گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: در آستانه بازگشایی مدارس، برخی دبیرستان‌ها از ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان که در شهریور‌ماه قبول شده‌اند خودداری می‌کنند و این گروه از دانش‌آموزان بلاتکلیف هستند.

ثبت نام

دبیرستان‌ها به دانش‌آموزانی که تجدیدی داشته‌اند و در امتحانات شهریور قبول شده‌اند تأکید می‌کنند تنها می‌توانند در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ادامه تحصیل بدهند و امکان ورود به رشته‌های ریاضی فیریک، علوم تجربی و علوم انسانی را ندارند.پدر یک دانش‌آموز که فرزندش قبولی شهریور‌ماه است و با در دست داشتن نمون برگ هدایت تحصیلی برای ثبت‌نام به یکی از دبیرستان‌های تهران مراجعه کرده به همشهری گفت:‌ برای ثبت‌نام فرزندم به دبیرستان. . . مراجعه کردم، مسئول مربوطه اعلام کرد به ما دستور داده‌اند دانش‌آموزان قبولی شهریور‌ماه را ثبت‌نام نکنیم.

آنطور که مسئول ثبت‌نام اعلام کرده فقط درصورت تأیید آموزش و پرورش منطقه امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان قبولی شهریور در دبیرستان‌ها وجود دارد.پدر دانش‌آموز قبولی شهریور که برای پیگیری موضوع به آموزش و پرورش منطقه. . . مراجعه کرده بود اظهار کرد: کارشناس دوره متوسطه تأکید می‌کند که به آنها دستور داده شده تا همه دانش‌آموزان قبولی شهریور‌ماه را به دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت کنیم و ثبت‌نام قبولی شهریور در دبیرستان‌ها امکان‌پذیر نیست.

پس از طرح این موضوع خبرنگار همشهری ، موضوع را از کارشناس مربوطه پیگیری کرد که پاسخ شنید «براساس اعلام آموزش و پرورش شهر تهران ما موظف هستیم همه دانش‌آموزان قبولی شهریور را به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بفرستیم.»کارشناس دوره متوسطه اعلام کرد که درصورت تأیید معاون آموزش متوسطه شهر تهران امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان قبولی شهریور‌ماه در دبیرستان‌ها وجود دارد و در غیراین صورت باید به رشته‌های فنی و حرفه ای و کاردانش بروند.

چنین دستورالعملی وجود ندارد

مشکل با رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و او پاسخ داد:‌ چنین دستورالعملی وجود ندارد و ثبت‌نام دانش‌آموزان قبولی شهریور همانند دانش‌آموزان قبولی خرداد‌ماه براساس آنچه در نمون برگ هدایت تحصیلی درج شده در دبیرستان‌ها مانعی ندارد.

علی فرهادی گفت: به مناطق آموزش و پرورش توصیه شده تا رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را به دانش‌آموزان و پدران ومادران آنها معرفی کنند و هیچ بخشنامه و دستوری برای هدایت اجباری دانش‌آموزان سال اول متوسطه که در شهریور‌ماه قبول می‌شوند به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وجود ندارد.

معاون آموزش متوسطه شهر تهران نیز با رد وجود دستورالعمل یا بخشنامه‌ای مبنی بر ثبت‌نام نکردن از دانش‌‌آموزان قبولی شهریور‌ماه در دبیرستان‌ها اعلام کرد: دبیرستان‌ها موظف هستند براساس آنچه در نمون برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان درج شده از آنان ثبت‌نام کنند. محمود حسینی از دانش‌آموزانی که با چنین مشکلی روبه‌رو هستند خواست تا موضوع را به دفتر معاونت آموزشی آموزش و پرورش شهر تهران اطلاع دهند. پیش از این قاسم مستقیم، دبیر ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش در این‌باره اعلام کرده بود: «دانش‌آموزانی که در مردادماه و یا شهریور‌ماه باید امتحان درس تجدیدی بدهند دغدغه و نگرانی نداشته باشند و آنها نیز می‌توانند پس از کسب نمره قبولی اقدام به ثبت نام از طریق سایت کنند.»

هنرستان‌ها هم ثبت‌نام نمی‌کنند

پدر یک دانش‌آموز دیگر به همشهری گفت: فرزندم در سال اول دبیرستان هنوز موفق به کسب نمره قبولی از درس ریاضی نشده است، ولی می‌خواهد به هنرستان برود، براساس اعلام آموزش و پرورش فرزندم می‌تواند به سال دوم برود و بعد در امتحانات مربوطه شرکت و نمره قبولی کسب کند.

او افزود: برای ثبت‌نام فرزندم به هنرستان. . . مراجعه کردم، مسئول مربوطه اعلام کرد «جا نداریم.» محمود حسینی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران در این‌باره نیز به همشهری گفت: به هنرستان‌ها توصیه شده تا با توجه به رویکرد آموزش و پرورش مبنی بر توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای از دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به‌صورت تکمیل ظرفیت ثبت‌نام کنند.

کد خبر 185031
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز