همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: کسب شهرت مثبت و حفظ اعتبار در فعالیت‌های آنلاین برای تمام استادان، بازرگانان، سیاستمداران، دانشمندان، هنرمندان، کارمندان آینده و ... بسیار مهم و در ادامه فعالیت‌های آنلاین و زندگی آنها، نقشی حیاتی دارد.

internet

آنانی‌که به دنبال تصویر مثبت و صحیح شهرت، هویت حرفه‌ای یا شخصی در فعالیت‌های آنلاین هستند، بدانند؛ اگرچه، موتورهای جستجوی اینترنت بر اساس برنامه، نظم و ترتیب از پیش تعریف شده کار می‌کنند؛ با این وجود، هنوز دنیای آنلاین، دنیایی وحشی و تقریبا بدون کنترل است.

میلیاردها انسان در حال حاضر از جنبه‌های سرگرمی و فعالیت‌های حرفه‌ای اینترنت بهره برداری می‌کنند. هیچ شخصی نمی‌تواند، به صورت کامل تصاویر و محتوای حرفه‌ای خود را از گزند و آسیب سایر افراد در امان یا پنهان نگه دارد.

هیچ چارچوب استاندارد و تعریف مشخصی در خصوص رفتارهای حرفه‌ای و فعالیت‌های آنلاین وجود ندارد. قواعد موجود تنها گام‌های اولیه هستند که برای فعالیت‌های حرفه‌ای آنلاین در نظر گرفته شده‌اند.

گام‌های اولیه، قواعدی هستند که بدون توجه به تخصص و زمینه کاری هر فرد به او کمک می‌کنند تا مانند یک کارشناس با مسائل آنلاین روبرو شوند نه یک آماتور. این قواعد اولیه برای مدیریت اعتبار آنلاین تعریف شده که در کسب مهارت‌های فردی و فعالیت‌های حرفه‌ای آنلاین بسیار موثر است.

چه دوست داشته باشید، چه دوست نداشته باشید، باید این واقعیت را بپذیرید که دسترسی به اطلاعات شما در اینترنت، اصلا کار سختی نیست. اگر شما فردی فعال در اینترنت و شاغل در جامعه الکترونیک حاضر باشید، حتما دارای اسناد و مدارکی جهت معرفی و شناسایی هستید.

اسناد، مدارک و تصاویر شخصی که می‌توان به راحتی از میان اسناد دولتی، مقالات روزنامه‌ها و حتی محتوایی که خود شما، دوستان ، آشنایان و یا اقوام در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های شخصی یا شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنند، پیدا کرد. نیازی به هک کردن اطلاعات و یا استخدام هکر نیست.

البته گاهی پیش می‌آید که دوست یا آشنایی بدون هیچ  قصدی، تنها برای شوخی و...اقدام به گذاردن اطلاعات و تصاویر دوستان و آشنایان خود در صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی می‌کند. شاید عدم شناخت افراد از دنیای وحشی آنلاین و عدم آگاهی از عواقب، رها کردن اطلاعات خود و دیگران در دنیای آنلاین باعث چنین دردسرهای است که در بیشتر مواقع، گریبان خود و آشنایان از همه جا بی‌خبر را می‌گیرد.

اگر چه، شبکه‌های اجتماعی چون فیس بوک، توئیتر، مای‌اسپس و... را بیشتر برای ارتباط و معاشرت گاه به گاه آنلاین طراحی شده‌اند، ولی وجود آنها باعث شد که افراد ناباب دست به رسوا کردن و انتشار حریم خصوصی افراد زنند. در این میان مدیران منابع انسانی و کارفرمایان نیز منبع خوبی برای غربالگری کارمندان از این طریق پیدا کرده‌اند و..

باید این واقعیت را بدانید که محتوای صفحه خانگی شما در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ و وب سایت شخصی شما می‌تواند، نقشی اساسی در زندگی حرفه‌ای، هویت و اعتبار شما در جامعه داشته باشند. شک  نکنید، حتم داشته باشید.

به عبارتی، در صورت مشاهده عکس، فیلم و یا انواع دیگری از مدارک که نشان دهنده، رفتار نامناسب و ناشایست از شما باشد، چه شما در آن دخیل و با اطلاع باشید چه نباشید است، پایان زندگی حرفه ای، شهرت و اعتبار شما است. این مسئله را جدی بگیرید.

اعتبار آنلاین     اعتبار آنلاین     اعتبار آنلاین

به این ماجرای اخیر که در باره استاد دانشگاه، زنی که اهل پنسیلوانیا - ایالات متحده است، توجه کنید.

این زن، استاد دانشگاه Millersville  است که از مدیران دانشگاه خود شکایت و تقاضای غرامت کرده است. او ادعا می‌کند که توسط مدیران دانشگاه به صورت ناعادلانه‌ای تنها به علت یک عکس جعلی جریمه و مواخذه شده است.

عکس جعلی درسایت "مای اسپیس، این استاد را با کلاه دزدان دریایی و در حال نوشیدن با یک فنجان پلاستیکی نشان می‌دهد. نتیجه این رفتار، باعث به خطر افتادن، شغل مدرسی او شد. عنوان عکس چنین بود: دزد دریایی در حال نوشیدن...

به احتمال زیاد، در آینده بسیار نزدیک هر کسی که به شما پیشنهاد ازدواج، کار، تجارت و... بدهد، شما را به صورت آنلاین جستجو خواهد کرد، بنابراین با اینگونه رفتارهای ناشایست چه باید کرد؟

البته شرکت‌هایی وجود دارند که در ازای دریافت مبلغی، قادر به پاک کردن سوابق سوء و جعلی شما هستند. با این وجود پیشگیری بهتر از درمان است، اینطور نیست؟


اگر روزی شما در فعالیت‌های حرفه‌ای از طریق شبکه‌های اجتماعی دچار هتک حرمت و سوء استفاده شدید، می‌توانید با رعایت این نکات، رفتاری مثبت و شایشته، حرمت از دست رفته  خود را دوباره باز پس گیرید.

حفظ نگرش مثبت در غلبه بر سختی‌ها با وجود تمام موانع رفتاری؛ صفتی بسیار پسندیده نزد همگان، بخصوص کارفرمایان ، مدیران منابع انسانی، همکاران و... است. نتیجه این عملکرد، قدردانی افراد و موفقیت به دنبال خواهد داشت.

more  آشنایی با چهار جنبه آسیب‌پذیر اینترنت

حتی اگر شما هیچ چیز شخصی بد برای پنهان کردن از همکاران حرفه‌ای خود ندارید، باز هم برای بهبود هر چه بیشتر اعتبار و شهرت فعالیت‌های آنلاین خود بهتر این راهنمای‌ها را بخوانید و به آن عمل کنید:

10- بهترین (و بدترین‌های) پایدار

اینترنت ابزاری نیست که بتوان با آن زندگی  خود را سانسور کرد و یا  آیتم‌های که شما نمی‌خواهید توسط سایرین دیده شوند را فیلتر کرد. وقتی کسی از جمله کارفرمای شما نام شما را در بخش جستجوی گوگل تایپ می‌کند. این موتور جستجو هر چه در باره شما و حتی مشابه حروف تایپ شده نام شما باشد به روی صفحه می‌کشاند. چرا که فیلتر‌های شما برای موتور جستجوی گوگل معنا ندارد. همچنین این موتور قوی، دارای تشخیص اطلاعات درست و غلط نیست. تنها الگوریتم‌، بیت‌ها و اعلائم استاندارد درون محتوای کامپیوتری برای آن معنا دارد و بس.

به عبارت دیگر، اگر محتوایی که از نظر لگوریتمی بیشتر شبیه نام شما باشد حتی اگر این محتوا تصویر زنی با یک لباس و رفتار نامناسب باشد آن را در رده اول اطلاعات یافته نشان خواهد داد.

راه حل برای جلوگیری از دریافت چنین نتیجه‌ای در بخش بارگذاری حرفه‌ای محتوا است. یعنی محتوای اطلاعات شخصی خود را بصورت حرفه‌ای و بسیار با دقت بارگذاری کنید. به این صورت دیگر نام‌تان هنگام جستجو در کنار بدترین‌ها قرار نخواهد گرفت.

بقیه مطلب را دنبال کنید تا بدانید چگونه نام‌تان با روش‌های صحیح، پایدار و در رده اطلاعات درست و بهترین‌ها قرار می‌گیرد.

اگر قرار بر این باشد که بگوییم ما مودب، سالم، حرفه‌ای و قابل اعتماد هستیم و این  محتوای اینترنت است که باید ادراک را خود را تقویت کند، بازنده ما هستیم.

 9 - حرفه‌ای بودن یعنی درک واقعیت‌ها

افرادی که برای اولین بارشما را بر روی اینترنت پیدا کرده یا مشاهده می‌کنند، تنها بر اساس محتوای همان یافته است که شخصیت شما را مورد قضاوت قرار می‌دهند. به طور کلی قضاوت افراد، معمولا براساس همان تاثیر و برداشت اولیه صورت می‌گیرد. یعنی، اگر اطلاعاتی که آنها در مورد شما می‌بینند، شفاف، مثبت و حرفه‌ای باشد، نظر آنها هم به احتمال قوی در باره شما مثبت خواهد بود. بنابراین، شما می‌توانید برای به تصویر کشیدن شخصیتی مثبت و حرفه‌ای گام‌های موثری بردارید.

 قبل از هر چیز از یک ایمیل باکس حرفه‌ای استفاده کنید نه از ایمیل‌های رایگان جی‌میل یا یاهو و... حتما، قبل از ارسال ایمیل یا نوشته‌های وبلاگ خود؛ آنها را دوباره چک کرده تا از هر گونه اشتباه املایی و گرامری جلوگیری کنید.

به خاطر داشته باشید که تلاش و صرف زمان برای تولید محتوای حرفه‌ای در عرصه آنلاین به چشم خواهد آمد. به عبارت دیگر، ارزش و زمانی که شما برای تهیه مطلب خود صرف می‌کنید از چشمان تیز بین کاربران حرفه‌ای دور نمانده و حتم بدانید که به عنوان یک مطلب با ارزش به مدت طولانی کلیک خواهد خورد...از طرفی، ممکن است، افراد با دیدن محتوای بی ارزش به راحتی و بدون صرف زمان از کنارش رد شوند.

ای کاش افراد به رد شدن سریع اکتفا کنند. ولی اگر فردی بخواهد، توسط این محتوا از نظر شخصیتی یا از نظر حرفه‌ای شما را زیر سوال ببرد، اینجاست که بدترین قسمت ماجرا شروع می شود...

به همین دلیل، درک واقعیت تولید محتوای حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است. هنوز هم دیر نشده است. چرا که درک رفتارهای حرفه‌ای همیشه امکان پذیر است. شما می‌توانید از این لحظه، شروع به تولید محتوای حرفه‌ای با ارزش کرده و یا محتوا‌های قبلی را ویرایش کنید. این شهرت و اعتبار شماست، خودتان با شور، نشاط و تلاش از آن حفاظت کنید.

8 - دفاع و حفاظت از اعتبار و شهرت

برای حفاظت از حریم خصوصی و شهرت خود فعالیت کنید. اگر چه این فرایند، می‌تواند وقت گیر باشد، اما ارزش آن را دارد. شما باید هر هفته برای پیدا کردن و از بین بردن محتوای مشکوک، نامناسب و غیر حرفه زمان گذاشته و برای تبدیل آنها به یک محتوای خوب و با ارزش تلاش کنید.

به عنوان مثال؛ اگر کسی بر روی شبکه‌های اجتماعی چون؛ فیس بوک عکس مشکوک یا نامناسب تگ کرده است، می‌توانید سریع عکس تگ شده و برچسب را حذف کنید اگر نیاز بود از دوستان یا همان فرد مذبور کمک بخواهید. اجازه ندهید افراد با سلیقه خود برای شما برچسب بزنند و وقایع زندگی و عکس شما را تگ کنند. این محدودیت‌ها را با دوستان، همکاران و آشنایان خود در میان بگذارید.

پست‌های جدید را یک به یک چک کنید تا از مناسب بودن آنها مطمئن شوید. خود شما هم باید رفتار حرفه‌ای در مقابل دیگران داشته باشید در غیر این‌صورت نمی‌توانید، حریم خصوصی خود را حفظ کرده  یا از آن دفاع کنید.

انتظار نداشته باشید شخص دیگری این کار‌ها را برای شما انجام دهد. به شدت  از شرکت‌های متقلبی که ادعا می‌کنند با دریافت هزینه‌ای این محتوا را برای شما ویرایش یا حذف می کنند، دوری کنید. چرا که در واقع حذف به طور کامل یک محتوا از روی سایت عملا امکان پذیر نیست. دنیای وب یک دنیای بسیار گسترده، پیچیده و یک شبکه سراسری است و قوانین هیچ کشوری نمی‌تواند سایت را مجبور به حذف مطلبی با نام شما کند. حتی اگر میزبانی این سایت در آمریکا باشد.

در موارد بسیار نادر، آن هم در شرایط دعوی قضایی یک وکیل یا قاضی می‌تواند صاحب یک سایت را به حذف محتوا متقاعد کند. باز در این شرایط هم این محتوا به طور کلی حذف نشده است. چرا که فقط چند ثانیه زمان نیاز است که یک محتوا در منابع و شبکه‌های دیگر توزیع شود با آن چه خواهید کرد؟...

 به طور خلاصه و بسیار ساده می‌توان گفت که وقتی محتوایی در فضای سایبر قرار می‌گیرد مهار آن امکان پذیر نیست.شاید هم در حال حاضر امکان پذیر نباشد. بنابراین بهترین گزینه برای دفاع از حریم خصوصی و حفظ ‌ آن، خودتان و رفتار حرفه‌ای شماست.

7-  حفاظت از کلمات عبور و دیگر اطلاعات حیاتی

همانطور که قبلا هم گفته شد، حفاظت از اطلاعات شخصی در شبکه سراسری وب از اهمیت زیادی برخوردار است. کلمه عبور، کلید ورود به گنجینه ذخایراطلاعاتی و محتوای حرفه‌ای شما است.

اگر یک فرد مخرب به این کلید یا به این ذخایر شما دست یابد، طیف وسیعی از وقایع وحشتناک اتفاق خواهد افتاد. اتفاق‌های چون؛ قربانی شدن اسناد شما، جعل هویت، سوء برداشت‌ از حساب‌های مالی شما و یا حتی دستکاری در آنها و...

هنوز افراد بیشماری هستند که قربانی هک شدن کامپیوتر یا ایمیل خود  توسط هکرهای حرفه‌ای هستند. این قربانی‌ها قبل از هر چیز، قربانی سهل‌انگاری و ساده‌انگاری خود هستند. حتی با سهل انگاری آنها، ایمیل‌های دوستان و آشنایان نیز به خطر افتاده است. چرا که، هکر‌های حرفه‌ای از طریق اطلاعات این فرد به اطلاعات افراد دیگر که در ارتباط با او بودند، دست انداخته‌اند.

این بار نه تنها یک قربانی بلکه هزاران قربانی در نتیجه سهل انگاری یک کاربر و رفتار غیرحرفه‌ای او به‌وجود آمده است. اخبار آنها را می‌توانید در رسانه‌ها پیگیری کنید...

پس برای به حداقل رساندن این خطرات چه باید کرد؟  به عنوان مثال، باید از انتخاب کلمه عبور ساده، آسان و یا کوتاه جدا خودداری کرد. کلماتی که به راحتی قابل حدس زدن هستند، مانند؛ نام، سال تولد، نام فرزند، نام همسر و... کلمات رمز خود را در حد امکان در کامپیوترهای عمومی وارد نکنید، چون امکان هک آنها بیشتر می‌شود.

نظارت مدام، دقت و برخورد حرفه‌ای با دنیای وب، بخصوص در انتخاب این "کلید طلایی"، یعنی کلمات عبور پیچیده و طولانی، مساوی است با عدم هک اطلاعات و منابع مالی و حفظ حریم شخصی و خصوصی شما در این دنیای وحشی وب...

6 - نام تجاری خود را کنترل کنید

مدیریت، اعتبار حرفه‌ای شما تنها به معنای اجتناب و پیشگیری نیست. شما باید به اعتبار خود در فضای آنلاین به عنوان محصولی که مدام به توجه و پیگیری نیاز دارد تا در اوج خود در عرصه  بازار باشد، فکر کنید.

در سایت‌های حرفه‌ای عضو شوید و در سایت‌هایی مانند لینکدونی یا فیس بوک و... یک صفحه‌ی حرفه‌ای در خصوص کار، تجارت و حرفه خود ایجاد کنید. نوشتن وبلاگ با شرایطی که گفته شد. ایجاد لینک یا اتصال با همه  افراد هم حرفه یا همسطح، ایجاد لیستی از علاقه‌مندی‌ها و نظارت مداوم بر آنها...

 سعی کنید از وبلاگ‌های رایگان استفاده نکنید؛ چرا که امنیت و درجه حرفه‌ای بودن این وبلاگ‌ها پایین و در واقع بسیار محدود بوده و بیشتر برای سرگرمی استفاده می‌شوند تا کارهای حرفه‌ای...

پروفایل خود را بادقت و وسواس بسیار و مناسب با آنچه که می‌خواهید ارائه دهید، تهیه کنید. پیام‌ها، تصاویر، لوگو، فونت، شعارها و محتوا باید شفاف، صریح، ساده، صادق و مرتبط با آنچه که ادعا می‌کنید، باشند. همه جزییات را مد نظر داشته باشید، حتی سایه‌های وب‌تان را چرا که ممکن است آنچه را که شما جا می‌اندازید، نکته برای موفقیت رقیب کاری شما باشد.

نوع خدمات و نوع کالا و کارایی آن را به درستی و تخصصی توصیف کنید. از کاربران و مشتریان درخواست ارائه پیشنهاد و انتقاد کنید. صادقانه پاسخ همه آنها را داده و هرگز به دروغ متوسل نشوید.

هر چند یک بار، یک ارزیابی کلی از انتقادات و پیشنهادات وب خود داشته باشید و نتیجه را برای مشاهده بر روی وب قرار دهید. این شفاف سازی در رفتارها، حرفه‌‌ای است و نوعی ارزش گذاری برای مخاطبین و مشتریان وب شما است. کاری که به شما اعتبار دائمی می‌بخشد.

نام خود و نام تجارت خود را دائما در هر تولید محتوا تکرار کنید. هر چند وقت یکبار بر روی گوگل رفته و نام خود و نام تجاری خود را جستجو کنید. ببنید و بدانید که درباره تجارت، وب، محتوای تولید شده و خود شما چه نظراتی و در چه جا‌هایی داده شده است.

از این طریق می‌توانید، اعتبار و شهرت خود و تجارتات را ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید. نکته مهم دیگراینکه در دنیای وب "خشم" جایگاهی ندارد... هنگام برخورد با یک نظر یا رفتار غیر منصفانه سعی کنید با احترام و حرفه‌ای رفتار کنید.

یادتان باشد، هرگز مشتریان، کاربران و خوانندگان وب و محتوای تولیدی خود را دست کم نگیرید. چرا که آنها باهوش‌تر و زیرک‌تراز آنچه که شما فکر می کنید، هستند.

5 - استفاده از نام مستعار

این فکر بدی نیست که می‌خواهید، فضایی بین  فعالیت‌های حرفه‌ای و زندگی شخصی خود یعنی زمانی که شما آنلاین هستید، ایجاد کنید. انتخاب یک نام مستعار آنلاین شاید یک روش خوب برای اهداف کوتاه مدت و گذرا  در زندگی شخصی و سرگرمی شما باشد. ولی به هیچ عنوان این ایده برای فعالیت‌های تجاری دراز مدت پسندیده  و اصلا شاید موفق آمیز نباشد.

این تاکتیک برای شروع؛ مردم را از محصولات شما برای مدت طولانی  یعنی تا زمان شناخت و اعتماد به شما، دور نگه خواهد داشت. گاهی ممکن است، ضرورت ایجاب کند که شما مجبور شوید نام تجاری خود را از نام زندگی شخصی خود دور نگه دارید. ولی این بدان معنا نیست که از نام مستعار استفاده کنید.

ارائه محصول با نام مستعار شک برانگیز و در نوع خود غیر حرفه‌ای است. عدم اعتماد در تجارت برابر با شکست آن تجارت است. چرا که همیشه این سوال در ذهن مشتری و کاربر است که چه رازی یا کلکی در پنهان کردن نام اصلی است؟!

در مواردی، فرد فکر می‌کند بهترین کار برای حفاظت از محتوای تولیدی خود در برابر افراد مخرب نام مستعار است، چرا که آنها را سرگرم محتوای غیر واقعی می‌کند تا محتوای و نام واقعی تجارت ...

اگر چه این بدترین صورت واقعه بر روی وب است، زمانی که نام واقعی شما دچار سوء استفاده و مخدوش می‌شود به گونه‌ای که اعتبارحرفه‌ای شما زیر سوال می‌رود، با این وجود، نیاز است که شما در مقابل این واقعه عکس‌العمل مستقیم و صریح از خود نشان دهید نه اینکه به بیراهه کشیده شوید.

بهترین راه این است که نام جعلی را هرچه سریع ار روی محتوای وب خود پاک کرده و نام اصلی  و واقعی را جایگزین آن کنید و با تمام قدرت از آن محافظت کنید. با این روش می‌توانید از حیثیت خدشه دار شده در همه جا دفاع کنید. در غیر اینصورت با نام جعلی نه تنها خودتان زیر سوال خواهید رفت، بلکه کاری هم در زمان ادعای حیثیت از پیش نخواهید برد.

تنها تاکتیک حرفه‌ای که به شما پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از بخشی از نام‌تان یا جایگزین مخفف نام‌تان به جای ثبت کامل نام‌تان است. بدین ترتیب می‌توانید هویت خود را حفظ کرده و  امنیت بیشتری در این حیطه داشته باشید.

4 -  تخصص خود را ایجاد کنید

اینترنت یک راه بسیار عالی برای ایجاد یک هویت به عنوان یک متخصص برای شما است. همانطور که شما کار می‌کنید یعنی در حال مدیریت اعتبار خود هستید. فعالیت و حضور فعال در فضای آنلاین یکی از راه‌های انعکاس شما به عنوان یک فرد متخصص و حرفه‌ای است.

شما به واسطه اینترنت می‌توانید شهرت و اعتبار حرفه‌ای خود را توسعه داده و جهانی کنید. ارتباط با وبلاگ‌های که به موضوعات آنها در کنار کار حرفه‌ای خود علاقمند هستید، می‌تواند، روش و  منبع خوبی برای گسترش نام و اعتبار شما در این دنیای گسترده باشند. برای آنها بسیار مهم است که فرد متخصصی از آنها بازدید کرده و برای آنها نظر هم گذاشته است. این خود به نوعی محبوبیت به دنبال دارد.

با ارائه اطلاعات ارزشمند است که خوانندگان  بیشماری را جذب کرده و از شما قدردانی خواهد شد. افرادی که دوباره اطلاعات  شما را با نام شما در وب‌ها، بلاگ‌ها، سایت‌ها حتی در نشریات چاپی منتشر خواهند کرد.

 عدم ایجاد محدودیت و صدور مجوز برای استفاده و انتشار مجدد مطالب شما با ذکر نام و منبع، باعث توسعه انتشار مطالب تخصصی شما، ایجاد ترافیک بازدید کننده و در نتیجه افزایش اعتبار شما خواهد شد. لازم نیست که شما یکی از متخصصان برتر جهان باشید، تنها کافی است در فعالیت‌های آنلاین از خود رفتارهای حرفه‌ای و تولید مطالب و محتوای باارزش ارائه دهید. اینترنت بقیه راه‌ها را برای شما خواهد رفت.

شاید بهتر باشد در وب خود از نرم‌افزار آمار ورود کاربران استفاده کنید. به جرات می‌توان گفت که این نکته، یکی از بزرگترین روش‌های کسب اعتبار آنلاین در رفتارهای حرفه‌ای و مدیریت اعتبار آنلاین است. با اتصال آدرس وب خود به موتورهای جستجو اعتبار و شهرت خود را افزایش دهید.

3 - اینترنت هرگز فراموش نمی‌کند

تیز و زیرک باشید و هنگام  ارسال یک محتوا فراتر از حال را ببینید. وقتی مطلب یا محتوای مشکوکی را ارسال می‌کنید مطمئن باشید که روزی فردی آن را پیدا خواهد کرد. گوگل و سایر موتورهای جستجو معمولا بهترین، دقیق‌ترین و بیشترین مطالبی که توسط کاربران انتخاب، خوانده و کلیک خورده، نشان خواهند داد.

با اتخاذ این نگرش که وقتی چیزی را بر روی اینترنت می‌فرستید، بدانید برای همیشه آنجا خواهد بود، حتی اگر شما به عنوان کارفرما، نوشته و ارسالی خود را حذف کنید، خوشبختانه سیستم‌های اینترنت یک کپی از آن را برای سایر بخش‌های وب سایت انتقال داده است.

به عنوان مثال، اگر یک وب سایت دیگر کارکردی ندارد، ولی شما هنوز هم می‌توانید بعد از سالها، نسخه‌های موجود از ‌آن را از طریق cached copies در ذخیره‌های سایت گوگل پیدا کنید. تمام این موارد برای پیام‌ها حتی ایمیل‌های شخصی شما هم واقعیت دارد.

هیچ کسی از این حافظه بلند مدت و عملکرد وب‌ها راضی و خوشحال نیست. بعضی از کارشناسان و متخصصان امر در حال فعالیت بر روی برنامه‌ای برای تغییر و کاستن به اصطلاح تاریخ انقضا داده‌ها یا خروج آنها از دنیای وب هستند.

چرا که از نظر آنها اطلاعات و داده‌های بسیار قدیمی، محتوای بی ارزشی هستند که تنها فضا را اشغال کرده‌اند و کاربرد دیگری ندارند. مانند وب‌ها و اطلاعاتی که بدون نتیجه گیری در وب‌ها رها شده‌اند.

احتمالا، فن‌آوری‌های سال‌های آتی  به چنین توانایی و هوشمند‌هایی ارتقاء خواهند یافت تا این داده‌ها و اطلاعات یکبارمصرف و رها شده در این فضا را سازمان دهی و یا بصورت اتوماتیک حذف کنند.

تا آن زمان شما باید به آنچه که بر روی شبکه وب ارسال می‌کنید، دقت کنید تا روزی مایه شرمساری شما نشود.

2-  آمادگی برای کارفرمایان جدید

مطالعات نشان می‌دهد که اکثر مدیران منابع انسانی قبل از استخدام و مصاحبه با متقاضیان کار در باره آنها تحقیقات یا جستجوی اینتزنتی انجام می‌دهند. در صورت مشاهد بلاگ، صفحه یا پیوندی از فرد مذبور در شرایطی غیراخلاقی یا غیر حرفه‌ای، نام آن شخص از لیست مصاحبه شوندگان حذف می‌شود. آنها در مقابل نام شما، تنها خواهند نوشت دارای رفتارهای غیر حرفه‌ای، همین.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهند که اهداف مدیران منابع انسانی تنها به اطلاعات جزئی و مسائل کوچک شخصی اکتفا نمی‌کنند بلکه آنها به دنبال تخصص و فعالیت‌های حرفه‌ای که شما در آن ادعا می‌کنید، خواهند گشت.

درخواست درج  آدرس ایمیل و آدرس سایت و وبلاگ  در فرم‌های استخدامی به همین دلیل است. برای آنها مهم است اگر فعالیت حرفه‌ای شما هر چند ساده ولی در سایت گوگل بالاترین آمار کلیک را داشته است.

ولی با همه اینها، آنها در هنگام مصاحبه تنها همان ذره کوچک از رفتار و تولید محتوای غیر حرفه‌ای شما، بر روی وب‌ها دست خواهند گذاشت و از شما راجع به آن سوال خواهند کرد پس بهتر است برای حفظ موقعیت و وضعیت شغلی آینده خود این مورد را در نظر بگیرید و هر کاری که دلتان خواست به عنوان شوخی یا سرگرمی روی وب‌ها انجام ندهید.

امیدوارم توانسته باشم شما را قانع کنم که چگونه به همین راحتی می‌توان از محتوای وب و فعالیت‌های آنلاین شما علیه یا به نفع شما استفاده کرد. فعالیت‌های آنلاین فرصت‌های واقعی و طلایی هستند که می‌توان آنها را بدست آورد تا زندگی شما را متحول سازند یا که به راحتی آنها را از دست داد تا باعث شرمندگی  و عدم پیشرفت شما در زندگی شود.

تعجب نکید! اگر یک مصاحبه کننده حتی از این هم  جلوتر رفته باشد. بعضی از مدیران منابع انسانی حتی بنا به درخواست‌ نوع استخدامی،  ممکن است تا داخل صفحه‌ها و پرفایل‌های صفحه فیس بوک، مای اسپیس و...  داخل شوند و زمانی که شما مطمئن از خویش برای مصاحبه حضور یافته‌اید آب پاکی به روی دست شما بریزند.


1-  حریم خصوصی واقعیت دارد - اگر آن را می‌خواهید!

اولین و بهترین راه برای جلوگیری از خدشه دار کردن شهرت و اعتبار حرفه‌ای دورنگه داشتن  و حفظ حریم شخصی از ماجراهای اینترنتی است. این روزها، انتشارعکس‌های شرم آور، داستان‌ها، برچسب‌ها و... به عبارتی نقض آشکار حریم خصوصی افراد در دنیای آنلاین چنان شایع شده است که آدمی را در شوک فرو برده است.

بی‌اعتنایی جمعی از دست‌اندرکاران اینترنت بر اساس تفکر "آزادی بی‌قید و شرط فضای اینترنت" بر این مسایل بیشتر دامن زده است. بسیاری از کارشناسان فناوری و روزنامه‌نگاران به این شرایط اینگونه می‌نگرند که به لطف اینترنت در همه جا و در هر زمان دوربین افراد، همه چیز و همه وقایع را زیر نظر داشته و رصد می‌کند، بنابراین حریم خصوصی واقعا، وجود نخواهد داشت.

در واقع این گونه تفکر و اظهارات از نظر سادگی و از نظر سیستماتیک نمی‌تواند واقعیت داشته باشد. داده‌ها و اطلاعات بر روی اینترنت با اینکه، انفجار اطلاعاتی را به دنبال داشته است، ولی هنوز بدون کمک شما نمی‌تواند، اطلاعات دقیقی از شما و فعالیت‌هایتان ارائه دهد. اطلاعات شما بر روی اینترنت، تنها تکه‌های پازلی از زندگی شما خواهد بود و بس. یعنی اگر نخواهید، همیشه بر روی اینترنت یک غریبه و ناشناس بمانید.

شما با نظارت دقیق و با محدود کردن و انتخاب صحیح دوستان و آشنایان در فعالیت‌های آنلاین و نیز با اعمال رفتارهای حرفه‌ای می‌توانید، مدیریت بسیار خوبی بر روی اعتبار، شهرت، اطلاعات، محتوای حرفه‌ای و شخصی خود داشته باشید و از آنها به درستی حفاظت کنید.

با رعایت نکات فوق شما می‌توانید، آسیب‌های فضای آنلاین را به حداقل رسانده و باعث حفظ شهرت، اعتبار و درخشش هر بیشتر در فعالیت‌های حرفه‌ای آنلاین شوید.

http://howstuffworks.com

کد خبر 182830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز