سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار، فیلم «یه حبه قند» را برگزید تا با انتخاب شایسته‌ترین گزینه، کام سینمادوستان شیرین شود؛ هرچند ساعاتی پس از انتخاب یه حبه قند، جواد شمقدری با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد کرد که ایران امسال اسکار را تحریم کند.

فیلم یه حبه قند

رئیس سازمان سینمایی، انتشار فیلم موهن پیامبر اکرم(ص) را دلیل تحریم اسکار دانسته در حالی که هم سخنگوی کمیته انتخاب که مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی نیز هست و هم قائم مقام مدیرعامل فارابی اعلام کرده‌اند که نماینده ایران به اسکار معرفی خواهد شد.

سؤال اینجاست که بهتر نبود شمقدری پیشنهاد تحریم اسکار را قبل از آغاز به کار کمیته انتخاب و برگزیده‌شدن فیلم یه حبه قند مطرح می‌کرد؟ اینکه سیاست‌های دوگانه مدیریت سینما تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند، مشخص نیست. اما چرا فیلم یه حبه قند شایسته‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار به‌شمار می‌رود؟ در این زمینه بیش از هر چیز حال و هوای به‌شدت ایرانی و بومی فیلم جلب توجه می‌کند و در کنارش باید به ساختار متفاوت این اثر سینمایی اشاره کرد که دارای بداعت‌های فرمی جالب توجهی است.

یه حبه قند حضور موفقیت‌آمیزی نیز در عرصه بین‌المللی داشته است. این فیلم در جشنواره‌هایی چون مونترال، پوسان، NHK، میامی، کینوپاراساریس، سینما تکا، سان فرانسیسکو، سیاتل، گرانادا، لوکانیا، کمبریج و کازان حضور داشته است. یه حبه قند در جشنواره فیلم کازان روسیه برنده جوایز بهترین فیلم بلند، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر زن شده است.

تأکید شمقدری بر تحریم اسکار

شمقدری به اعضای هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار 2013و دست‌اندرکاران فیلم یه حبه قند در پی معرفی این فیلم پیام تبریکی داد اما در عین حال خواست تا اسکار تحریم شود. متن پیام رئیس سازمان سینمایی به شرح ذیل است: «اعضای محترم هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار 2013کارگردان و تهیه‌کننده فیلم برگزیده، ضمن سپاس از تلاش برگزاری و جلسات کارشناسی هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار سال 2013و عرض تبریک به فیلمساز موفق سینمای ایران آقای سیدرضا میرکریمی که فیلم سینمایی یه‌حبه‌قند توانست نظر این هیأت کارشناسی سینمایی را برای حضور در اسکار 2013جلب کند. پیشنهاد می‌کنم تا زمانی که دست‌اندرکاران آکادمی اسکار نسبت به سازندگان فیلم موهن به ساحت قدسی و ملکوتی پیامبر عظیم الشأن و پیامبر آخر الزمان حضرت‌محمد(ص)، واکنشی در خور ‌شأن نشان نداده‌اند به‌عنوان همدلی و همراهی با قلوب مجروح و زخم دیده 1/5 میلیارد مسلمان جهان و بلکه 7/5 میلیارد آزادگان جهان از مشارکت سینمای ایران در این رویداد سینمایی امتناع شود. بدیهی است تحریم اسکار 2013تا زمانی است که این آکادمی نسبت به این فیلم موهن واکنش مناسبی انجام دهد و خود را از سازندگان آن مبرا سازد.»

فیلم موهن ربطی به هالیوود نداشت

قائم‌مقام فارابی با اشاره به معرفی فیلم یه حبه قند به اسکار گفت: آقای شمقدری رئیس سازمان سینمایی در پیامشان تحریم آکادمی اسکار را پیشنهاد داده‌اند و دستور صریح نبوده است. حسن نجاریان، قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره اعلام فیلم یه حبه قند به آکادمی اسکار پس از پخش فیلم موهن به پیامبراعظم(ص) گفت: بنیاد سینمایی فارابی یکی از نخستین نهادهایی بود که تولید و پخش فیلم موهن به ساحت پیامبر اعظم(ص) را محکوم کرد. ما تحقیقاتمان را انجام دادیم و هنوز هم بر این عقیده‌ایم که سازنده این فیلم موهن با هالیوود هیچ ارتباطی نداشته است. اگر کوچک‌ترین ارتباطی بین این دو موضوع پیدا می‌کردیم حتما اسکار را تحریم می‌کردیم. وی در ادامه افزود: ما به‌دلیل ضیق وقت کارهای مربوط به اسکار را انجام دادیم و آخرین مراحل مربوط به معرفی فیلم به آکادمی اسکار 2013 را انجام می‌دهیم و فیلم یه حبه قند را به‌عنوان نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار 2013معرفی خواهیم کرد.

تصمیم گرفتیم تریبون اسکار را از سینمای ایران نگیریم

امیر اسفندیاری گفت: خوشحالم فیلمی به‌عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شده که حداقل در طول آن 15ـ 10بار نام مبارک حضرت رسول(ص) ذکر می‌شود. سخنگوی هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار در پی پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی مبنی بر تحریم اسکار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که در بیانیه هم ذکر کردیم درباره تحریم بارها صحبت و بررسی شد و پیش از این هم در کمیته‌ای در فارابی بررسی‌های دقیق صورت گرفت. وی ادامه داد: با توجه به اینکه فیلم موهن ساخته شده که حتی نامش را نمی‌توان فیلم گذاشت مرتبط با هالیوود نیست، قرار شد ایران نماینده‌اش را معرفی کند. اسفندیاری با تأکید بر اینکه باید از همه فرصت‌های بین‌المللی برای مطرح کردن حرف‌هایمان استفاده کنیم، گفت: همانطور که رئیس‌جمهور محترم کشورمان به آمریکا می‌روند و از این فرصت برای دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند، ما هم باید از فرصت‌های موجود نهایت بهره را ببریم. این کارشناس حوزه بین‌الملل تأکید کرد: ما باید حرف خودمان را بزنیم البته رئیس محترم سازمان سینمایی هم پیشنهادی دادند که قابل تأمل است، ولی جمع‌بندی نظر هیأت انتخاب با توجه به همه مسائل و جوانب این بود که ما این تریبون را از سینمای ایران نگیریم.

کد خبر 185703

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز