گروه شهری: برگزاری اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران، بازدید شرکت‌کنندگان در این اجلاس از جاذبه‌های پایتخت را نیز به‌دنبال داشته است.

اجلاس  تهران

این در حالی است که در روزهای گذشته تعدادی از این شرکت‌کنندگان در رده‌های مختلف سیاسی از برج میلاد، مجموعه برج آزادی و دیگر بخش‌های پایتخت بازدید کرده‌اند. در طول این مدت نیز شهرداری تهران توان خود را برای برگزاری هرچه بهتر این اجلاس در پایتخت به کار گرفته است.

در همین ارتباط نیز حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد را نوعی المپیک سیاسی خواند و برگزاری این اجلاس در تهران را دارای امتیازات و دستاوردهای ویژه‌ای برای کشورمان توصیف کرد. حسن بیادی در گفت‌وگو با شهرنوشت گفت: هر کشوری که میزبانی اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد را به‌عهده بگیرد، قطعاً از امتیازات و مزایای ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. همانطور که میزبانی المپیک برای کشورها یک امتیاز بزرگ است، می‌توان این اجلاس را هم نوعی المپیک سیاسی دانست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای این اجلاس متوجه شهر تهران به‌طور خاص است و میزبانی آن یکی از افتخارات پایتخت است.بیادی با بیان اینکه شهرداری تهران سهم بزرگی در اداره شهر در زمان اجلاس داشته، گفت: به‌نظر من شهرداری، گذشته از مسائل امنیتی و انتظامی، در حد توان خود بهترین عملکرد را در بین سازمان‌های مربوطه برای میزبانی اجلاس به نمایش گذاشته است، چرا که با کمترین هزینه و بدون تحمیل باری به دولت شهر را هم از لحاظ زیباسازی و هم از نظر خدمات شهری برای میزبانی اجلاس آماده کرد.


نایب‌رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: اصولاً مهمان همیشه در فرهنگ ما مهم‌تر بوده است. بنابراین حتی اگر در شرایط عادی مشکلاتی در شهر داشته باشیم، اما باید خودمان را در مقابل مهمان به بهترین شکل ارائه دهیم که همینطور هم شد و مردم ما محدودیت‌های ناشی از برگزاری اجلاس را خوب تحمل کردند. همچنین معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران برگزاری شانزدهمین دوره اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در تهران را دربرگیرنده مزایای مهمی برای پایتخت دانست و اقدامات شهرداری تهران برای آماده‌سازی‌ شهر به‌منظور میزبانی اجلاس را ستود.

وی در گفت‌وگو با شهرنوشت درباره فعالیت‌های شهرداری در هفته‌های اخیر برای میزبانی اجلاس در تهران گفت: با توجه به اینکه اجلاس یک رویداد بین‌المللی است که حیثیت و آبروی کشور و نظام را ضمانت می‌کند، همه سازمان‌ها و به‌ویژه شهرداری تهران با همه ظرفیت به موضوع ورود پیدا کردند. شهرداری، شهر را هم به لحاظ پاکیزگی و هم زیباسازی با توجه به زمان محدودی که در اختیار داشت، آراسته و آماده ورود مهمانان کرد.

آباد ادامه داد: برای میزبانی به نحو احسن، تهران نیازمند وجود یک مدیریت یکپارچه بود، یعنی اگر بسیاری از مأموریت‌ها در یک سازمان واحد برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شد، شاید شهر آرمانی و ایده‌آل برای میزبانی اجلاس محقق می‌شد. اما با فضای کنونی که شهرداری مأموریت زیباسازی، فضای سبز، ترافیک و... را داشت، در همین حوزه‌ها به نحو احسن انجام وظیفه کرد.

این عضو شورای شهر تهران درباره برخی اقدامات مقطعی شهرداری برای میزبانی اجلاس مانند جمع‌آوری متکدیان، توقف عملیات عمرانی و غیره گفت: قطعاً اگر این اقدامات به‌خصوص در حوزه آسیب‌های اجتماعی به‌طور دائمی صورت می‌گرفت، خیلی خوب بود. اما همانطور که گفتم، تحقق این مهم نیازمند وجود یک مدیریت یکپارچه شهری است تا رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی هم در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: با این حال تهران الان هم مثل یک خانه‌ای است که مهمان غریبه دارد و همه خانه را آماده پذیرایی مهمان کرده است. اما اینکه کارهایی مثل جمع‌آوری متکدیان، توقف ساخت‌وسازها یا ایجاد محدودیت‌های ترافیکی بتواند دائمی شود، امکان پذیر نیست. این نوع اقدامات موقتی است و بعد از اجلاس ناگزیر فضا باید بازتر شود و ناخودآگاه فضای قبلی حاکم می‌شود. اما نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به شگفتی مهمانان اجلاس سران غیرمتعهدها از تغییرات و زیبایی‌های تهران گفت: سازه‌های مدرن و پروژه‌های عمرانی عظیم و چهره زیبای پایتخت، شگفتی مهمانان اجلاس غیرمتعهدها را برانگیخت.

ابراهیم نکو با بیان این مطلب تصریح کرد: ما برای حضور مهمانان اجلاس سران غیرمتعهدها ظاهر‌سازی‌ نکرده‌ایم و آنچه امروز شگفتی ملل دیگر را برانگیخته حاصل تلاش و هنر و دانش سالیان سال است. دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به تغییرات تهران نسبت به سال‌های پیش گفت: اتفاقات مهم زیادی در تهران نسبت به سال‌های قبل رخ داده که نمونه آن احداث برج میلاد، بوستان‌های بزرگ، تونل‌های عظیم، اتوبان‌ها و پل‌هایی با مهندسی روز دنیاست که نشان‌دهنده پیشرفت ایرانیان در دانش و علم است.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: کشورهایی که در این اجلاس شرکت کرده‌اند، با دیدن زیبایی‌های تهران اعتراف کردند که کارهای زیربنایی و علمی زیادی در پایتخت صورت گرفته و می‌تواند الگوی مناسبی برای آنها باشد، چراکه اتفاقات امروز تهران را نشان‌دهنده صنعت بسیار قوی ما می‌دانند.

کد خبر 182967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز