همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: جنبش عدم تعهد (نم) به ایران فرصت می‌دهد تا نشان دهد که می‌تواند در عرصه بین‌المللی نقش آفرینی کند.

بان کی‌مون

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ آقای بان کی مون در شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها در تهران با بیان اینکه ایران از 38 سال پیش پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را داد ، گفت: من هم موافق این موضوع هستم و آرزو می‌کنم این مهم در همه جهان تحقق یابد و تجارت غیرقانونی سلاح هم از بین برود.

بان کی مون در ادامه با تاکید بر ضرورت امنیت پایدار در جهان اظهار داشت: نمی توان از امنیت بین الملل سخن گفت اما توسعه پایدار نداشت.

وی افزود: در کم کردن فقر پیشرفت های زیادی حاصل شده است اما نابرابری ها همچنان بیشتر می شود ، بنابراین باید کار خود را برای رسیدن به اهداف هزاره بر اساس توسعه های اقتصادی، سیاسی اجتماعی بیشتر کنیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه گفت: سازمان ملل حاضر است به حل همه موارد و مشکلاتی که در دنیا وجود دارد کمک کند.
بان کی مون افزود: می‌خواهم از دولت و ملت ایران به خاطر میزبانی و برگزاری اجلاس سران عدم تعهد تشکر کنم.

وی افزود : همچنین از ریاست مصر به عنوان رئیس سابق جنبش غیرمتعهدها تشکر می‌کنم.

بان کی مون گفت: من ماه پیش از کرواسی دیدن کردم که زمانی اسم آن یوگسلاوی بود، جمال عبدالناصر،‌ جواهر لعل نهرو و تیتو در آنجا با یکدیگر ملاقات کردند تا این جنبش را بنیان گذارند.

وی افزود: من از آن رهبران نقل قول می کنم ما نمی توانیم صلح داشته باشیم مگر اینکه با یکدیگر همکاری کنیم و امنیت جهانی را بوجود و آزادی به ارمغان اوریم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: آن زمان مسئله اصلی آزادی از استعمار و کشورهای قدرتمند جهانی بود اما آزادی معانی دیگری هم دارد و امروز می بینیم که آرزوی آزادی در داخل ملت ها ، آرزو برای مشارکت کردن ، صدای خود را به گوش دیگران رساندن و‌ داشتن حق تعیین سرنوشت خود را داریم.
دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: از زمان آخرین اجلاس سران این بخش از دنیا یعنی تونس ، مصر ، لیبی ، یمن و غیره در واقع در مرکز توجه قرار داشته است.
وی افزود : در واقع بهار عربی صادر شد و این بخاطر یک حمله نظامی خارجی نبود بلکه از داخل ملل سرچشمه گرفت ملتهایی که برخاستند تا آینده ای بهتر داشته باشند و ارزش های جهانی و بین المللی را بوجود بیاورند.
بان کی مون گفت : این باعث تغییراتی شد و آغاز جدیدی را شروع کرده است اما اکنون ما شاهد فشار هستیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه سخنان گفت :هم اکنون جنبش عدم تعهد دو سوم کشورهای سازمان ملل را در خود جای داده است و همچنین در نیروهای حافظ صلح نیز حضور گسترده ای دارد که من از آنها تشکر می کنم.
بان کی مون افزود: وقتی ما با یکدیگر به آینده نگاه می کنیم ، می بینیم که باید با یکدیگر مشارکت کنیم به خاطر اینکه تنوع فرهنگ های مختلف را داریم که همه یک هدف را دارند.

وی افزود : من شما را ترغیب می کنم که به یکدیگر بپیوندید و اصولی را که در منشور سازمان ملل وجود دارد و همچنین اصول حقوق بشر بویژه آزادی ارتباطات و آزادی بیان را گرامی بدارید.
وی اضافه کرد : این در واقع جبهه دیگری است که ما هم اکنون باید با آنها بجنگیم.
بان کی مون گفت: سازمان ملل باید همگام با تغییرات جلو برود و ما ممکن است که مجبور شویم باورهای خودمان را عوض کنیم.
وی افزود: قدرتهای نظامی هم اکنون فشار زیادی بر ملل وارد می کنند و تغییرات آب و هوایی نیز خطرات بسیار بزرگی هستند و زنان نیز هنوز فرصتهای مساوی با مردان ندارند.

دبیرکل سازمان ملل گفت : بعضی از کشورهای عدم تعهد جوانترین کشورهای دنیا هستند و ما باید به این کشورها کمک کنیم تا با همکاری مشکلات را رفع کنند اما متأسفانه منازعات باعث از بین رفتن دیالوگ و گفتمان شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه سخنان خود در افتتاحیه نشست سران عدم تعهد گفت: سازمان ملل و جنبش عدم تعهد با چالشهای زیادی برای پاسخگویی به نیازهای مردم مواجه هستند.

آقای بان کی مون در شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران افزود: راه حل مقابله با این چالشها پیشگیری و پایداری در مواجهه با آن است. وی افزود: جنبش غیرمتعهدها می تواند ظرفیت سازمان ملل را برای پاسخگویی افزایش دهد اما این مهم ابتدا باید در خود این کشورها پیاده شود.

بان کی مون گفت : هنوز شاهدیم که بین زنان و مردان در جوامع تبعیض وجود دارد و هم اکنون شاهد منازعات در کنگو ، سودان (جنوبی و شمالی) و برخی کشورها هستیم.

دبیر کل سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش به مسئله سوریه پرداخت و با اشاره به ناآرامیها در این کشور گفت: تظاهرات مسالمت آمیزی در ابتدا در این کشور آغاز اما سرکوب شد اما هم اکنون با احتمال یک جنگ داخلی درازمدت روبرو هستیم که ممکن است فرهنگ و تمدن سوریه را از بین ببرد.

وی گفت: ارسال سلاح از هر سو به هر کدام از طرفین شروع فاجعه است. همچنین با بمب نمی شود صلح ایجاد کرد.
بان کی مون گفت: از همه طرفها می خواهیم به خشونت پایان دهند و دولت سوریه نیز مسئولیت مهمی در این زمینه دارد تا با گوش کردن به ملت خود به خشونت ها خاتمه دهد.

وی همچنین خواهان همکاری همه طرفها با اخضر ابراهیمی برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه شد.

وی گفت : ایران باید در موضوع اتمی بسیار مسئولانه عمل کند و این عملکردها بر مبنای قطعنامه های متعدد ذکر شده از سوی شورای امنیت باشد.
بان کی مون همچنین از ایران خواست برای اعتماد سازی همکاریهای زیادی انجام و نشان دهد این برنامه هسته ای اش صلح آمیز است به ویژه همکاریهای کامل و مستمری با سازمان بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.
دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: خواهش می کنم ایران با 1+5 همکاری و گفتگو کند تا با روش دیپلماتیک به راه حلی برسیم و از همه طرفین خواهش می کنم تهدیدآمیز سخن نگویند چرا که باعث خشونت و خونریزی می شود.

امیدوارم با همکاری همه کشورها به زودی به خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی دست پیدا کنیم.

کد خبر 182892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز