همشهری آنلاین: جشنواره موسیقی مقاومت دوشنبه ،27 شهریور، چهارمین دوره فعالیت خود را با حضور وزیر فرهنگ ارشاد و حضور 6 گروه سنتی و شش گروه از موسیقی نواحی ایران در تالار رودکی آغاز کرد.حسام الدین سراج با گروه بیدل در شب نخست اجرا داشتند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون هنری ارشاد، محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرایی جشنواره، محمد گلریز دبیر چهارمین جشنواره، علیرضا خورشید فر نوازنده پیشکسوت کنترباس، محمد جلیل عندلیبی، حمید شاهنگیان، هادی آرزم، رازمیک اوهانیان، شکوهی عضو پیشکسوت مرکز موسیقی ارشاد، شاهرخ شیردوست خواننده و رضا ملکوتی صدابردار در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمد میرزمانی ضمن محکوم کردن اهانت فیلمساز آمریکایی به ساحت پیامبر اکرم(ص) گفت: ما از هنرمندان کشورمان انتظار داریم در این شرایط بیشتر از هر چیز در این زمینه فعالیت کنند و با هنرشان پاسخ این اتفاق را بدهند. وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره چهارم موسیقی مقاومت افزود: در این دوره موفق شدیم بخش رقابتی را به جشنواره باز گردانیم که استقبال خوبی نیز از آن شد به طوری که بیش از 50 گروه اعلام آمادگی کردند.

میرزمانی ادامه داد: با داوری اولیه 6 گروه سنتی و 6 گروه نواحی برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شدند که ما در روزهای برگزاری شاهد هنرنمایی آنها در حضور هیات داوران خواهیم بود.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با اشاره به حضور غلامعلی پورعطایی در جشنواره چهارم گفت: در این جشنواره علاوه‌بر حضور این هنرمند برجسته موسیقی نواحی، حسام‌الدین سراج نیز روی صحنه خواهد رفت. همچنین از 10 پیشکسوت موسیقی نیز تجلیل خواهیم کرد که تجلیل از 3 نفر آنها امشب و 7 نفردیگر در مراسم اختتامیه صورت می‌گیرد.

وی در پایان صحبت‌های خود از همه مردم خواست برای بهبودی مهرداد کاظمی هنرمند کشورمان که در کما به سر می‌برد، دعا کنند. در ادامه این برنامه گروه کر حنانه به سرپرستی خانم کاتوزیان روی صحنه آمدند و قطعاتی چون ایران ای سرای امید، شهیدان خدایی، دایه دایه وقت جنگه و... را اجرا کردند.

بعد از این اجرا، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حال‌وهوای دهه 60 و دوران انقلاب و دفاع مقدس در این برنامه زنده شد، گفت: امروز، روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار بود. موسیقی ما ایرانی ها با شعر و کلام همراه است چون طبع ایرانی ها تمایل به شعر و ادب دارد.

وی ادامه داد: در موسیقی مقاومت هم در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که سرودهای زیبا چه قدر تاثیرگذار بودند و ما باید این آثار فاخر و ارزشمند را احیا و زنده نگه داریم و هرساله کارهای جدیدی متناسب با مقتضیات روز جامعه از سوی هنرمندان ارائه شود.

حسینی افزود: همانطور که در دوران جنگ آثار زیادی ساخته شدند هم اکنون نیز مسئله شهدای هسته‌ای و گستاخی غربی‌ها به ساحت پیامبر گرامی اسلام، جنگ 33 روزه و... را داریم که می‌توانند با زبان هنر بیان شوند. وی با اشاره به حضور هنر در کنار حرکتهای مردمی علیه ظلم گفت: همیشه هنر در کنار مردم وجود داشته و روحیه پایداری و مقاومت را تقویت کرده‌است بر این اساس می شود از هنر به طرز مطلوب در این زمینه استفاده کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان داشت: هنر ترکیبی از ابتکار، احساس و اندیشه است که با هم آمیخته می‌شود و می‌تواند تاثیرگذار باشد که البته در شرایط کنونی با پیشرفت علم، هنر نیز تاثیرگذاری اش بیشتر شده است.

حسینی در پایان صحبت‌های خود گفت: من از برگزارکنندگان جشنواره‌های مختلف هنری خواستارم که امسال بخشی را به پیامبر گرامی اسلام اختصاص دهند چرا که وقتی غربی‌ها از دیدگاه هنر وارد می‌شوند و به وجود نازنین پیامبرمان اهانت می‌کنند ما نیز می‌توانیم در تمام زمینه‌های هنری با ارائه آثار فاخر جوابگوی آنها باشیم. بعد از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از علیرضا خورشیدفر، رضا ملکوتی و شاهرخ شیردوست تقدیر شد.

مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت با اجرای گروه بیدل به خوانندگی حسام الدین سراج  به پایان رسید که البته سراج قبل از اجرای خود با اشاره به تاسیس گروه بیدل گفت: بنیانگذار بیدل جلال ذوالفنون بود و من به اتفاق ایشان گروه را تاسیس و سال‌های بعد اعضای دیگری چون رامین کاکاوند به گروه ملحق شدند امروز جلال ذوالفنون در میان ما نیست ولی همیشه این گروه به یاد ایشان فعالیت می‌کند.

کد خبر 185011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز