گروه سیاسی: «تمام دنیا باید از ایران به‌دلیل تمدن و فرهنگ بسیار قوی‌اش متشکر باشند، چون ایرانیان دستاوردهای بزرگی را برای کل بشریت در طول تاریخ رقم زده‌اند».

بانکی مون

این نخستین سخنان بان‌کی‌مون در نخستین حضورش در تهران در قامت دبیر کل سازمان ملل است.هواپیمای او بالاخره ساعت11و 30دقیقه پیش از ظهر دیروز در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.بان کی مون که از سال 1974به بعد در قامت یک دیپلمات کره‌ای به دفعات به ایران آمده بود، دیروز در قامت دبیر کل سازمان ملل متحد و در راس یک هیأت 16نفره وارد مهرآباد شد.

او لحظاتی پس از خروج از هواپیما، دست‌هایش را به‌رسم سلام ژاپنی مقابل مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت به هم چسباند و از خاطرات خوش سفرهای قبلی‌اش سخن گفت. همزمان با ورود او اما، جان بولتون نماینده سابق آمریکا در این سازمان، در آن طرف دنیا، همان سخنانی را تکرار کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با بان‌کی‌مون به زبان آورده بود. او گفته بود رفتنش به تهران اشتباه است؛ همچنان‌که بولتون دیروز گفت. او ادعا کرد که این حضور باعث مشروعیت ایران می‌شود.
بان کی مون 68ساله با سابقه‌ای مثبت از میهمان نوازی ایرانیان، این‌بار تا جمعه میهمان ایرانیان است؛ به اصفهان سفر می‌کند و دیدارهای چندجانبه‌ای با مقامات کشورمان خواهد داشت. او از درخواست خود برای دیدار با رهبری برای گفت‌وگو درباره بحران سوریه خبر داد و ابراز امیدواری کرد بتواند با فرهنگ و تاریخ ایران بیشتر آشنا شود. بان سپس مستقیم به سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان رفت تا نخستین دیدارش در ایران را با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی انجام دهد.

سخنان او در دیدار لاریجانی نشان می‌دهد که او به سیاق کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و نماینده سابق این سازمان در حل بحران سوریه، نگاه ویژه‌ای به نقش ایران در این مقوله دارد و اگرچه چندی پیش حضور ایران در اجلاس بین‌المللی ژنو برای حل بحران سوریه با وتوی آمریکا ملغی شده بود، حالا بان‌کی‌مون خود پیشقدم شده است تا از ایران برای حل بحران سوریه استمداد جوید.

وی پس از دیدار سه ساعته‌اش با لاریجانی در یک نشست خبری اعلام کرد که در ایران حضور پیدا کرده است تا در مورد مسائل مختلفی با مقامات ایرانی صحبت کند و به آنها بگوید که ایران می‌تواند نقش مهمی را در حل و فصل بحران سوریه به‌صورت مسالمت‌آمیز ایفا کند. دبیرکل سازمان ملل در مجلس ایران گفت که مردم سوریه رنج زیادی را در طول این مدت متحمل شده‌اند، به‌طوری که در 18ماه گذشته حدود 20هزار نفر در کشور سوریه جان خود را از دست داده‌اند و به‌دنبال مطالبات خود هستند.

ایران می‌تواند نقش مهمی را در حل بحران سوریه ایفا کند. دبیرکل سازمان ملل با اشاره به ریاست ایران در جنبش غیرمتعهدها گفت که اکنون که ایران ریاست جنبش عدم‌تعهد را بر‌عهده گرفته، می‌دانم که این کشور و مردمش می‌توانند بیش از پیش در جامعه جهانی نقش ایفا کنند و همکاری بیشتری با سازمان ملل داشته باشند برای اینکه به حل چالش‌های جامعه بین‌المللی و همچنین منطقه خاورمیانه کمک کنند. بان‌کی‌مون قرار است در سفر سه‌روزه‌اش به تهران، با محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد و سخنرانی‌ای نیز در دفتر مطالعات وزارت خارجه داشته باشد. سفر او به ایران هسته‌ای نیست و برای حضور در اجلاس عدم‌تعهد وارد تهران شده اما آنچنان که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه گفته است، بان کی مون اگر بخواهد می‌تواند از تأسیسات هسته‌ای بازدید کند.

رئیس‌جمهور این اجازه را داده است که ایشان بازدید داشته باشند. هر چند این اجازه صادر شده اما محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل در مورد بازدید بان‌کی‌مون از تأسیسات هسته‌ای ایران هم اظهار داشته که‌ چنین موضوعی مطرح نبوده و چنین چیزی هنوز مشخص نشده است. دبیرکل سازمان ملل بعد از دیدارش با علی لاریجانی به دیدار محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور رفت.

کد خبر 182866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز