همشهری آنلاین: بسیاری از جانداران چهره‌ای جذاب، رنگارنگ، عجیب و جالب توجهی دارند، اما شاید بهتر باشد کسی فریب این نشانه‌های جذاب را نخورده و به آنها نزدیک نشود زیرا شاید آخرین باری باشد که برای دوستی با جانداری تلاش کرده است.

آشنایی با جاندارانی که شاید کوچک، بسیار ضعیف و یا خیلی جذاب و رنگارنگ به نظر می‌آیند اما در درون قاتلانی هستند که یک تماس کوچک با آنها می‌تواند مرگبار باشد، به ویژه برای افرادی که به صورت مداوم درحال سفر به گوشه‌و‌کنار جهان هستند می‌تواند ضروری و حتی حیاتی باشد.

آتراکس

نام دیگر این جاندار عنکبوت قیفی سیدنی است که می‌توان آن را در شعاع 100 کیلومتری سیدنی و نیوساوث‌ولز یافت. ابعاد بدن این جاندار کوچک 1 تا 5 سانتیمتر است، بدن این عنکبوت شفاف و درخشان بوده و معمولا رنگ‌های تیره در آن دیده می‌شود. آتراکس روبوستوس یا همان عنکبوت قیفی سیدنی از سال 1981 تا کنون جان 14 نفر را گرفته است.

همچنین سالانه 300 نفر در سیدنی توسط این حشره ناخوشایند و ترسناک گزیده می‌شوند که وضعیت 60 نفر از آنها به حد بحرانی کشیده می‌شود. پادزهر این عنکبوت تنها ابزار دفاعی در برابر گزیدگی است از این رو با توجه به کمبود پادزهر، شبکه ABC استرالیا در مردم درخواست کرده برای تامین پادزهر این جاندار به شکار آن بپردازند.

اختاپوس حلقه‌آبی

این جاندار کوچک از دیگر ساکنان بومی و خطرناک استرالیا به شمار می‌رود، در واقع این جاندار دریایی از بومی‌های استرالیا و دیگر جزایر اقیانوس آرام است. حلقه‌های آبی بدن این جاندار تنها زمانی پدیدار می‌شوند که جاندار احساس خطر یا هیجان کند. یک گزیدگی کوچک از سوی این اختاپوس می‌تواند در کمتر از چند دقیقه انسان را از پا درآورد.

به همین دلیل این اختاپوس مرگبارترین و سمی‌ترین جاندار دریایی جهان شناخته می‌شود. ابعاد بدن اختاپوس حلقه آبی 12 تا 20 سانتیمتر است اما زهرش که ترکیبی از چند ماده سمی است به اندازه‌ای قوی هست که بتواند به راحتی منجر به مرگ انسان شود. اصلی‌ترین ماده سمی درون بدن این جاندار تترودوتوکسین نام دارد، سم عصبی که 10 هزار برابر سیانید سمی است و چند دقیقه پس از ورود به خون، با بستن کانال‌های سدیمی منجر به فلج عصبی و ایست تنفسی شده و در نهایت در اثر کمبود اکسیژن در خون، فرد دچار سکته قلبی شده و می‌میرد.

عروس دریایی جعبه‌ای

ظاهرا استرالیا سرزمینی مملو از جانوران سمی است. از جمله دیگر ساکنان مرگبار استرالیا می‌توان به عروس‌دریایی جعبه‌ای یا زنبور دریایی اشاره کرد. این جاندار که در درون آب و در تاریکی بسیار زیبا و درخشان و بی‌خطر به نظر می‌آید، از بیش از 60 شاخک برخوردار است که طول هریک می‌تواند به 4 متر نیز برسد. هریک از این شاخک‌ها دارای بیش از پنج‌هزار سلول گزنده‌ و سمی است که سم موجود در هریک از آنها برای کشتن 60 انسان کافی خواهد بود. تا کنون درحدود 70 نفر در اثر گزیدگی این جاندار در استرالیا جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین این رویدادها در کوئینزلند رخ داده‌است.

مار خشمگین

Inland Taipan یا مار خشمگین از دیگر جانداران بومی استرالیا است که به عنوان سمی‌ترین مار خشکی به ثبت رسیده‌است. برخلاف طبیعت خطرناک،‌این مار بسیار خجالتی و گوشه‌گیر است و همواره ترجیح می‌دهد از مشکلات و درگیری‌ها فرار کند. میانگین مقدار سمی که این مار با یک بار گزش وارد بدن می‌کند 44 میلی‌گرم و حداکثر آن 110 میلی‌گرم است. سم این مار برای کشتن 50 انسان کافی خواهد بود.

شاه کبرا

طول بدن این مار تا 5 متر نیز خواهد رسید و از این رو این مار به عنوان بزرگترین و طولانی‌ترین مار سمی جهان شناخته می‌شود. سم این مار به اندازه دیگر جانداران کشنده نیست،‌ اما مقدار سمی که در یک‌بار گزش می‌تواند وارد بدن کند به اندازه‌ای قوی است که می‌تواند 20 نفر را از پا درآورد. خوشبختانه این مار نیز بسیار خجالتی بوده و معمولا از نزدیک شدن به انسانها پرهیز می‌کند. سم این مار نیز مستقیما بر روی اعصاب اثر می‌گذارد.

قورباغه سمی دارت

این قورباغه بومی آمریکای جنوبی است، به نظر بسیار زیبا و خوش‌رنگ می‌آید، اما رنگ آبی درخشان این جاندار کوچک در حقیقت اخطاری برای شکارچیان است. پوست این جاندار از غدد سمی پوشیده شده که می‌تواند به سرعت شکارچیان را فلج کرده و بکشد. این گونه قورباغه به واسطه تخریب زیستگاهش در لیست جانداران درحال انقراض قرار گرفته است.

سنگ‌ماهی

سینانچیا یا سنگ ماهی از خانواده‌ ماهی‌های سمی و مرگبار است. این ماهی که چهره‌ای ترسناک نیز دارد، در حال حاضر سمی‌ترین ماهی است که در جهان شناخته‌ شده است. این نوع ماهی‌ها را می‌توان در جزایر کارائیب، فلوریدا، و جزایر اقیانوس آرام یافت. نیش این ماهی در بدن قربانیان درد بسیار شدیدی ایجاد می‌کند، قربانیان این درد را بدترین نوع درد که تا کنون توسط انسان تجربه کرده توصیف می‌کنند. عوارض جانبی این گزیدگی فلج شدن، شوک شدن و از بین رفتن نسوج بدن است و در صورتی که تا چند ساعت پس از گزیدگی درمان صورت نگیرد، احتمال مرگ وجود دارد.

بادکنک‌ماهی

این ماهی که از قدرت شنا کردن در هر جهت و زاویه‌ای برخوردار است،‌ می‌تواند کاملا مرگبار باشد. بادکنک ماهی در دسته سمی‌ترین جانداران زمین شناخته‌ می شود اما بیشترین موارد مسمومیت از این ماهی، زمانی است که بادکنک ماهی به درستی طبخ نشود. این جاندار که شرق آسیا به عنوان ماده خوراکی شناخته می‌شود می‌تواند در صورتی که به درستی طبخ نشود،‌ مسمویت غذایی شدید منجر به مرگ و یا فلجی شود. گفته می‌شود ماده سمی بدن این ماهی توسط جاندارانی که طعمه این ماهی می‌شوند در اندام هاضمه‌اش ایجاد شده و ذخیره می‌شود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز