سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران بی‌شک یکی از خبرسازترین نشست‌های این جنبش در دهه‌های‌ گذشته است و به همین خاطر مورد توجه گسترده رسانه‌های جهان قرار گرفته‌است.

اجلاس سران جنبش عدم تعهد

آنچه بیش از همه مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته‌است، تاثیر برگزاری چنین اجلاسی بر موقعیت ایران در جامعه جهانی به ویژه در شرایط تحریم و فشار بی‌سابقه غرب علیه ایران است. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست دیروز در گزارشی با این عنوان که «ایران تحت انزوا میزبان روسای جمهور، نخست‌وزیران و وزیران خارجه ده‌ها کشور جهان»، برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در ایران را امتیاز تبلیغاتی مهمی برای تهران در مقابل غرب توصیف کرد.

این روزنامه به نمایش خودروهای آسیب دیده در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در حاشیه مراسم استقبال از مهمانان اجلاس اشاره کرده و می‌نویسد، تهران به خوبی از همه ابزارهای لازم و در دسترس در این جنگ تبلیغاتی استفاده می‌کند. در بخش دیگری از این گزارش آمده‌است، تهران کنفرانس جنبش غیرمتعهدها را با انتقاد تند علیه اسرائیل و اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه تراژدی فلسطین ریشه بحران‌های منطقه است، آغاز کرد. این روزنامه که از برگزاری این اجلاس با وجود تلاش‌ها برای منزوی‌کردن ایران نگران است، افزوده: ایران با هدف استفاده تبلیغاتی از کنفرانس برای اهداف ضد‌اسرائیلی، آن را آغاز کرده است.

آسوشیتدپرس هم در گزارشی درباره کنفرانس جنبش عدم تعهد نوشت:
ایران با سیلی به صورت تحریم‌های شورای امنیت، همایش جهانی کشورهایی که خود را غیرمتعهد می‌نامند را افتتاح کرد و عاری‌سازی جهان از تسلیحات هسته‌‌ای را خواستار شد. در ادامه این گزارش آمده ‌است، ایران درصدد است از این اجلاس که یک هفته به طول می‌انجامد برای به رخ کشیدن روابط جهانی خود و تلاش‌ها برای به چالش کشیدن نفوذ غرب و متحدانش استفاده کند. این خبرگزاری سپس به چهره‌های مهم شرکت‌کننده در این اجلاس اشاره می‌کند و می‌نویسد، بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و مان موهان سینگ نخست وزیر هند که کشورش همچنان مصرف کننده مهم نفت ایران با وجود تحریم‌های غرب علیه برنامه‌ هسته‌ای تهران است، از جمله افراد برجسته‌ای هستند که انتظار می‌رود در این نشست شرکت کنند. ایران و دیگر کشورهای جنبش متشکل از 120 کشور غیر متعهد، این جنبش را همایشی مهم و تاثیرگذار برای مذاکره درباره مشکلات مهم جهان می‌دانند. به همین خاطر قرار است درباره طرحی برای حل بحران سوریه در این اجلاس گفت‌وگو شود. ایران می‌گوید قصد دارد درباره‌ طرح صلحی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه گفت‌وگو کند.

خبرگزاری چینی شین ‌هوا نیز با اشاره به اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نوشت: علاوه بر مسائل سنتی نظیر حقوق بشر، مبارزه با تروریسم، برچیدن تسلیحات کشتارجمعی، مسئله فلسطین و اصلاحات در ساختار سازمان ملل به سه مسئله دیگر نیز در حاشیه این اجلاس پرداخته خواهد شد. به گفته تحلیلگران، ایران با توجه به بحران سوریه از این اجلاس غیرمتعهدها برای جلب حمایت جنبش از دولت سوریه استفاده خواهد کرد. مسئله بعدی مورد توجه اجلاس، مسئله هسته‌ای ایران است و با توجه به سفر محمد‌مرسی رئیس‌جمهور مصر به تهران، روابط ایران و مصر سومین موضوعی است که در حاشیه اجلاس مطرح خواهد شد. مرسی برای تحویل ریاست اجلاس به ایران سفر می‌کند، سفر مرسی با توجه به اینکه دو کشور در بیش از سه دهه اخیر روابط تیره‌ای داشته‌اند، حائز اهمیت است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به این موضوع افزود: پیام ایران روشن است، در حالی که ایران ایفاگر نقش میزبانی در بزرگ‌ترین کنفرانس بین‌المللی است که در 33‌سال اخیر توسط جمهوری اسلامی سازماندهی شده، می‌خواهد نظر خود را درباره بن‌بست بلندمدت با قدرت‌های غربی که متقاعدند ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، بیان کند. سفر مقامات بلندپایه جهان به تهران، ضرباتی را به تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران و فلج کردن آن با تحریم وارد کرد.

کد خبر 182621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز