جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - ترجمه سمیرا مصطفی‌نژاد: بدن انسان اسرار زیادی در خود پنهان کرده است که دانشمندان تعداد محدودی از آنها را کشف کرده‌اند، درحالی که بسیاری دیگر همچنان ناشناخته باقی‌مانده اند و درک آنها نیازمند زمان بیشتری است.

خمیازه

آیا می‌دانستید که ترس بو دارد؟ دانشمندان دریافته‌اند که بوی بدن انسان پیش از اینکه کار ترسناکی انجام دهد، تغییر می‌کند، حتی اگر فرد تلاش داشته باشد تا خود را شجاع نشان دهد و انسان‌های دیگر نیز قادرند این تفاوت در بو را به خوبی درک کنند.

دانشمندان تا به امروز بسیاری از اسرار شگفت‌انگیز بدن انسان را کشف کرده‌اند: از ارتباط نرمه گوش با سلامت قلب گرفته تا ارتباط خمیازه با مغز. در ادامه هفت حقیقت شگفت‌انگیز درباره بدن انسان را که شاید بسیار عجیب به نظر بیایند، اما حقیقی هستند را مشاهده می‌کنید:

سلامت قلب از روی نرمه گوش قابل پیش‌بینی است

چین و چروکی مورب یا عدم وجود این چین و چروک بر روی نرمه گوش انسان می‌تواند عاملی برای تعیین سلامت قلب باشد. باوجود اینکه دانشمندان درجستجوی یافتن ارتباط میان این ارتباط هستند، مطالعه‌ای که در سال 1992 بر روی بیماران بستری انجام گرفت، اولین مطالعه‌ای بود که نشان می‌داد احتمال ابتلا به بیماری‌های عروقی درمیان افرادی که بر روی نرمه گوش آنها خطی مورب دیده می‌شود، بسیار بیشتر از دیگر افراد است.

درواقع این شاخص برای پیش‌بینی افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی 94 درصد دقیق بود و باعث شد دانشمندان از این نشانه عجیب برای تشخیص بیمارانی که در معرض خطر قرار دارند، استفاده کنند. مطالعات جدید‌تر ارتباط میان این خط مورب را با مرگ قلبی ناگهانی مردان کشف کرده‌است.

خمیازه کشیدن مغز را خنک نگه می‌دارد

خمیازه مسری است، اما نه در تابستان

دیدن خمیازه کشیدن دیگران حتی در عکس می‌تواند در افراد واکنش خمیازه را ایجاد کند. با این‌همه در مطالعه‌ای که در سال 2011 بر روی 80 داوطلب انجام گرفت مشخص شد که خمیازه کشیدن در واکنش به دیدن عمل خمیازه در یک عکس در فصل تابستان 24 درصد است درحالی که همین میزان در فصل زمستان 45 درصد محاسبه شده است.

خمیازه کشیدن موجب خنک شدن مغز می‌شود از این رو درجه حرارت فضای اطراف در دفعات تکرار خمیازه تاثیر به سزایی خواهد داشت. دانشمندان همچنین اعلام کرده‌اند خمیازه کشیدن به هوشیار ماندن انسان کمک می‌کند زیرا حل کردن مسائل پیچیده منجر به داغ شدن مغز شده و با یک خمیازه، مغز دوباره به حالت خنکی باز‌ می‌گردد.

یافته شگفت‌انگیز دیگر درباره خمیازه این است که هیچ انسانی نمی‌تواند با چشم‌های باز خمیازه‌ای کامل بکشد. این یافته در کتاب جدید عصب‌شناسی به نام رابرت پرووین، به نام "رفتار‌های عجیب: خمیازه کشیدن، خندیدن، سکسکه کردن و فراتر" منتشر شده است.

بزرگترین اندام بدن با ضخامتی برابر یک سلول وسعتی به اندازه 6 زمین تنیس دارد

اندوتلیوم، لایه نرم و یکدستی که سطح داخلی 96 هزار و 560 کیلومتر از عروق خونی در بدن انسان را پوشش داده‌است، درصورتی که از بدن انسان خارج شده و به لایه‌ای صاف تبدیل شود، می‌تواند سطح 6 میدان تنیس را به راحتی بپوشاند. این اندام به مغز عروق خونی شهرت یافته زیرا مشابه سدی هوشمند ورود مواد به درون جریان خون از طریق دیواره‌های رگ را کنترل می‌کند.

این اندام همچنین به واسطه آزادسازی مولکول‌هایی که به تنظیم فشار خون، مبارزه با بیماری‌ها، کنترل لخته شدن خون و تصفیه خون کمک می‌کنند، تصمیم‌گیری‌های مهمی در سیستم جریان خون بدن به عهده دارد. به این شکل خون به اندازه‌ای که بتواند جریان داشته باشد، در حالت مایع باقی می‌ماند.

شنیدن واژه‌ها و دیدن رنگها

در بسیاری از افراد طعم، صدا و تصویر آشکارا از یکدیگر مجزا هستند اما تعدادی از افراد مبتلا به نوعی بیماری نادر به نام هم‌حسی یا synesthesia از تجربیات حسی ناواضحی برخوردارند. درواقع عده‌ای در واکنش به شنیدن واژه‌ها طعم‌های خاصی را تجربه می‌کنند و عده‌ای دیگر با دیدن رنگ‌هایی خاص، صداهایی خاص می‌شوند.

تناسب واژه‌هایی که تجربه طعم را در فرد برمی‌انگیزانند، متنوع است، بر اساس مطالعه‌ای 15 درصد از واژه‌ها می‌توانند در فردی حس چشیدن طعمهای متفاوت را ایجاد کنند و در فردی دیگر تمامی واژه‌ها چنین تجربه‌ای ایجاد می‌کنند. دانشمندان همچنان درحال بررسی تاثیرات بیماری هم‌حسی بر روی مغز انسان هستند.

می‌توانید ترس را بو بکشید

انسان‌ها می‌توانند با احساس بوی بدن دیگران، ترس را ردیابی کرده و به آن واکنش نشان دهند. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد زمانی که فرد می‌ترسد، فرومون‌های متفاوتی در رایحه عرق بدن انسان به وجود می‌آید و به این‌شکل می‌توان ترس را در افراد تشخیص داد. این مطالعه به واسطه نمونه برداری از عرق بدن 20 داوطلب در حین ورزش معمولی و در حین اولین تجربه سقوط آزاد انجام گرفت. سپس محققان توانستند داوطلبان را بر اساس دو نوع متفاوت تعریق از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین بخشهایی از مغز افراد که به ترس واکنش نشان می‌دهد، زمانی که نمونه عرق سقوط آزاد توسط داوطلبان استنشاق شد فعال شدند.

رازهای زندگی: چرا هنگام عطسه کردن جلوی چشمان‌مان جرقه می‌زند؟

باز نگه‌داشتن چشم‌ها در هنگام عطسه غیر ممکن است

تصور غلط این است که انسان در هنگام عطسه برای جلوگیری از ورود قطرات آب چشمان خود را می‌بندد، در حقیقت بسته شدن چشم‌ها در هنگام عطسه واکنشی ساده‌است که منجر به بسته شدن چشمها می‌شود. مشابه واکنشی که پس از وارد شدن ضربه به زانو توسط چکش طبی در پا ایجاد می‌شود. از این رو آزمودن اینکه آیا بازنگه داشتن چشمها در هنگام عطسه زدن ممکن است یا خیر، کاری بسیار دشوار است.

کد خبر 183202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز