همشهری‌آنلاین: رییس شصت و ششمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل بر لزوم حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و نیز همکاری بیشتر میان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تاکید کرد.

  اهداف جنبش عدم تعهد / اصول بنیادین جنبش عدم‌تعهد / اعضای جنبش عدم تعهد more

more  پرونده خبری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر عبدالعزیز پس از سخنرانی محمد مرسی ـ رییس‌جمهور مصر ـ در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با ابراز خرسندی از اینکه ریاست این جنبش بر عهده ایران گذاشته شده و با قدردانی از تلاش‌های مصر برای فعال کردن این جنبش طی سه سال گذشته، افزود: امیدوارم ملت‌های بزرگ شما که نتایج این دوره از اجلاس را نظاره‌گر هستند بتوانند توسعه خود را در تقویت روابط با سایر کشورهای جهان مشاهده کنند. همچنین امیدوارم کشورهایی که تازه به این جنبش پیوسته‌اند برای فعالیت بیشتر تلاش‌های افزونی داشته باشند.

وی یادآور شد: این اجلاس در شرایط حساسی تشکیل می‌شود که نه فقط برای کشورهای توسعه یافته بلکه برای سایر کشورها نیز چنین است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم و با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم. منشور سازمان ملل، اصول و مفاهیمی را که بر اساس آن شکل گرفته مشخص کرده است. کشورهای عضو درخواست دارند که سازمان ملل اصلاحاتی را در دستگاه‌های خود داشته باشد و شما که دو سوم کشورهای جهان را تشکیل می‌دهید، می‌توانید خواسته‌های ملت‌های خودتان را مطرح کنید. عبدالعزیز تاکید کرد: باید بر اساس سیستم بین‌المللی جدید همگام شویم و نقش شما در دو بعد تحقق خواسته‌های خودتان و همچنین روابط با بلوک‌های جهان دارای اهمیت است و باید بازنگری در این اهداف داشته باشیم.

رییس شصت و ششمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل ادامه داد: در کشورهای عربی عضو این نشست تغییرات ریشه‌ای صورت گرفته که پیش از این نبوده است. امیدواریم همه کشورها موفق شوند مطالبات خود را پیگیری کنند و من برای بهتر شدن شرایط آمادگی خودم را برای همکاری اعلام می‌کنم.

ناصر عبدالعزیز با بیان اینکه "ملت سوریه بیش از یک و نیم سال است که به خاطر بحران در رنج است"، افزود: بحران سوریه باید از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوی ملی صورت گیرد. فرد عاقل همیشه به مصر، تونس، لیبی و ... نگاه و از تجربه آنها استفاده می‌کند. مجمع عمومی سازمان ملل نقش خود را در این رابطه ایفا کرده و برای ایجاد راه‌حل در سوریه دو قطعنامه تصویب کرده است. اکنون باید کمک کنیم که آقای اخضر الابراهیمی در ماموریت خود موفق شود.

ه گزارش ایسنا، عبدالعزیز در ادامه گفت: در مسیر اصلاح سیستم‌های سازمان ملل اصلاح شورای امنیت قابل توجه است. همچنین سازمان ملل باید با روش‌های مسالمت‌آمیز بتواند با نزاع‌های بین‌المللی برخورد کند.

رییس فعلی مجمع عمومی سازمان ملل که دبیرکل سازمان ملل را در سفر به تهران همراهی می‌کند، ادامه داد: وجود مجمع عمومی فعال و کارآمد می‌تواند قدرت سازمان ملل را تقویت کند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت جنبش غیرمتعهدها نسبت به تاثیر بر مسائل بین‌المللی، گفت:‌تنوع این جنبش می‌تواند جهانی توام با امنیت و ثبات را تبلور بخشد.

وی به مساله صلح‌ در خاورمیانه اشاره کرد و گفت:‌ صلح در خاورمیانه برقرار نمی‌شود، مگر با برپایی کشور مستقل فلسطین. مجمع عمومی سازمان ملل این توانایی را دارد، از ملت فلسطین حمایت کند تا بتواند کشور خود را در سازمان ملل نمایندگی کند. در حال حاضر نیاز داریم درگیری‌های منطقه‌ای را در این رابطه پایان دهیم.

وی گفت: حمایت جنبش غیرمتعهدها از مساله فلسطین می‌تواند فرصت‌های لازم را برای موفقیت در این زمینه در سطوح بین‌المللی فراهم کند.

عبدالعزیز همچنین نقش جنبش غیرمتعهدها در موضوعات اقتصادی جهان و مناقشات در زمینه توسعه پایدار را قابل توجه دانست و افزود: مصوبات در اجلاس برزیل در این زمینه قابل توجه است.

رییس فعلی مجمع عمومی سازمان ملل درباره پرونده هسته‌یی ایران گفت:‌ این موضوع باید از طریق مسالمت‌آمیز حل شود. ایران حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی در حدود قوانین بین‌المللی را دارد و می‌تواند به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهد، باید در این رابطه طرف‌های مختلف با حسن نیت خود برای اعتمادسازی اقدام کنند.

وی همچنین بر اهمیت امنیت خلیج فارس در راستای صلح و ثبات بین‌المللی تاکید کرد و گفت: ‌تعهد به حسن همجواری در تقویت حفاظت از صلح و امنیت بین‌المللی مهم است.

کد خبر 182902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز