چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی - محمد رضایی: وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت برای چهارمین بار از تأخیر در افتتاح فاز چهار آزادراه تهران - شمال خبر داد.

درباره علت این تأخیرات طولانی با احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت تأخیرات قبلی رانش زمین در این منطقه اعلام شد. در بروز تأخیر اخیر چه عاملی دخالت داشته است؟

زمانی که ما اعلام می‌کنیم این قطعه یک‌ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، منظور یک‌ماه کاری است؛ یعنی یک ماهی که شرایط جوی به کارگران و مهندسان فعال در این منطقه اجازه ادامه کار را بدهد. در‌ماه گذشته با دو هفته بارندگی مواجه شدیم و در مجموع یک‌ماه از سه‌ماه تابستان بارندگی بود. به همین علت کار در این محدوده با کندی پیش رفت. در این محدوده بیش از 400دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین مشغول به‌کار است و هر روز که باران می‌آید فعالیت آنها متوقف می‌شود. البته به افکار عمومی حق می‌دهم که از ما مطالبه کنند که چرا بعد از یک ماهی که وعده داده بودیم، قطعه چهار افتتاح نشد. اما توجه داشته باشید که از این یک‌ماه حداقل 15روز امکان کار کردن وجود نداشت.

  • اما شواهد عینی نشان می‌دهد که فعالیت‌های باقیمانده به زمانی بیش از 15روز و حتی یک‌ماه احتیاج دارد.

در حال حاضر خیلی از جبهه‌ها به آسفالت رسیده است و در بسیاری موارد هم اصلا نگرانی نداریم. مشکل اصلی کار ما در چهار کیلومتر منتهی به چالوس است که همیشه در آنجا بارندگی است. بقیه نقاط کار طبق برنامه زمان‌بندی در حال انجام است. حتی در برخی مناطق الان در حال کندن کوه هستند که این کار با سرعت انجام و جاده برای بهره برداری، روسازی و آسفالت آماده خواهد شد.

  • به‌هرحال این کار را می‌شد در روزهای گذشته هم انجام داد. توجیه شما برای این تأخیر چیست؟

تأخیر در این پروژه مربوط به یک‌ماه و یک سال نیست. این پروژه سال‌هاست که شروع شده و یک تأخیر 19ساله است. علت هم این است که در سال‌های گذشته آزادراه تهران - شمال در اولویت کاری قرار نداشته است. اما آمار فعالیت‌ها نشان می‌دهد اعتباری که در دو سال گذشته در این آزادراه هزینه شده بیش از 200میلیارد تومان و حداقل معادل 19سال گذشته است.

در این مدت خیلی از مشکلات دیگری که منجر به تأخیرات طولانی این پروژه شده بود حل شد. بنابراین تأخیری که در وعده اخیر برای بهره‌برداری از فاز چهار بوده ناشی از کمبود اعتبار یا اولویت ندادن به این پروژه نیست. تمام این مشکل به شرایط جوی مربوط می‌شود. در حال حاضر در پروژه آزادراه تهران - شمال مشکلی به نام اعتبار، دستگاه و ماشین آلات یا کم‌کاری وجود ندارد.

  • اما از الان به بعد شرایط جوی بدتر می‌شود. آیا پیش‌بینی می‌کنید امکان افتتاح این فاز تا دو‌ماه آینده وجود داشته باشد؟

براساس آخرین برآوردها ما یک‌ماه کاری برای تکمیل این منطقه نیاز داریم؛ یعنی یک ماهی که بتوانیم 30روز کار کنیم؛ ضمن اینکه ما فقط در چند کیلومتر منتهی به چالوس مشکل داریم چون این منطقه بااینکه 20کیلومتر بیشتر نیست، از دو اقلیم متفاوت برخوردار است.

پنج کیلومتر مانده به چالوس همیشه مه و بارندگی است و 15کیلومتر قبل از آن یعنی تا مرزن‌آباد هم‌اکنون به عملیات خاکی و روسازی و آسفالت‌ریزی رسیده است. به‌هرحال تمام تلاشمان را می‌کنیم که در روزهایی که هوا مساعد است حداکثر فعالیت ممکن را انجام دهیم و امیدواریم که منطقه چهار به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

کد خبر 185170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز