 88 در 3 قطعه با مساحتی بالغ بر 4362 مترمربع احداث شد که دارای 8 قفس وسیع و 2 محوطه باز است که گونه‌های مختلفی چون طوطی‌های برزیلی، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است.

در زمان جنگ 8 ساله ایران و عراق و با توجه به ازدحام جمعیتی منطقه، یک پناهگاه با دو ورودی اصلی در ضلع جنوب شرقی پارک شهر احداث شد که پس از جنگ به آکواریم و نمایشگاه ماهی های آب شیرین تغییر کاربری داد. آکواریم پارک شهر زیر نظر معاونت امور اجتماعی منطقه 12 اداره می شود و ورودی آن برای هر نفر 250 تومان می باشد.

کتابخانه مرکزی پارک شهر قدیمی‌ترین و با وجود احداث کتابخانه‌هایی مجهزتر همچنان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی استان تهران محسوب می‌شود. در بخش مرجع این کتابخانه که در زیرزمین آن واقع شده، کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس نگهداری می‌شود. بخش نشریات این کتابخانه در سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر، علاوه بر 120 هزار جلد کتاب، 650 عنوان مجله و 16 عنوان روزنامه در دسترس اعضاء و مراجعان قرار می‌دهد و آرشیو کاملی از نشریات ادواری از سال 1360 به بعد را نیز نگهداری می‌کند.

کد خبر 182175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز