همشهری آنلاین: شخصیت پیامبر اسلام(ص) نمونه‌ای است که در هیچ جای تاریخ تکرار نشده است؛ ایشان مجسمه اخلاق، عدالت، تواضع، فروتنی و در یک کلام، تجسم اخلاق الهی هستند و تحریف تصویر ایشان، ظلم به انسانیت و جفا به انبیاء الهی است.

محمد (ص)

محمد محمدرضایی، استاد دانشگاه تهران و سردبیر مجله قبسات، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به این که یکی از مسائل مطروحه در فیلمی که به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) اهانت روا داشته، برخورد اسلام با اهل کتاب است، بیان کرد: این فیلم قصد دارد چنین القا کند که اسلام اهل منطق و اخلاق نیست، بلکه با خشونت با سایر ادیان و مکاتب و مذاهب برخورد می‌کند و با نادیده گرفتن و پایمال کردن حقوق آنان، علیه آنان عمل می‌کند.

محمدرضایی با بیان این که این تصویری است که آنان سعی می‌کنند با تبلیغ علیه اسلام از آن نشان دهند، افزود: این تهمت بزرگی است که علیه اسلام روا داشته می‌شود و شواهد تاریخی گویای این امرند که یکی از عوامل پیشرفت تمدن اسلامی، تأکید اسلام بر همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان دیگر مذاهب است. در واقع اسلام حقوق اقلیت‌های دینی را بسیار محترم می‌شمارد و به مسلمانان توصیه می‌کند که با آنان خوش رفتاری و در روابط اجتماعی با آنان عادلانه برخورد کنند.

وی اضافه کرد: قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ؛ و با اهل کتاب جز به [شیوه‏اى] که بهتر است، مجادله مکنید» (عنکبوت/ 46) یعنی به بهترین شیوه با آنان برخورد کنید و پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند: هر کس به یک ذمی، یعنی اهل کتاب، آزاری برساند، من دشمن او می‌شوم. این روایت از پیامبر گرامی اسلام(ص) است و پیامبری که نسبت به اهل کتاب این گونه برخورد می‌کنند؛ پیامبری که رحمة للعالمین هستند؛ پیامبری که خدواند درباره ایشان می‌فرماید: «إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ» و دارای اخلاق حسنه هستند، جای تأسف و حسرت است که برخی به چنین تبلیغات ناپسند و شومی علیه ایشان دست می‌زنند.

استاد فلسفه و کلام دانشگاه تهران وظیفه پیامبر گرامی اسلام(ص) را تحقق عدالت در جامعه خواند و اظهار کرد: آیه قرآن می‌فرماید: «وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ؛ و مأمور شدم که میان شما عدالت کنم» و پیامبر(ص) همواره بر عدالت در برابر قانون، عدالت در حوزه اقتصاد و عدالت در سایر حوزه‌ها تأکید داشته‌اند.

محمدرضایی با اشاره به برخی از قوانین اسلامی درباره حقوق اقلیت‌های مذهبی، گفت: قانون اسلام حکم می‌کند که حکومت اسلامی باید حافظ مال و جان و ناموس و شرف اقلیت‌های مذهبی باشد و عبادتگاه‌های آنان را حفظ کند تا آنان بتوانند آزادانه، مراسم و شعائر و اعمال مذهبی خود را به جا بیاورند. حکومت اسلامی براساس قرآن و روایات نباید هیچ اقلیتی را از ترویج مذهب خود برای پیروانش باز دارد.

مؤلف کتاب «اندیشه اسلامی» دانشگاه‌ها افزود: آنان از لحاظ قضایی کاملاً آزادند؛ بدین معنا که می‌توانند در منازعات و اختلافات خویش به دادگاه‌ خودشان مراجعه کنند یا اگر با افراد مسلمان اختلافی پیدا کردند، می‌توانند به دادگاه‌های اسلامی مراجعه کرده و قاضی نیز موظف است بر پایه عدالت حکم کند. این حقوق تا جایی محترم دانسته شده که حتی یک فرد از اهل کتاب می‌تواند از حاکم اسلامی شکایت کند؛ همان گونه که در مورد امیرالمؤمنین(ع) و در مورد زرهی که شخصی یهودی از حضرت گرفته بود، روی داد.

محمدرضایی با بیان این که این برخورد مناسب و شایسته مسلمانان با اهل کتاب عامل مهمی در شکل‌گیری تمدن اسلامی بوده است، عنوان کرد: لذا می‌بینیم که اهل کتاب در کشورهای مختلف با کمال میل حاضر بودند که از مسلمانان استقبال کنند و سرزمینشان را در اختیار مسلمانان قرار دهند. برای مثال، هنگامی که سپاهیان اسلام به فرماندهی ابوعبیده جراح به سرزمین اردن می‌رسند، مسیحیان اردن نامه‌ای به مسلمانان می‌نویسند و در این نامه بیان می‌کنند که ای مسلمانان شما نزد ما از رومیان محبوب‌ترید. رومیان علاوه بر این که بر ما مسلط شده‌اند، منازل و هستی ما را هم غارت کرده‌اند و هر چند آنان هم‌کیش ما و مسیحی هستند، اما شما نسبت به ما باوفاتر، مهربان‌تر، عادل‌تر و نیکوکارترید.

وی بیان کرد: لذا برخی از متفکران اروپایی تصریح می‌کنند که اگر امروز نامی از یهود باقی است، به خاطر رأفت و مهربانی مسلمانان با آنان است وگرنه مسیحیان آنان را قتل عام می‌کردند. بنابراین یکی از ویژگی‌های مهم تمدن اسلامی، همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان مذاهب دیگر است که اسلام منادی آن است و در واقع در این راه تلاش بسیار زیادی نیز کرده است.

این دانش آموخته حوزه و دانشگاه با تأکید مجدد بر خلق عظیم پیامبر(ص) گفت: این که پیامبر(ص) رحمة للعالمین و رحمت برای همه جهانیان و دارای خلق عظیم معرفی شده‌اند، به این دلیل است که در حالی که برخوردهای ناروای فروانی با پیامبر(ص) شد، ایشان با اخلاق نیکو با این رفتارها برخورد می‌کردند و ظلم و جفایی را که به ایشان می‌شد، مورد عفو قرار می‌دادند.

محمدرضایی با بیان این که شخصیت نبی مکرم اسلام(ص) نمونه‌ای است که در هیچ جای تاریخ تکرار نشده است، افزود: ایشان مجسمه اخلاق، مجسمه عدالت، مجسمه تواضع، مجسمه فروتنی، مجسمه برخورد خوب با دیگران و در یک کلام تجسم اخلاق الهی است تحریف تصویر پیامبر(ص) به عنوان تجسم اخلاق الهی، ظلم به انسانیت و جفا به انبیای الهی است.

کد خبر 185472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز