یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

شوکا که به آن عنوان کوچک‌ترین گوزن ایرانی اطلاق می‌شود، جثه‌ای به‌مراتب کوچک‌تر از مرال دارد و تقریبا به اندازه آهو است.

شوکا

 این حیوان ، دم بسیار کوتاه و نامشخصی دارد و از آنجایی که پاهایش بلندتر از دست‌هایش است کمی قوزدار به‌نظر می‌آید. در فصل تابستان موهای شوکاها کوتاه، نرم و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است اما در زمستان بلند، ضخیم و به رنگ خاکستری است. شوکا دو شاخ دارد که هریک از شاخ‌هایش مشتمل برسه شاخک است.

این شاخ‌ها در اواسط پاییز می‌افتند و شاخ‌های جدید که کرک دارند در طول زمستان رشد می‌کنند و در فصل بهار کامل می‌شوند. بیشترین رشد شاخ‌ها بین چهار تا هفت سالگی است. زیستگاه شوکا‌ها، مناطق جنگلی خزر، جنگل‌های بلوط مناطق جوانرود و اورامانات در غرب کشور است، البته در گذشته شوکا‌ها در جنگل‌های ارسباران واقع در آذربایجان شرقی هم وجود داشتند اما در حال حاضر اثری از این حیوان در ارسباران به چشم نمی‌خورد.

دشمنان طبیعی شوکاها، پلنگ، گرگ، شغال، گربه جنگلی و پرندگان شکاری هستند. شکارچیان نیز به شیوه‌های مختلف ازجمله با تقلید صدای بچه شوکا و ایجاد کومه در محل آبشخورها ، این حیوان را شکار می‌کنند. قطع بی‌رویه درختان جنگلی و تخریب زیستگاه‌ها از دیگر تهدیداتی است که این‌گونه زیبای حیات‌وحش را با خطر جدی مواجه ساخته است. برای نمونه، اخیرا با تخریب رودخانه «جزی» و احداث جاده در منطقه حفاظت شده یخکش (ازتوابع بهشهر) یکی از زیستگاه‌های شوکا در حال نابودی است به‌ویژه آنکه با احداث جاده در این منطقه، پای شکارچیان هم به منطقه باز می‌شود و جمعیت کم‌شمار شوکاها بیش از گذشته با خطر کاهش مواجه می‌شود.

کد خبر 182364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز