همشهری آنلاین: دیوید مچ،‌هنرمندی اسکاتلندی است که آثار هنری خود را با استفاده از ماده‌ای کاملا متفاوت و قابل اشتعال خلق کرده است و برای افتتاحیه جدید‌ترین نمایشگاهش، تعدادی از این آثار را به آتش کشیده است.

این آثار هنری متفاوت نتیجه دقت فراوان برای کنار‌هم گذاشتن هزاران چوب‌کبریت رنگارنگ بوده‌اند، مچ با استفاده از این تکنیک پرتره افراد مشهوری مانند چارلی‌چاپلین و گاندی را بازسازی کرده‌است.

با این‌همه برخلاف تلاش طاقت‌فرسایی که برای ایجاد این آثار هنری انجام گرفته، این هنرمند اسکاتلندی در افتتاحیه جدید‌ترین نمایشگاهش تعدادی از این آثار را به آتش کشید. مشتعل شدن این حجم از چوب کبریت تنها چند ثانیه زمان نیاز داشت و پس از آن نسخه‌ای سوخته از اثر اولیه به جا ماند. اما این هنرمند معتقد است کاری که انجام می‌دهد تخریب یک اثر هنری نیست بلکه با این کار اثر هنری جدیدی خلق می‌شود.

به گفته وی پس از سوخته شدن، رنگها از بین خواهند رفت اما طیف‌های مختلفی از رنگ‌های خاکستری و سیاه به جا خواهند ماند. به اعتقاد مچ این تکنیک تکنیکی بسیار وحشیانه برای خلق کردن اثر هنری است و درواقع اثر هنری از بین نمی‌رود، بلکه به اثری دیگر تبدیل می‌شود.

این مجسمه‌ها در ابتدا قالبی گلی هستند و سپس با استفاده از این قالب‌ها نسخه‌ای پلاستیکی یا فایبرگلسی از آن ایجاد می‌شود. سپس چوب‌کبریت‌ها با استفاده از چسب چوب به این نسخه پلاستیکی وصل می‌شوند. چوب‌کبریت‌های رنگارنگ از کشور ژاپن به دست این هنرمند رسیده و وی از آنها برای خلق هر شخصیتی، از شخصیت‌های حقیقی گرفته تا پرندگان و شخصیت‌های کارتونی، استفاده می‌کند.

مچ کار با چوب‌کبریت‌ها را از سال 1982 آغاز کرد و تاثیر خیره کننده به آتش کشیده شدن این آثار زمانی برایش آشکار شد که یک کلکسیون‌دار به صورت اتفاقی و طی یک حادثه یکی از آثار او را به آتش کشید.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۴