همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «روزهای زندگی» جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جشنواره دوازدهم فیلم مقاومت را از آن خود کرد. در این مراسم همچنین از سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به صورت ویژه تقدیر شد.

فیلم ایرانی

به گزارش فارس، در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که 7 مهرماه در کرمان برگزار شد، در بخش بهترین کارگردانی به فیلم‌های «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و «بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان دیپلم افتخار تعلق گرفت و پرویز شیخ‌طادی جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «روزهای زندگی» از آن خود کرد.

«روزهای زندگی» به عنوان بهترین فیلم این دوره از جشنواره فیلم مقاومت نیز انتخاب شد و به سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا شد.

همایون اسعدیان در این مراسم حضور نداشت و منوچهر محمدی به جای وی هدیه بهترین کارگردانی فیلم «بوسیدن روی ماه» را به مادر دو شهید کرمانی اهدا کرد.

جایزه ویژه جشنواره فیلم مقاومت به «قلاده‌های طلا» رسید

جایزه ویژه این جشنواره به فیلم «قلاده‌های طلا» رسید و ابوالقاسم طالبی روی سن آمد و هدیه خود را دریافت کرد.

محمدرضا شهیدی‌فر مجری مراسم در این باره توضیح داد فیلم «قلاده‌های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی در جشنواره فیلم فجر به دلیل اینکه محمد خزاعی تهیه‌کننده این فیلم، دبیر جشنواره فجر بود، نتوانست در بخش مسابقه شرکت کند.

در این جشنواره نیز همین شرایط برای فیلم قلاده‌های طلا وجود داشت بنابراین شورای سیاست‌گذاری جشنواره تصمیم گرفت جایزه ویژه خود را به این فیلم اهدا کند.

شمقدری: سینمای دفاع‌ مقدس می‌تواند سینمای ایران را به نقطه ‌آرمانی برساند

در این مراسم جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی با اشاره به اهمیت سینمای دفاع مقدس در ارتقای سینمای ایران گفت: سینمای دفاع مقدس می‌تواند سینمای ایران را به نقطه آرمانی خود برساند.

وی ادامه داد: در برنامه‌‌ریزی‌های ما حداقل 10 درصد تولید فیلم دفاع مقدس لحاظ شده و هم اکنون 7 اثر در این ژانر آماده نمایش است و 5 فیلم نیز در عرصه مقاومت بین الملل در آستانه تولید قرار دارد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در این ژانر، چندین مشکل دارد که یکی از مهمترین مشکلات آن عرضه و نمایش فیلم‌های دفاع مقدس است.

متاسفانه در این مورد کم کاری‌هایی دیده می‌شود و من از همه دست اندرکاران می‌خواهم کمک کنند و از مردم درخواست می‌کنم با رفتن به سینما‌ها از سینمای دفاع مقدس دفاع کنند.

شمقدری افزود: فیلم‌هایی چون «شور شیرین» فیلم‌های خوبی در عرصه دفاع مقدس هستند اما متاسفانه استقبال چندانی از این فیلم‌ها در سینماهای مهم تهران نشده است.

وی با بیان اینکه استقبال و حضور مردم باعث دلگرمی دست‌اندرکاران سینمای دفاع مقدس است، گفت: از مردم خوب کرمان تشکر می‌کنم من شاهد بودم که از جشنواره فیلم مقاومت به گرمی استقبال کردند.

سینمای دفاع مقدس نیاز دارد مورد استقبال قرار گیرد؛ مردم به سینماها بیایند و با استقبال و حضور خود در سالن‌های سینما از ژانر دفاع مقدس حمایت کنند.

نقدی: منشور سینمای دفاع مقدس تدوین شد

سردار محمدرضا نقدی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دست‌اندرکاران جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت این جشنواره بزرگ را با موفقیت به پایان رساندند.

وی با بیان اینکه جنگ ما پایان نیافته است و در تمام این سال‌ها استمرار و ادامه دارد، عنوان کرد: شاهد جلوه‌های خشن‌تر و سخت‌تری از جنگ در عرصه سیاسی و اقتصادی هستیم.

نقدی تصریح کرد: خطوط مقدم از مرزهای جمهوری اسلامی منتقل شده و به سایر سرزمین‌های مسلمانان در پاکستان، افغانستان و ... رفته است و آنها پاره تن ما هستند.

وی افزود: ما نیازمند تقویت روحیه برای ایستادگی و مقاومت هستیم و پیکره اصلی سینمای مقاومت باید همین باشد، توازن در جنگ نابرابر با انگیزه، روحیه و ایمان ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: هنر مقاومت هنری است که باید انگیزه را تقویت کند و برای فردی که می‌خواهد در برابر زورگویان ایستادگی کند، امید بحش باشد.

نقدی گفت: ما حق نداریم، روحیه مظلومان را تخریب و امید آنها را به یاس تبدیل کنیم و آنها را از سرنوشت خطرناک بترسانیم.

وی افزود: فیلم‌های دفاع مقدس ما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب احساس داشته باشد که باید در مقابل ظلم ایستادگی کند و مقاومت خود را ادامه دهد نه اینکه این فیلم‌ها مأیوس کننده باشد.

وی با اشاره به عدم حضور فیل «یه حبه قند» در اسکار تصریح کرد: اسکار گزینشی عمل می‌کند و حضور ما در این برنامه فقط به آنها مشروعیت می‌بخشد.

نقدی اذعان داشت: دست خونین حاکمان آن کشور را در دستکش طلایی در پشت اسکار و این جشنواره می‌بینم که می‌خواهند به هنرمندانی که خواسته‌های آنها را عملی می‌کنند، اعتبار ببخشند.

وی با اشاره به اهانت به ساحت نبی اکرم (ص) تصریح کرد: دشمنان به مقدس‌ترین مقدسات بشریت توهین کردند و بر آن اصرار می‌کنند و فرانسوی‌ها حتی اجازه تظاهرات به مردم را ندادند که با شعار و حرف خود این توهین را محکوم کنند.

نقدی گفت: جشنواره‌های ما روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود و جایگاه خود را در بین فیلمسازان پیدا می‌کند و ما باید به جشنواره‌های خودمان اعتبار بدهیم.

وی بر به تصویر کشیدن زیبایی های دوران دفاع مقدس تأکید کرد و افزود: ما با نقد مخالف نیستیم و از نقد استقبال می‌کنیم.

نقدی از تدوین و تنظیم منشور سینمای دفاع مقدس خبر داد و گفت: این منشور هنوز ناپخته است اما می‌تواند در صورت تکمیل چراغ راه سینماگران باشد و میثاق‌نامه‌ای بین ما و سینماگران طی ماه‌های آینده در سال جاری تنظیم می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: سینماگران نباید آثاری را تولید کند که دل خانواده شهدا و جانبازان را به درد آورد.

نقدی تصریح کرد: زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، تهدیدات زیادی علیه نظام صورت گرفت و نیروهای بسیاری از قشرهای مختلف با فرمان امام خمینی (ره) احساس تکلیف کردند و لباس رزم پوشیدند و امروز نمی‌توان به آنها گفت که شما کنار بمانید و در صحنه‌های مختلف حضور پیدا نکنید.

تقدیر از فرمانده سپاه قدس

همچنین در این مراسم از رضا ایرانمنش و سردار قاسم سلیمانی نیز تجلیل به عمل آمد.

در این بخش از مراسم قبل از تقدیر، کلیپ جالبی از فیلم‌ها و عکس‌های سردار سلیمانی در جبهه‌ها در کنار شهدای مطرح دفاع مقدس و همچنین مقام معظم رهبری نمایش داده شد.

سپس سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفان، جواد جباری مدیر مؤسسه روایت و محمد خزاعی دبیر جشنواره برای تقدیر از سردار سلیمانی روی سن آمدند.

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در این مراسم حضور نداشت و فداکار معاون اداری مالی وزارت ارشاد - از دوستان صمیمی سردار سلیمانی - به جای وی هدیه و تقدیرنامه جشنواره را دریافت کرد.

از نکات قابل توجه این مراسم این بود که در هنگام پخش کلیپ مربوط به سردار قاسم سلیمانی، سینماگران کرمانی جشنواره از وی به عنوان «افتخار کرمان» یاد کردند.

 

کد خبر 186107

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز