همشهری آنلاین: «عماد افروغ» جامعه‌شناس و فعال سیاسی در پی اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه «از کجا می‌دانید یکسال به پایان دولت باقی مانده است»، در یادداشتی نوشت: «اگر بخواهیم به روح قانون اساسی پایبند باشیم باید جلوی اجرای مدل «پوتین-مدودف» را بگیریم.»

به گزارش همشهری آنلاین، یادداشت عماد افروغ که در روزنامه تهران امروز منتشر شده، در ادامه آمده است:

«طرح مدل تجدید قدرت «پوتین - مدودف»  که در روزهای گذشته و تحت تأثیر سخنان رئیس جمهور، مباحثات متنوع رسانه‌ای را موجب شده بود، در زمره مسائلی است که پرداختن به آن می‌بایست از نقطه نظر منطقی و موقعیتی، مورد ملاحظات دقیقی صورت گیرد. باید گفت که منع قانونی برای اجرای این مدل انتخاباتی روسی در ایران وجود ندارد و امکان اینکه رئیس‌جمهوری بیاید و رئیس‌جمهور سابق را به عنوان معاون اول خود انتخاب کند، در ایران منتفی نیست ولی این نوعی نقض غرض و دور زدن قانون محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر این مسئله هر چند از لحاظ شکلی مشکلی ندارد ولی به لحاظ محتوایی خلاف فلسفه‌ای است که بر اساس آن قانون منع حضور بیش از دو دوره فرد در جایگاه ریاست جمهوری تصویب شد.

در این خصوص می‌بایست به آسیب‌های حضور فرد در بیش از دو دوره ریاست جمهوری عادی نیز توجه کرد. قانون با حضور بیش از دو دوره متوالی فرد در جایگاه ریاست جمهوری مخالف است، ‌چرا که این موضوع باعث تراکم «قدرت»، «ثروت» و منزلت ناشی از «قدرت و ثروت» می‌شود و به لحاظ اجتماعی می‌تواند منشا یکسری مضرات باشد. چون عده حاکم از مواهبی برخوردار می‌شوند که به نوعی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم این مواهب برای برخی نهادینه شده و پیامدهای سوئی برای آنان به دنبال دارد. اگر بخواهیم به روح قانون اساسی پایبند باشیم باید جلوی اجرای مدل «پوتین - مدودف» را بگیریم. ولی هیچ اهرم قانونی برای این کار وجود ندارد. این در حالی است که تمام نظام‌هایی که اسیر ظاهر قانون هستند گرفتار این موضوع هستند. مگر اینکه کسانی باشند که حافظ روح و جوهر قانون باشند.

البته احتمال تحقق این مدل قدرت در ایران ضعیف است و تاکنون در این زمینه موردی را در تاریخ سیاسی کشورمان شاهد نبودیم. اگر بخواهیم به رفتارهای مردم در انتخابات‌های گذشته نگاه کنیم تا کنون سابقه نداشته است که مردم به یک مجموعه سیاست‌های خاص با شاخصه‌های خاص بیش از دو دوره اقبال نشان دهند. به همین خاطر بعید می‌دانم مردم این بستر را به لحاظ صوری برای عده‌ای فراهم کنند تا آنان بخواهند روح و جوهر قانون را دور بزنند.

بین روسای جمهور ایران پس از جنگ تحمیلی، تفاوت‌های پارادایمی بسیاری وجود دارد و این تفاوت‌ها مانع آن می‌شود که حتی به لحاظ صوری بستر مدل انتخاباتی روسیه در ایران فراهم شود. در انتها باید گفت که با توجه به اینکه این موضوع با روح قانون مخالف است باید مانع آن شد و علی‌القاعده جلوی دور زدن روح قانون را باید گرفت. چون آنچه برای ما مهم است رعایت جوهر و روح قانون است تا شکل و ظاهر قانون. اما با توجه به آنکه یکی از آسیب‌های جامعه ما فرمالیزم است، ‌نمی‌توان گفت تا چه اندازه رشد کرده‌ایم و می‌شود مانع این کار شد.

کد خبر 183853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز