شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

آرش نهاوندی: طـرح سنـجـش یا پـاسخـگــویـی سلامـت یا Urban Heart مـخـفـفhelth equity ‎response tool (ابزار پاسخ برابری سلامت) است.

بیمارستان

 این ابزار در واقع ابزاری است برای مدیران و همه ذی‌نفعانی که دغدغه مدیریت صحیح و مبتنی بر شواهد دارند. می‌توان با استفاده از این ابزار و با توجه به مؤلفه‌هایی که تعریف شده است اطلاعات را تهیه کرد و در اختیار مدیران قرار داد و از این طریق مدیران با مداخلات خود جهت کاهش نابرابری‌ها اقدام کنند. هدف اصلی این‌ مدل این است که دقیقاً نقشه راه را برای مدیران به‌منظور انجام یک مداخله مؤثر و هدفمند در جهت کاهش نابرابری‌ها ترسیم کند.

یکی از معضلات اصلی شهری حوادث است که روزبه‌روز نیز به میزان آن در شهری مانند تهران افزوده می‌شود. البته در همه مناطق شهری به یک میزان حادثه رخ نمی‌دهد و حوادث متفاوتی در مناطق مختلف شهری رخ می‌دهد.به‌دلیل اهمیت پیشگیری از وقوع حوادث در یک جامعه شهری بزرگ، شهرداری تهران نیز حوادث را به‌عنوان یکی از شاخص‌های طرح سنجش عدالت در بخش سلامت انتخاب کرده و به‌طور ویژه به آن پرداخته است.

دکتر علیرضا مغیثی، متخصص پزشکی اجتماعی و فوق تخصص پیشگیری از حوادث و مشاور طرح سنجش عدالت شهرداری تهران در حوزه حوادث در گفت‌وگو با روزنامه همشهری دلایل وقوع حوادث در شهر تهران را اینگونه برشمرد: حوادث یکی از اصلی‌ترین مواردی است که مردم در شهر تهران تحت‌تأثیر آن هستند. حوادث در برخی از مناطق نخستین و برخی از مناطق دومین و برخی از مناطق سومین دلیل مرگ‌ومیر مردم را به‌خود اختصاص داده است.

در واقع بروز حوادث یکی از اصلی‌ترین علل بستری شدن شهروندان تهرانی در بیمارستان‌ها و مرگ آنها محسوب می‌شود. البته نه‌تنها در شهر تهران بلکه کلاً در تمام جوامع در حال پیشرفت مانند ایران حوادث شکل دیگری پیدا کرده و در حال تبدیل شدن به یکی از اولویت‌های بهداشتی و سلامت مردم است. مردم از بیماری‌های واگیردار و بیماری‌هایی که قبلاً از بیماری‌های اصلی حوزه بهداشت بوده است کمتر رنج می‌برند، ما اکنون از این مرحله رد شده‌ایم. در حال حاضر بیشتر مردم درگیربیماری های غیرواگیر نظیر دیابت، فشارخون‌بالا و انواع سرطان‌ها هستند. حوادث را نیز می‌توان به عنوان یک بیماری غیرواگیر تلقی کرد. در واقع جهت پیشگیری از بروز حوادث برای مردم باید تقریباً همان روشی را برگزید که برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به‌کار برده می‌شود.

این نگاهی است که در سال‌های اخیر به حوادث به‌عنوان یک مسئله بهداشت عمومی وجود داشته است.این متخصص و مشاور طرح سنجش عدالت شهرداری تهران در ادامه به ویژگی حوادث در تهران و دلایل بروز آن اشاره کرد و گفت: در تهران هم به‌عنوان کلانشهری که حدود 12میلیون نفر جمعیت دارد، بروز حوادث سهم بزرگی را در مراجعه افراد به بیمارستان‌ها دارد؛ حوادثی که در نقاط مختلف تهران اتفاق می‌افتد برای افراد متفاوت است، مثلاً در نقاط شمالی شهر بیشتر شاهد سقوط و افتادن یا اگر بخواهیم عامیانه بگوییم لیز خوردن در گروه سنی بالا هستیم.

این در واقع بیشتر افراد مسن هستند که در مناطق شمال شهر دچار لیزخوردن یا سقوط از ارتفاع می‌شوند که این باعث آسیب‌دیدگی این گروه سنی می‌شود. اما در قسمت‌های جنوبی شهر بیشتر جوانان عامل اصلی حوادث ترافیکی - چه به‌صورت عابر پیاده چه موتور سوار یا راننده خودروی سواری - هستند. در قسمت‌های مرکزی شهر تهران نیز مانند مناطق چهار، شش و هفت مجموعه‌ای از حوادث رخ می‌دهد. حوادث غیرترافیکی در برخی نقاط این مناطق بیشتر است و باعث جراحت مردم می‌شود.این متخصص درباره نتایج به‌دست آمده از تحقیقات انجام گرفته در مناطق و محلات تهران گفت: اکنون دقیقاً می‌دانیم که در محلات تهران چه گروه سنی و جنسی از چه نوع حادثه‌ای در هنگام انجام چه نوع کاری دچار آسیب دیدگی می‌شوند.

کد خبر 183061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز