گروه بورس: صنعت سرمایه‌گذاری در نیمسال اول سال‌جاری بیشترین رشد قیمت را در گروه واسطه‌گری‌های مالی به نام خود ثبت کرد اما شرکت‌های فعال در صنعت بیمه چندان حال و روز خوشی نداشتند.

بورس

در فاصله سال‌های82 تا 84 که مصادف بود با دبیرکلی حسین عبده‌تبریزی در بورس تهران، صنعت سرمایه‌گذاری جان تازه‌ای گرفت و با تبلیغات زیادی که برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس می‌شد آمار سهامداران این شرکت‌ها به نیم‌میلیون نفر رسید. همین موضوع و افزایش تبلیغات برای خرید سهام این شرکت‌ها باعث شد که این صنعت به پرترافیک‌ترین صنعت بازار سرمایه ایران به لحاظ تعداد سهامدار تبدیل شود و در حال حاضر این صنعت بزرگ‌ترین گروه فعال در بورس تهران است.

استدلال بجای دبیرکل وقت بورس تهران برای خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری این بود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک سرمایه‌گذاران خرد را به‌دلیل تشکیل سبد سهام کاهش می‌دهند و سهامداران کوچک به‌دلیل اینکه این شرکت‌ها مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک را در سبد خود نگهداری می‌کنند می‌توانند با خرید سهام این شرکت‌ها از نوسان و ریسک‌های شدید بازار در امان بمانند. از آن زمان تاکنون این صنعت به یکی از صنایع مهم بورس تبدیل شده است.

اطلاعات جدید هم نشان می‌دهد که این صنعت در بین شرکت‌های حاضر در گروه واسطه‌گری‌های مالی نظیر بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های لیزینگ عملکرد بهتری به لحاظ افزایش قیمت سهامشان داشته است. این اطلاعات نشان می‌دهد که در نیمسال اول سال‌جاری سهامدارانی که سهام این شرکت‌ها را خریداری کرده‌اند به‌طور متوسط یک‌درصد سود کرده‌اند، این در حالی است که قیمت سهام برخی از شرکت‌های این گروه در طول شش‌‌ماه گذشته بیش از 30درصد افزایش یافته است. به‌طور مثال قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در نیمسال اول سال، 37درصد و قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند 34درصد رشد کرده است.

از دیگر شرکت‌های این گروه که با افزایش قیمت سهامشان در شش‌‌ماه گذشته روبه‌رو بوده‌اند می‌توان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و اقتصاد‌نوین اشاره کرد که به‌ترتیب 12و 11درصد به قیمت سهامشان افزوده شده است.

بانکداری

با وجود رشد قیمت سهام برخی از بانک‌هایی که سهامشان در بورس و فرابورس دادوستد می‌شود اما به‌طور میانگین قیمت سهام بانک‌ها در شش‌‌ماه گذشته 2/58درصد افت کرده است. در این میان بیشترین افت قیمت به سهام بانک انصار اختصاص دارد و بانک ایران زمین هم بیشترین رشد قیمت را به نام خود ثبت کرده است.همچنین سهامداران بانک ملت و سرمایه هم در شش‌ماه گذشته به‌ترتیب 16 و 3درصد به قیمت سهامشان افزوده شده است. اما سهامداران بانک‌های پارسیان، اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا، پاسارگاد، دی، حکمت ایرانیان و تجارت همگی در نیم سال اول امسال متضرر شده‌اند.

صنعت بیمه

شرکت‌های بیمه حال و روز خوشی در نیمسال اول سال‌جاری نداشتند به‌طوری که قیمت سهام این شرکت‌ها در شش‌‌ماه گذشته 9درصد به‌طور میانگین افت کرد.

سنگین‌ترین افت قیمت مربوط به شرکت بیمه دی بود که 26درصد از ارزش سهامش کاسته شد. البته شرکت‌های بیمه ما و بیمه دانا هم دست کمی نداشتند و در طول این مدت هر کدام به‌ترتیب 21و 15درصد از قیمت سهامشان کم شد.

در میان شرکت‌های فعال در صنعت بیمه فقط قیمت سهام بیمه پاسارگاد یک درصد رشد کرد و در مقابل، قیمت سهام شرکت‌های بیمه تعاون، نوین، آسیا، میهن، سامان، پارسیان، البرز و ملت همگی با افت قیمت مواجه شدند. قیمت سهام بیمه ملت در این مدت 12درصد نزول کرد.

حرکت آرام صنعت لیزینگ

سهام شرکت‌هایی که در صنعت لیزینگ فعال هستند نزدیک به پنج‌سال است که مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته اما حرکت قیمت سهام این شرکت‌ها عموما ملایم بوده است. اما روند شش‌‌ماه گذشته نوسان متفاوتی را در قیمت سهام این شرکت‌ها نشان می‌دهد به‌طوری که از میان شرکت‌های حاضر در این گروه، قیمت سهام لیزینگ صنعت و معدن و لیزینگ ایران به‌ترتیب 31 و 15درصد افزایش یافت اما در مقابل قیمت سهام شرکت لیزینگ ایرانیان و لیزینگ رایان سایپا 28 و 25درصد نزول کرد.
شرکت لیزینگ خودرو غدیر هم روند ملایمی را پشت سر گذاشت و در طول نیمسال اول 10درصد سود از محل افزایش قیمت سهام نصیب سهامدارانش کرد.

سایر واسطه‌گری‌های مالی

در مـیان شرکـت‌هـای حـاضر در گروه واسطه‌گری‌های مالی یک گروه خاص هم وجود دارد که ترکیبی از صنایع یا شرکت‌های دیگر است. در این گروه دو شرکت پست بانک و سرمایه‌گذاری توسعه شمال حضور دارند. آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که قیمت سهام شرکت جنجالی پست بانک در نیمسال اول سال‌جاری 34درصد افزایش یافته است. مدیران این شرکت هرگز تمایلی نداشتند که سهام این شرکت وارد بازار سهام شود اما گویا سهامداران علاقه زیادی به سهام این شرکت دارند. در عین حال قیمت سهام شرکت توسعه شمال هم دیگر عضو حاضر در این گروه کوچک، 3/3درصد رشد کرده است.

جدول بازده گروه واسطه‌گری‌های مالی در نیمه نخست سال

شرکت بازده سهم (درصد) رتبه نقدشوندگی
سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران 37 34
سرمایه گذاری آتیه دماوند 34 19

سرمایه گذاری صنعت بیمه

2 156
سرمایه گذاری اقتصادنوین 11 256
بانک ایران زمین 19 195
بانک ملت 16 13
بانک سرمایه 3 237
لیزینگ صنعت و معدن 31 113
لیزینگ ایران 15 138
لیزینگ خودرو غدیر 10 48
بیمه پاسارگاد 1 125
پست بانک 34 193
سرمایه گذاری توسعه شمال 3 164
کد خبر 186417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز