گروه بورس: معاون اقتصادی ایران‌خودرو از فروش 33درصد سهام بانک پارسیان خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، پس از مدت‌ها بحث بر سر فروش بلوک سهام بانک پارسیان مسئولان ایران‌خودرو تصمیم گرفتند سهام این بانک را در بورس به فروش برسانند. سه سال پیش زمانی که ایران‌خودرو گرفتار مشکلات مالی شد، شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن هزار میلیارد تومان کمک مالی طی دو‌مرحله با شرط فروش بانک پارسیان در اختیار این شرکت قرار می‌گرفت.

بر مبنای این مصوبه 500میلیارد تومان در مرحله اول بدون شرط خاصی به این شرکت پرداخت می‌شد اما برای پرداخت مرحله دوم، شروطی تعیین شده بود که یکی از آنها فروش سهام بانک پارسیان متعلق به ایران‌خودرو بود اما از آن زمان تاکنون سهام بانک پارسیان در اختیار ایران‌خودرو باقی‌مانده است. اما تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که شرکت ایران‌خودرو به‌زودی همه سهام متعلق به خود را در بانک پارسیان برای فروش در بورس تهران عرضه می‌کند و حتی گفته می‌شود توافق‌های نهایی در این زمینه با خریدار سهام نیز انجام شده است اما هنوز ا ز هویت خریدار اصلی سهام بانک پارسیان اطلاعی در دست نیست.

در همین رابطه روز گذشته فارس نوشت: توافق‌های اولیه بین شرکت ایران‌خودرو و خریدار سهام بانک پارسیان انجام شده و گفته می‌شود دو طرف فروشنده و خریدار با استعلام از بانک مرکزی، زمینه این معامله را فراهم کرده و حتی مبایعه نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند. به نوشته فارس قیمت هر سهم بانک پارسیان 400تومان و رقم کل معامله 1764میلیارد تومان تعیین شده است و حتی گفته می‌شود چک 30 یا 300میلیارد تومانی هم بین دو طرف رد و بدل شده است. فعالان بازار سهام بر این باورند درصورت انجام و نهایی شدن این معامله، سود هر سهم ایران‌خودرو 100تومان افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر گروه ایران‌خودرو 33درصد از سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد که بخشی از این سهام در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و قطعه‌سازان وابسته به آن است. بر همین اساس مدیران این شرکت به تازگی مذاکراتی را برای فروش سهام بانک پارسیان آغاز کرده‌اند. شرکت ایران‌خودرو از مؤسسان اصلی بانک پارسیان است.

علی مهری معاون اقتصادی ایران‌خودرو در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا ایران‌خودرو قصد دارد سهامش را در بانک پارسیان به فروش برساند، گفت: بله، کل سهام بانک پارسیان که در اختیار شرکت ایران‌خودرو است به‌زودی فروخته خواهد شد.
وی به زمان این عرضه اشاره‌ای نکرد اما در عین حال تأکید کرد: به‌زودی گزارش توجیهی در مورد فروش سهام بانک پارسیان تهیه می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد. مهری در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود شرکت ایران‌خودرو با فروش سهام بانک پارسیان دیگر نیازی به دریافت تسهیلات بانکی ندارد، گفت: این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند و روند دریافت تسهیلات، از سیستم بانکی همچنان ادامه دارد.

کد خبر 184469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز