دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که 40 سال طول می‌کشد که لایه ازون در خارج از مناطق قطبی ترمیم شود و به سطوح قبل از سال 1980 بازگردد

ترمیم لایه ازون 40 سال طول می‌کشد

به گزارش ایرنا، یک مقام عالی رتبه در سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد، در دهه گذشته ازون استراتوسفری در مناطق قطب شمال و جنوب دیگر در حال کاهش نیست اما شروع به ترمیم نیز نکرده است.

این مقام افزود: به نظر می‌رسد ترمیم لایه اوزن در قطب شمال مدت بسیار زیادی طول بکشد.

امسال بیست و پنجمین سالگرد پروتکل ˈمونترالˈ است. این پروتکل که در خصوص کاهش مواد از بین برنده لایه ازون است در روز 16 سپتامبر 1987 به امضاء رسید.

کشورهای امضا کننده این پروتکل در کاهش تولید و مصرف مواد شیمیایی که موجب تخریب لایه ازون می‌شود، موفقیت هایی به دست آورده‌اند.

اما چند دهه طول می‌کشد تا غلظت لایه ازون به سطح قبل از سال 1980 بازگردد.

مقدار گازهای تخریب کننده لایه ازون در نیم کره جنوبی زمین در سال 2000 به حداکثر خود رسید و اکنون هر سال حدود یک درصد کاهش می‌یابد.

طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی، سوراخ لایه ازون در اواسط سپتامبر امسال ( شهریورماه ) از همین تاریخ در سال 2011 کوچک‌تر اما از سال 2010 بزرگ‌تر شده است .

سوراخ لایه ازون در منطقه قطب جنوب پدیده‌ای است که به علت وجود درجه حرارت‌های پایین در استراتوسفر و وجود مواد تخریب کننده لایه ازون هرسال تکرار می‌شود.

کد خبر 184844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز