جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: «لَبَّیکَ‌ اَللّهُمَّ‌ لَبَّیکَ ، لَبَّیکَ‌ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیکَ اِنّ الْحَمْدَ والنِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلْکَ‌ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیکَ.» این آهنگ روح بخش آسمانی است که در موسم حج، از زبان صدها هزار عاشق دلباخته حق و دل‌های مواج از محبت رب برمی‌آید، روح را از تنگنای عالم ماده و خاک بالا می‌کشد و در فضای بلند و وسیع و منور الهی به پرواز درمی‌آورد.

«تلبیه» آهنگی شورانگیز و نوایی است پر سطوت که از گفتن و شنیدنش، هیبتی عجیب، سراپای انسان را فرا می‌گیرد، دل‌ها فرو می‌ریزد و سیلاب اشک از دیدگان سرازیر می‌شود و خود را مهمان مدعو حضرت حق و محفوف فرشتگان مقرب ربالعالمین می‌بیند.

میزبان کریم، خوان کرم گسترده است، بندگان فقیر از همه جا و همه کس بریده و خیمه به درگاهش زده‌اند و در آستان اقدسش، بر خاک نشسته‌اند.

عجب زمزمه‌ای دارد این رودِ چرخنده بر دور این خانه یکتا! هر که و هر چه هستی از خود بی‌خود می‌شوی، تهی از پیرایه‌های الفاظ و القاب و رها از بند منیت و همه او می‌شوند. امام صادق علیه‌السلام فرمود: «آن‌گاه که آهنگ حج کردی، دل خودت را از غیر خدا خالی کن و تمام امورت را به خالقت بسپار و در همه حرکات و سکنات به خدا توکل کن و تسلیم قضا و حکمت و قدرت خدا شو و دنیا را کنار بگذار».

خدامحوری در جای جای حج موج می‌زند و چون مغناطیسی، قلب‌های شیفته را به خود جذب می‌کند، آنان نیک می‌دانند که از چه رحمت و برکتی بازمانده‌اند، دنیا دنیا معرفت، برکت و آمرزش در انتظار راهیان کوی دوست می‌باشد، امام راحل در این باره می‌فرمایند:

«حج تنظیم و تمرین و تشکیل یک زندگی توحیدی است؛ مهم این است که حاج بداند که کجا می‌رود و دعوت کی را اجابت می‌کند و مهمان کیست و آداب این مهمانی چیست؟ ... و لبیک به راستی مقرون به ندای حق تعالی تحقق حقیقی یابد. انسان در همه میدان‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و حتی نظامی پیروز می‌شود و برای چنین انسانی شکست مفهومی ندارد.»

رهبر معظم انقلاب نیز در ارتباط با بُعد تربیتی و انسان‌سازی حج می‌فرمایند:

حج و ترتیب آن، هم‌ نشانه اسلام است و هم آیت رحمت، با این شناخت که دل‌ها به مشاهده کعبه شریف در مسجدالحرام منقلب می‌شود و بیراهه‌ها به صراط مستقیم می‌پیوندند و انسان‌ها دگرگون می‌شوند.

کسانی که در سرزمین وحی گرد هم می آیند، تنها خدای واحد را می‌پرستند و امت یک پیغمبرند، کتاب واحد دارند و در صفی واحد رو به یک قبله می‌ایستند و دوش به دوش هم بر مدار یک مرکز می‌چرخند و مسیر و هدفی واحد می‌پیمایند و این چنین وحدتی در فکر و عمل، به طور قطع جمعیت‌ها را فشرده و متراکم می‌سازد. نور هدایت الهی، بر دل‌های مستعد و قابل می‌تابند و آنها را از خاکدان طبیعت بالا می‌کشد و اهلیت انس با خدا می‌یابند. به محض نیت حج، باب رحمت مفتوح می‌شود تا چگونه بهره‌مندی‌اش استمرار یابد.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری

کد خبر 186022
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز