دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: چکش نمادین چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، ساعاتی پیش توسط ناهید سالیانی‌، طاهر شیخ الحکمایی،‌ مجتبی موسوی و سید جواد شوشتری در باغ‌موزه زندان قصر زده شد.

مجسمه سازی

به گزارش ایسنا، صبح 27 شهریور ماه چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در دو بخش اصلی و دانشجویی در باغ موزه زندان قصر آغاز به کار کرد.

سید مجتبی موسوی -دبیر چهارمین سمپوزیوم - در مراسم افتتاحیه این رویداد بین‌المللی گفت: سال گذشته سومین دوره از سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با استقبال جامعه هنری در برج میلاد برگزار شد و تاثیرات آن به قدری چشم‌گیر بود که علی‌رغم برنامه‌ریزی‌‌های سازمان برای برگزاری یکسال درمیان این رویداد تصمیم بر آن گرفتیم تا در سال 91 نیز میزبان هنرمندان مجسمه‌ساز باشیم.

او همچنین به برگزاری چهارمین دوره این رویداد بین‌المللی با تمرکز بر متریال سنگ اشاره کرد و افزود: دوره سوم به صورت تخصصی با سنگ تراوین اجرا شد و از آنجا که کشور ما یکی از بزرگترین معادن سنگ جهان محسوب می‌شود‌، لذا هدف خود را در توسعه هرچه بیشتر این متریال قرار دادیم و امسال نیز سنگ را به عنوان جنس کار انتخاب کردیم و امیدواریم در دوره‌های آینده نیز بتوانیم گونه‌های مختلف سنگ را برای این سمپوزیوم مورد استفاده قرار دهیم.

موسوی با ارائه گزارشی از روند برپایی چهارمین دوره از این رویداد بین‌المللی عنوان کرد: فراخوان چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران اوایل سال جاری منتشر شد و تا پایان خرداد ماه شاهد ثبت‌نام بیش از 300 هنرمند ایرانی در بخش حرفه‌ای و دانشجویی بودیم و 99 هنرمند نیز از کشورهای دیگر ثبت نام کردند.

رئیس اداره حجم سازمان زیبا سازی شهر تهران اضافه کرد: با وجود آنکه سال گذشته میزبان پنج هنرمند بین المللی بودیم اما امسال این رقم به 10 نفر افزایش یافت که البته دو هنرمند انصراف دادند و به جزء هنرمندانی که به بخش اصلی و کارگاهی راه یافته‌اند شاهد نمایش 90 ماکت منتخب شورای انتخاب آثار در بخش جنبی سمپوزیوم نیز هستیم.

موسوی اظهار امیدواری کرد تا با حمایت هرچه بیشتر مدیران شهری‌، شهردار تهران و شورای اسلامی شهر این رویداد هر ساله استمرار داشته باشد و همانطور که مدیریت شهری در چند سال اخیر حمایت همه جانبه‌ای را از هنر و به ویژه هنر مجسمه‌سازی انجام داده است این روند را ادامه دهد.

او در همین رابطه توضیح داد: در سال‌های اخیر تعداد مجسمه‌های شهر به رقم دو برابر رسیده و هنرمندان حرفه‌ای و دانشجویی نیز با سفارش کار از سوی شهرداری این امکان را پیدا کردند تا کارگاه‌هایشان را فعال کنند و امیدوارم به واسطه برگزاری چنین رویدادهای معتبری این امکان فراهم شود تا مصوبه‌ای به همت دکتر طلایی در کمیسیون فرهنگی به تصویب برسد و بینال مجسمه‌های شهری و سمپوزیوم مجسمه سازی به عنوان دو رویداد بین‌المللی ماندگار شود تا آیندگان آن را دنبال کنند.

سید جواد شوشتری ـ مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران ـ نیز با اظهار خرسندی از برگزاری مجدد این سمپوزیوم گفت: پتانسیل و امکاناتی که در شهر تهران فراهم شده امروز فضایی را در اختیار ما می‌گذارد تا بیشتر از گذشته فعالیت کنیم چه بسا که اگر در این مسیر اراده بیشتر باشد به همان نسبت کشش برای کار نیز وجود دارد.

او با تاکید بر همکاری هنرمندان در جریان‌های فرهنگی و هنری گفت:‌ هر زمان فضایی را ایجاد کردیم با استقبال هنرمندان مواجه شدیم و به ویژه امروزه با تمام گرفتاری‌هایی که در اطراف ما وجود دارد هیچ چیز به اندازه هنر نمی‌تواند فضای شهر تهران را آرام کند.

شوشتری برگزاری رویدادهایی همچون سمپوزیوم مجسمه سازی را فضایی مناسب برای امکان مکث و ایستادن دانست و افزود: هرگاه فضای هنری برای شهروندان باز شود این امکان فراهم می‌شود تا آنها لحظه‌ای توقف و احساس راحتی کنند لذا این وظیفه ما است که فضاهای آرامش‌بخش را افزایش دهیم و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه هنرمندان از این رویدادها استقبال کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزبانی باغ‌موزه زندان قصر از این رویداد بین‌المللی، توضیح داد: سال گذشته برج میلاد میزبان این سمپوزیوم بود اما از آنجا که رفت‌و‌آمد مردم سخت بود لذا بخشی از کار با مشکل روبرو بود و از این جهت تصمیم گرفتیم تا کار را به داخل شهر و یک نقطه مرکزی تاثیرگذار همچون باغ‌موزه زندان قصر منتقل کنیم.

به گفته شوشتری فعالیت‌های باغ موزه به نوعی به صورت غیر رسمی با چنین رویداد بین‌المللی افتتاح می‌شود و مردم شهر این امکان را دارند تا در جریان فعالیت‌های هنرمندان قرار بگیرند.

او همچنین از حضور هنرمندان بین المللی از کشورهای پرتغال،‌ مکزیک،‌ ژاپن،‌ ترکیه‌، اسپانیا‌، آلمان‌ و... تقدیر کرد و افزود: دو ماه دیگر شاهد برپایی سومین بینال مجسمه‌سازی هستیم و در اردیبهشت ماه سال 92 دومین بینال نقاشی دیواری شهر تهران و نمایشگاه صنایع دستی را برگزار خواهیم کرد.

شوشتری در پایان سخنانش با اشاره به اقدامات سازمان برای آماده کردن لایحه‌ای در جهت دایمی کردن این دو رویداد بین‌المللی در عرصه مجسمه‌سازی توضیح داد: امیدواریم با تصویب این لایحه‌ها این امکان فراهم شود تا سمپوزیوم و بی ینال مجسمه‌سازی پایدار گردد و هر کس بعد از این عهده‌دار این سمت شود، بتواند با برنامه‌ریزی مسیر این دو رویداد را ادامه دهد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین این نوید را داد تا بخشی از اسناد زنده یاد ابوالحسن صدیقی در مراسم اختتامیه سمپوزیوم رونمایی شود و به دنبال آن اتفاقات بهتری در این عرصه حاصل گردد.

مرتضی طلایی -رئیس کمیسیون فرهنگی شهر تهران- نیز در ادامه این مراسم با قدردانی از برگزار کنندگان این سمپوزیوم و تقدیر از حضور هنرمندان زن ایرانی در چنین رویدادهای فرهنگی گفت: من هنرمند نیستم اما هنر را دوست دارم و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم تا همزمان با برگزاری چنین سمپوزیومی در زندان قصر این امکان را فراهم کنیم تا سردیس یکی از شخصیت‌های بزرگ انقلاب که در این زندان در جهت سرافرازی ملت و کشور جان داده است ساخته و نصب شود.

او اضافه کرد: در چنین رویدادهای فرهنگی قطعا نگاه و برداشت شهروندان اهمیت دارد و در توسعه‌ چنین مسیری تاثیرگذار است.

کار شما یک بخش فنی و تخصصی دارد که ما صلاحیت اظهار نظر در آن عرصه را نداریم اما در عین حال، بعد مفهومی کار، بسیار مورد توجه است.

طلایی با تاکید بر آنکه این بعد مفهومی به هویت‌،تاریخ‌، فرهنگ و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم بر می‌گردد، عنوان کرد: هنر و آثار هنری از هر نوعی که وجود داشته باشد یکی از زیباترین و ماندگارترین‌ها محسوب می‌شوند و ابعاد گوناگونی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد تا به افتخارات و تاریخ کشورمان باز گردیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شهر تهران، مقوله شهری را بازتولید فرهنگ در جامعه دانست و افزود: شهر یک موجود زنده است که با انسان حرف می‌زند و ارتباط برقرار می‌کند و حیات دارد و لذا هنرمند با خلق اثر خود زنده بودن شهر را نشان می‌دهد وباید کاری کند که شهر و شهروند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

او با تکیه بر مطالعات جامعه شناسان شهری و طراحان فضاهای عمومی توضیح داد: هر آنچه در شهرها اتفاق می‌افتد باید در جهت ایجاد یک تفاهم میان اقشار مختلف باشد و مدیران فضاهای شهری به دنبال یافتن و انسجام اجتماعی میان این فضا با مخاطبان خود هستند و هرچه از ظرفیت‌های مجموعه هنر استفاده کنند موفق‌تر خواهند بود.

طلایی در بخش دیگری از سخنانش با مرور کارکردهای آثار هنری گفت: این آثار باید نقطه پیوند ما با گذشته و ابعاد گوناگون آن باشد و به گسترش هویت عمومی و رشد تعالی جامعه از طریق هنر کمک کند.

زیرا خلق آثار هنری حرف دل هنرمند است و این پاکی در هنر خلق می‌شود.

رئیس کمیسیون فهرنگی شورای شهر تهران تاثیر هنر بر تغییر را یکی دیگر از کارکردهای آن دانست و خاطر نشان کرد: مدیریت رفتارهای اجتماعی در این عرصه مورد توجه است و خلق تندیس‌ها و مجسمه‌ها در شهر و معرفی فرهنگ تهران می‌تواند در این عرصه مورد اهمیت باشد.

همچنین نشان دادن دلاور مردی‌ها و رشادت فرزندان این مرز و بوم باید در تمامی کوی و برزن شهری دیده شود و تنها به یک اسم در محله خلاصه نشود.

طلایی با تاکید بر آنکه نمی‌توان جایگاه هنرمند را نادیده گرفت اضافه کرد: باید افتخار کنیم که کارهای خوبی صورت گرفته است و شهردار تهران پیشگام و جلوتر از ما به حوزه فرهنگ پرداخته است.

زیرا وقتی هنرمند را قدربدانیم در واقع به جامعه توجه کرده‌ایم و هنرمند نمی‌تواند از مردم جدا باشد.

او گفت: مجسمه‌ها و هنرهایی در سطح شهر ماندگار می‌شوند که فلسفه تاریخ‌،تمدن و اجتماع را به روشنی به ما منتقل کنند و انتظار ما از مدیریت شهری این است که یک اثر فاخر هنری به تنهایی نمی‌تواند در یک معبد، ویژگی‌هایش را نشان دهد بلکه باید متناسب با فضای شهری ساخته و نصب گردد یعنی آثار هنری را باید در جایی قرار دهیم که امکان مکث کردن و تفکر را برای مخاطب خود فراهم نماید که مدیریت شهری باید امکان این سازگاری میان محیط و مردم را فراهم کند.

طلایی در بخش پایانی سخنانش با طرح این موضوع که مجسمه‌های شهری می‌توانند به صورت ثابت در یک نقطه نصب نشوند گفت: با برگزاری سالانه سمپوزیوم و بینال‌ها می‌توانیم این امکان را فراهم کرد تا مجسمه‌ها را در طول زمان جابه‌جا کنیم و شاید اگر این اتفاق بیفتد امکان دسترسی را هم بیشتر می‌کند هرچند که در نهایت باید یک سازگاری میان مفاهیم سنتی و مدرن روی دهد و ما مجسمه‌هایی را دنبال می‌کنیم که دیده بان فرهنگی تهران باشند و شهری را می‌خواهیم که ویژگی‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی را در خود داشته باشد.

سعید شهلاپور هنرمند مجسمه‌ساز و عضو شورای انتخاب آثار نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: امروز برای من یک روز خوب و شادی آور است زیرا نسل ما از این که شاهد افتتاح باغ‌موزه زندان قصر است و می‌بیند که زگیل شهر تهران به چنین مجموعه‌ای بدل شده است و آن سیاهی و شر به نیکی و خوبی تغییر پیدا کرده است احساس وجد می‌کند.

او در عین حال همزمانی افتتاح این مجموعه را با آغاز به کار چهارمین سمپوزیوم مجسمه سازی به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد تا روزی این رویداد بین‌المللی اهمیتی پیدا کند که شهر تهران را در عرصه‌ هنری به این نام بشناسند.

او گفت: همانطور که شهر ونیز با بینال ونیز شناخته شده است امیدواریم روزی جهانیان شهر تهران را با بی ینال و سمپوزیوم مجسمه سازی بشناسند البته تحقق این رویداد آرزویی بود که نسل ما سال‌ها با خود همراه داشت و طی شش سال گذشته به همت مسئولان و هنرمندان این زمینه برای برگزاری این سمپوزیوم فرهم شد.

شهلاپور در پایان سخنانش عنوان کرد: امیدوارم با مصوب شدن لایحه‌ی برگزاری این سمپوزیوم دیگر شاهد آن نباشیم که با تغییر یک مدیر این رویداد نیز متوقف و یا به عقب افتد.

زیرا ما مجسمه‌سازان همواره مشتاق کار کردن هستیم.

در ادامه این مراسم چکش نمادین آغاز سمپوزیوم توسط ناهید سالیانی، طاهر شیخ الحکمایی،‌ مجتبی موسوی و سیدجواد شوشتری بر روی یکی از سنگ‌ها زده شد.

باغ‌موزه زندان قصر هر روز از ساعت 15 تا 17 میزبان علاقمندان خواهد بود.

هر هنرمند در محوطه باز باغ‌موزه زندان قصر غرفه‌ای در اختیار دارد و براساس طرحی که در غرفه آنها نصب شده است به تراشیدن و ساخت مجسمه‌های سنگی خود می‌پردازند.

کد خبر 184850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز