همشهری آنلاین: یکی از راه‌های آگاهی از میزان سلامتی بدن مراجعه به پزشک است، راه‌های زیاد دیگری نیز وجود دارند که افراد می‌توانند با استفاده از آنها، پیش از مراجعه به پزشک و در شرایط غیراضطراری میزان سلامت خود را تخمین بزنند.

تشخیص بیماری

درحالی که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند آزمایش‌ها و تشخیص پزشکی را به پزشکان محول کنند، می‌توان با استفاده از شیوه های بسیاری دریافت که بخشهای مختلف بدن از سلامت برخوردارند یا نه. در ادامه به پنج مورد از این تست‌های پزشکی که در خانه هم می‌توان آنها را انجام داد،‌ اشاره خواهد شد:

تست قلبی-عروقی و ریه

نحوه آزمایش کردن: دو انگشت اشاره دو دست را به شکلی رو‌به‌روی یکدیگر بگیرید که ناخن‌های آنها در مقابل یکدیگر قرار گیرند و سپس ناخن‌ها را از رو‌به‌رو به روی یکدیگر قرار دهید، در این شرایط باید فضای خالی کوچک و الماسی شکلی را در بین دو سطح ناخن مشاهده کنید، در منطقه‌ای که دو سطح صاف ناخن‌ها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند اما انتهای دو ناخن به یکدیگر نمی‌رسند.

تحلیل آزمایش: درصورتی که ناخنها به اندازه‌ای انحنا داشته باشند که نتوان آنها را بر روی یکدیگر قرار داد، این نشان از چماقی‌شدن دارد، علامتی که نشان از کمبود اکسیژن در چرخه خون بدن دارد. این علامت می‌تواند نشانی از بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند گرفتگی عروق قلب بوده و یا هشداری برای بیماری‌های ریوی مانند عفونت ریه یا حتی سرطان ریه به شمار رود.

درصورتی که ضخامت سرانگشتان دست از بندهای دیگر انگشت بیشتر باشند، این نشانی دیگر از چماقی شدن انگشتان یا ناخن‌ها است. بسیار ضروری است که توجه پزشک را به این نشانه جلب کرد تا وی برای کنترل سلامت قلب و ریه بیمار اقدام کند.

تست بیماری‌های تباهی یا دژنراسیون

نحوه آزمایش کردن: در حالی که دو پا به یکدیگر چسبیده‌اند، بر روی دو پا بایستید و دستها را در کنار بدن قرار دهید.سپس چشمهای خود را بسته و برای یک دقیقه به همین شکل بایستید. در این مدت شرایط تعادل خود را تحت نظر بگیرید و یا از فردی بخواهید که شما را تحت نظر بگیرد.

تحلیل آزمایش: این تست با درنظر گرفتن حس ششمی که موقعیت بدن انسان را در فضا اعلام می‌کند، موقعیت‌یابی را محاسبه می‌کند. این کار، یعنی موقعیت یابی نیازمند ورودی دقیق حسی از جانب ماهیچه‌ها و مفاصل و همچنین عملکرد سالم مهره‌های ستون فقرات است که برای انسان امکان درک موقعیت اندامها را نسبت به یکدیگر و نسبت به محیط اطراف به وجود می‌آورد. زمانی که فرد با بسته بودن چشمها نتواند تعادل خود را حفظ کند، این نشانه‌ای از آتاکسی حسی است که می‌تواند به معنی ابتلا به نوروپاتی دیابتی، MS، مشکلات گوش درونی، و دیگر بیماری‌های تباهی باشد. از این تست گاه برای بررسی اعتیاد یا مصرف الکل نیز استفاده می‌شود.

این امکان وجود دارد که فرد در نهایت سلامت قادر به انجام این تست نباشد، اما از آنجایی که نتیجه این تست می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری بسیار جدی باشد، ارزش مشورت با پزشک را دارد. به ویژه اگر فرد نشانه‌های دیگری از قبیل بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن دستها و پاها و یا مشکلات تعادلی را در خود احساس کند.

تست آرتروز

نحوه آزمایش کردن: کف دست خود را صاف نگه داشته و به دقت به نسبت ارتفاع انگشتان دست خود نگاه کنید. آیا انگشت اشاره دستتان از انگشت حلقه کوتاه‌تر است؟

تحلیل آزمایش: مطالعه‌ای که به تازگی در دانشگاه ناتینگهام انجام گرفته نشان می‌دهد اگر انگشت اشاره زنی از انگشت حلقه او کوتاهتر باشد، احتمال ابتلای وی به آرتروز زانو یا لگن نسبت به دیگران دوبرابر است. هنوز توضیح علمی برای این نشانه ارائه نشده است. درصورت مشاهده این نشانه، زنان باید نسبت به دیگر نشانه های آرتروز از قبیل درد زانو، لگن یا کمر هشیار باشند.

تست بیماری تباهی مغز یا نورودژنراتیو

نحوه آزمایش کردن:بازوها را از هم باز کنید و انگشتان دست را از هم فاصله دهید. چشمها را ببندید و به آرامی و دقت با انگشت دست نوک بینی خود را لمس کنید. سپس همین کار را با دست دیگر انجام دهید. سپس بر روی زمین دراز کشیده و پاشنه پای خود را بر روی ساق پای دیگر که صاف بر روی زمین قرار گرفته، به بالا و پایین حرکت دهید.

تحلیل آزمایش: این آزمایشهای کلیدی، هماهنگی و کنترل حرکتی را ارزیابی می‌کنند تا سلامت مخچه که کنترل حرکتی بدن، هماهنگی و تعادل و توان ماهیچه‌ها را به عهده دارد، مشخص شود. ناتوانی در انجام تست بینی و پاشنه پا می‌تواند نشانه دقیق یکی از بیماری‌های تباهی مغزی از قبیل MS و یا تومور مغزی باشد. با این‌همه برای اطمینان بیشتر بهتر است چندین بار این تست‌ها را انجام دهید تا از حذف شدن تاثیرات محیطی بر روی نتیجه تستها اطمینان حاصل کنید.

تست روماتیسم مفصلی

نحوه آزمایش کردن: دست‌های خود را مشابه دعا کردن بر روی یکدیگر قرار دهید به شکلی که کف دو دست و انگشتان کاملا بر روی یکدیگر قرار بگیرند. سپس ببینید که آیا انگشت کوچک دو دست صاف بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند یا نه.

تحلیل آزمایش: درصورتی که در این تست موفق نباشید و نتوانید کف دو دست را صاف بر روی یکدیگر قرار دهید، این به آن معنی است که مچهای دو دست انعطاف‌پذیری خود را از دست داده‌اند و یا انگشتان دست یا بند‌های انگشت تغییر حالت داده‌اند که این نشانه ابتلا به روماتیسم مفصلی است، بیماری که موجب سخت شدن و متورم شدن مفاصل و تغییر شکل انگشتان خواهد شد. ناتوانی در صاف نگه‌داشتن دو انگشت کوچک نشانه‌ای دیگر از ابتلا به این بیماری است زیرا این انگشت پس از ابتلا به روماتیسم مفصلی پیش از دیگر انگشتان کارایی خود را از دست خواهد داد.

کد خبر 184034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز