گروه بین‌الملل: علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که همکاری کشورهای جنبش عدم‌تعهد مانند گذشته برای مقابله با فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی در اجلاس جاری آژانس ادامه خواهد داشت و این موضوع یکی از بندهای دستور کار این اجلاس خواهد بود.

سلطانیه

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه همشهری گفت: در کنفرانس جاری آژانس که از ۱۷سپتامبر در وین برگزار می‌شود یکی از بندها مربوط به فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی خواهد بود که کشورهای جنبش عدم‌تعهد ازجمله ایران مانند سال گذشته در این رابطه فعال خواهند بود. وی تأکید کرد: موضوع نگرانی از فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از موضوع‌های مطرح در کنفرانس آژانس با همکاری کشورهای جنبش عدم‌تعهد در اجلاس امسال مطرح خواهد شد.

سلطانیه همچنین در نشست خبری خود که در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره فعالیت‌های جنبش عدم‌تعهد برای جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای و مقابله با تهدیدهای رژیم صهیونیستی گفت: موضوع رژیم صهیونیستی همیشه به‌عنوان موضوعی مهم در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مطرح بوده است.

زمانی که نخستین بار در سال ۱۹۸۲ افتخار داشتم که به‌عنوان سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به وین بروم، موضوع محکومیت حمله اسرائیل به رآکتور عراق مطرح شد و آمریکا به‌صورت جدی در پایتخت کشور‌ها و وین فعالیت کرد تا جلوی این مسئله را بگیرد.

وی با اشاره به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: در آن زمان مقام‌های آمریکا به‌صورت علنی تهدید کردند که اگر قطعنامه‌ای علیه اسرائیل در کنفرانس مطرح شود این کشور از آژانس خارج می‌شود. به‌خاطر اینکه آمریکا ۲۵درصد بودجه آژانس را تأمین می‌‌کرد این مسئله باعث نگرانی بعضی‌ها درباره احتمال منحل شدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. برخی به همین‌خاطر اعلام کردند که شاید بهتر باشد این قطعنامه به سال آینده موکول شود یا بعضی از بندهای آن نرم‌تر شود. بلافاصله بعد از این موضوع طی هماهنگی با مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام شد که اگر آمریکا به‌خاطر قطعنامه علیه اسرائیل از آژانس خارج شود، حق عضویت این کشور را ایران پرداخت خواهد کرد.

سلطانیه تأکید کرد: ما می‌دانستیم این تهدید یک بلوف است اما باید یک جایی نشان داده می‌شد که آنها نمی‌توانند زورگویی کنند. این اقدام جمهوری اسلامی ایران تأثیر‌گذار بود و آمریکایی‌ها از تهدید خود عقب‌نشینی کردند و قطعنامه علیه اسرائیل در آن سال تصویب شد. براساس آن قطعنامه و ماده ۱۹ اساسنامه آژانس رژیم صهیونیستی به‌مدت ۱۰ سال از کلیه حقوق و مزایای عضویت در آژانس محروم شد.

وی همچنین با اشاره به کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد: در این اجلاس یکماهه آمریکا تمام تلاش خود را کرد که اسمی از اسرائیل در سند این کنفرانس نباشد و حتما محکومیت ایران در آن قرار بگیرد. یک‌ماه فشرده کار دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و همکاری کشورهای عدم‌تعهد باعث شد که محکومیت اسرائیل و اینکه باید این رژیم سریعا به ان‌پی‌تی بپیوندد و کلیه تأسیسات این رژیم زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد در سند نهایی ان‌‌پی‌تی‌ آمد و در مقابل، اسمی از ایران طبق خواست آمریکا و برای زیر سؤال بردن برنامه هسته‌ای کشورمان در سند نهایی این اجلاس مطرح نشد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه بارها موضوع نگرانی کشورها از تسلیحات هسته‌ای اسرائیل در دستور کار جلسات آژانس مطرح بوده است، گفت: سال گذشته هم این مسئله در دستور کار آژانس قرار گرفت و در کنفرانس شورای حکام آژانس که دوهفته دیگر شروع می‌شود هم یکی از بندهای دستور کار، موضوع فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی است. سلطانیه تأکید کرد که همکاری کشورهای جنبش عدم‌تعهد همچنان مانند گذشته برای مقابله با فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت.

کد خبر 182719
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز