همشهری آنلاین: نمایشگاه دستاوردهای فناوری ایران که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه شانزدهمین اجلاس کشور‌های عضو جنبش غیر متعهدها برگزار شد، با استقبال پرشور شرکت کنندگان روبرو شد.

tec

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نمایشگاه جنب سالن اجلاس سران که از امروز میزبان نشست سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها است، دستاورد‌های فناوری ایرانی در حوزه‌های هوافضا، انرژی‌ صلح‌آمیز هسته‌ای، نانو فناوری و تجهیزات پزشکی به نمایش درآمده است که در بخش هوافضا، ماکت‌هایی از ماهواره‌های «امید»، «رصد»، «نوید» و ماهواره‌برهای «سفیر رصد» و «سیمرغ» به نمایش گذاشته شده است.

در بخش فناوری نانو نیز دستاورد‌هایی همچون «میکروسکوپ تونل زنی رویشی»، دستگاه‌های «الکتروریس» و «الکتروفورز»، دستگاه «تولید صنعتی انواع نانوپودرهای فلزی و اکسید فلزی به روش انفجار سیم» به نمایش در‌آمده است.

همچنین محصولات مبتنی بر فناوری نانوی محققان ایرانی همچون «لوله‌های بی‌صدا»، «نانورنگ‌های عایق ساختمان»، «رنگ‌های ترافیکی»، «نخ و البسه ضدباکتری»،‌ «کاشی ضدباکتری»، «خنک‌کننده رادیاتور»، «فیلتر نیروگاهی» و «نانوجوهرهای چاپگر» نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

در بخش سلامت به عنوان بخش دیگر این نمایشگاه، تجهیزات پزشکی مانند «سیستم‌های حیاتی بیمار»، «انکوباتور نوزاد» و انواع «ساکشن» در معرض دید قرار گرفته است. همچنین شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات یکبار مصرف پزشکی بیوایمپلنت، بیوتکنولوژی و ژنتیک حضور دارند.

همچنین قسمتی از فعالیت‌های پژوهشگاه رویان در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی نیز به نمایش درآمده‌اند.

در حوزه‌ی تولید داروهای نوترکیب بویژه نانوداروها اولین نانو‌دارویی تولیدی ایران به نام «سینا دوکسوزوم» نیز به نمایش درآمده است.

در سالن همایش‌های صدا‌وسیما که مختص اجلاس کارشناسان و وزرای امور خارجه شانزدهمین اجلاس نم بود، نمایشگاهی شامل دستاورد‌های انرژی‌های نو، میکروالکترونیک، تجهیزات مهندسی، گیاهان دارویی و طب ایرانی و دستاورد‌های مرتبط با صنعت نفت به نمایش گذاشته شد.

در بخش میکروالکترونیک «نرم‌افزار‌های هوشمند بر پایه‌ی هوش مصنوعی»، «سیستم‌های الکترونیکی دیجیتال و الکترواپتیکی» و در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز دستگاه «آشکار‌ساز و فشرده‌ساز حرفه‌ای صدا و تصویر»، «منابع تغذیه DC» و «گیرنده دیجیتال تلویزیونی» به نمایش درآمدند.

همچنین دستاوردهای فناوری ایران در حوزه رادیوداروها به نمایش درآمد که از جمله آنها می‌توان به ساخت رادیوداروهای «ید 131» و «تکنسیوم 99M» اشاره کرد.

کد خبر 182906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز