دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: دو شرکت چادرملو و گل گهر که به دوقلوهای بورس معروف هستند بیشترین سود را در نیمه اول سال نصیب سهامداران خود کردند.

بورس


گروه شرکت‌های معادن و فلزات که شرکت‌های مهمی را در دل خود جای داده و بزرگ‌ترین صنعت بورس تهران به لحاظ ارزش بازار تلقی می‌شود نیمه اول سال را به‌خوبی سپری کرد چرا که بیشتر شرکت‌های این گروه با افزایش سود و افزایش قیمت سهامشان در بورس مواجه بودند. به‌طور قاطع می‌توان گفت که این گروه موتور محرک بورس در نیمه اول سال بود به‌ویژه آنکه بیشتر شرکت‌های این گروه از صادرکننده‌های بزرگ اقتصاد هستند و افزایش قیمت ارز، تأثیر زیادی در سهام این شرکت‌ها داشت. از مهم‌ترین شرکت‌های این گروه می‌توان به دو شرکت ملی صنایع مس ایران با ارزشی معادل8/9 هزار میلیارد تومان معادل 7/2میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 1226تومان) و شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی معادل 7/2هزار میلیارد تومان معادل 5/8میلیارد دلار اشاره کرد که در جدول بزرگان بورس در رتبه‌های دوم و سوم هستند. همچنین شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان که در بازار فرابورس فعال است و شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد خراسان، چادر ملو و گل‌گهر از دیگر شرکت‌های مهم این گروه هستند، هر کدام به تنهایی وزنه‌ای مسلم در بازار سهام به حساب می‌آیند و بی‌شک در شش‌‌ماه گذشته نقش بسیار زیادی در رشد بازار و حرکت صعودی شاخص‌های بازار سهام داشته‌اند.

اما از میان شرکت‌های گروه معادن و فلزات دسته شرکت‌های معادن آهنی شامل سه شرکت چادرملو، گل گهر و تأمین مواد و اولیه فولاد با میانگین بازده 20درصد بیشترین بازده را به‌دست آورده‌اند دو شرکت چادرملو و گل‌گهر که به دوقلو‌های بورس معروف هستند به‌ترتیب در نیمه نخست سال قیمت سهامشان 31و 17درصد افزایش یافته است. همچنین شرکت تأمین مواداولیه فولاد که در گروه معادن آهنی فعال است در نیمه نخست سال با افزایش قیمت خوبی مواجه بود و قیمت سهاش در طول شش‌‌ماه 12درصد افزایش یافت. این گروه، پرسود‌ترین صنعت برای سرمایه‌گذاران در نیمه نخست سال بوده است.

حرکت روبه جلوی گروه تولیدات فلزی

گروه معادن و فلزات، گروه بزرگی در بازار سرمایه است و یک گروه بزرگ دیگر را که شامل شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فلزی است در دل خود جای داده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌های این گروه در نیمه نخست سال غیراز چهار شرکت با افزایش قیمت سهامشان روبه‌رو بودند. در این میان بیشترین رشد قیمت در گروه شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فلزی به نام شرکت آلومینیوم ایران ثبت شد که قیمت سهامش 97درصد رشد کرد. پس از آن شرکت‌های فراوری مواد معدنی، فولاد خوزستان و آلومراد در طول 6‌ماه به‌ترتیب قیمت سهامشان 56،48 و 19درصد افزایش یافت.

قیمت سهام شرکت ملی صنایع مس ایران هم که در این گروه قرار دارد 13درصد افزایش یافت و به 460تومان رسید. رتبه نقد‌شوندگی سهام شرکت ملی صنایع مس در بورس 54 است اما در این دسته، شرکت‌های کالسیمین، فولاد آلیاژی ایران، ملی سرب و روی و نورد آلومینیوم با کاهش قیمت مواجه شدند.

بازده چهار درصدی فلزات اساسی

در دسته شرکت‌های فعال در گروه فلزات اساسی همان که مهم‌ترین شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که در نیمه نخست سال قیمت سهامش نزدیک به دو درصد کاهش یافت. به‌طور کل قیمت سهام برخی شرکت‌های این گروه در نیمه نخست سال به‌شدت کاهش یافت اما در مقابل قیمت سهام برخی دیگر از شرکت‌ها نیز به‌شدت رشد کرد. به طور مثال در این مدت قیمت هر سهم شرکت ذوب‌آهن اصفهان که در فرابورس فعال است 48درصد افزایش یافت اما قیمت سهام شرکت صنعتی سپاهان، دیگر عضو این گروه 32درصد کاهش یافت همچنین شرکت سپنتا با افزایش 30درصدی قیمتش مواجه بود درحالی‌که شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد با همین میزان کاهش قیمت مواجه شد.

از دیگر شرکت‌هایی که در این گروه با رشد قیمت سهامشان روبه‌رو شدند می‌توان به شرکت‌های تجهیزات سدید، نورد قطعات فولادی و فروسیلیس اشاره کرد که هر کدام به‌ترتیب بازده26، 20 و 12درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کردند.
میانگین بازده این گروه در طول شش‌‌ماه گذشته پنج درصد بود.

معادن فلزی غیرآهنی

یک گروه فعال دیگر در دسته شرکت‌های معدنی‌و فلزی شرکت‌هایی هستند که در بخش معادن فلزی غیرآهنی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها عبارتند از: معادن منگنز ایران، باما، معادن بافق، معادن روی ایران و معدنی دماوند. از شش شرکت فعال در این گروه فقط شرکت معدنی دماوند با رشد قیمت سهامش در شش‌ماه اول سال روبه‌رو شد و پنج شرکت دیگر از قیمت سهامشان کاسته شد. زیان شرکت‌های معادن منگنز ایران، باما و معادن‌بافق در این مدت به‌ترتیب 20،16و 15درصد بود.

سایر شرکت‌های معدنی

به غیر از شرکت‌هایی که به‌طور مستقیم در عرصه صنعت فعال هستند دو شرکت دیگر نیز در این گروه قرار دارند که یکی از آنها واسطه صنعت سرمایه‌گذاری و بخش کانی‌های فلزی است و یک شرکت دیگر در بخش تولیدماسه فعالیت می‌کند.
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات در واقع سرمایه‌گذار این بخش است که توانست در شش‌‌ماه نخست سال 8/7درصد سود نصیب سهامداران از محل افزایش قیمت سهامش کند و شرکت تأمین ماسه ایران نیز دقیقا به همین میزان به قیمت سهامش در شش‌ماه اول سال اضافه شد.

جدول بازده گروه معادن و فلزات در نیمه نخست سال

 

شرکت بازده سهم (درصد) رتبه نقدشوندگی
آلومینیوم ایران 97 295
فراوری مواد معدنی 56 53
فولاد خوزستان 49 147
ذوب آهن اصفهان 48 42
سپنتا 30 282
چادرملو 30 16
تجهیزات سدید 26 274
نورد قطعات فولادی 20 196
آلومراد 19 343
فولاد آلیاژی ایران 18 88
گل گهر 17 114
تامین مواد اولیه 12 97
کد خبر 186418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز