پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عملیات آبرسانی مکانیزه به همراه گروه‌های متخصص و به وسیله یک دستگاه هاورکرافت و یک دستگاه بالگرد از صبح روز پنج شنبه به جزایر دریاچه اورمیه آغاز شد

آبرسانی مکانیزه به حیات وحش دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، اصغر محمدی فاضل افزود: تاکنون پنج هزار لیتر آب به این جزایر منتقل شده و پیش بینی می‌شود تا فردا (زمان غروب آفتاب) حدود 20 هزار لیتر آب به جزایر دریاچه ارومیه به ویژه جزایر اشک، کبودان و اسپیر منتقل شود.

فاضل گفت: همچنین دو تن علوفه تهیه شده که مقداری از آن در سطح جزایر پاشیده شد و مقداری نیز درمکان‌هایی در جزایر تعیین شده نگهداری می‌شود.

این مقام مسئول توضیح داد: به دنبال بروز کمبود آب در جزایر دریاچه ارومیه و خروج حیات وحش از محل سکونت خود برای تامین آب مورد نیاز، ستاد ویژه‌ای با حضور مدیران کل محیط زیست دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و نمایندگان نهادهای ذیربط تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در این ستاد با برگزاری چندین جلسه در تهران و ارومیه جزییات شرایط حیات وحش این منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت یک برنامه اقدام فوری برای نجات حیات وحش دریاچه ارومیه تهیه شد.

فاضل تصریح کرد: بر این اساس از روز گذشته با در اختیار گرفتن یک فروند بالگرد چندین پرواز شناسایی روی دریاچه ارومیه انجام شده و نقاط بحرانی شناسایی و به طور کلی شرایط دریاچه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط و اقدامات صورت گرفته، پیش بینی می‌شود خروج حیات وحش از جزایر در زمان حاضر کنترل شده باشد، مشکل آب و علوفه آنها نیز تا یک ماه برطرف خواهد شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه در دو شب گذشته بارندگی‌هایی در سطح دریاچه داشتیم که باعث شد پوشش گیاهی جزایر در شرایط بهتری قرار گیرد که به نظر می‌رسد پوشش گیاهی از شرایط بحرانی خارج شده و امیدواریم با بارندگی‌های پاییزه این بحران به طور کامل برطرف شود.

وی ادامه داد: در پرواز شناسایی روز گذشته و گشت دو گروه زمینی تاکنون هفت لاشه گوزن زرد که در باتلاق‌های اطراف جزایر گرفتار شده بودند، شناسایی و به صورت بهداشتی معدوم شدند.

آبرسانی مکانیزه به حیات وحش دریاچه ارومیه

فاضل با بیان اینکه محیط بانان دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی در محل حضور دارند، گفت: با توجه به باتلاقی بودن اطراف جزایر، امکان دسترسی زمینی به این مناطق وجود ندارد از این رو تمام امکانات مورد نیاز به صورت هوایی و به وسیله بالگرد به جزایر منتقل می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه امکان دارد گوزن‌ها همچنان در اطراف جزایر دریاچه حضور داشته باشند از این رو از مردم و اهالی روستاهای اطراف دریاچه ارومیه درخواست داریم همچون روزهای گدشته با سازمان محیط زیست، گروه دامپزشکی و ستاد بحران منطقه همکاری کنند و در صورت مشاهده گوزن‌ها گروه‌های ویژه را در جریان قرار دهند.

یادآور می‌شود به دلیل خشکسالی و بروز کم آبی در جرایز دریاچه ارومیه گوزن‌های زرد این جزایر با بحران کم آبی و کمبود علوفه مواجه شدند که برای تامین آب و علوفه مورد نیاز خود از جزایر خارج و وارد روستاهای اطراف دریاچه شدند.

به گفته ماموران محیط زیست اهالی این روستاها با مشاهده این حیوانات، محیط زیست را در جریان قرار داده و همکاری خوبی با گروه‌های امدادی داشته‌اند.

کد خبر 184430
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز