آمار‌ها نشان می‌دهد سهام شرکت‌های تولید‌کننده تایر از شرکت‌های خودروساز در نیمه اول سال‌91 سبقت گرفته و قیمت سهامشان با رشد بیشتری همراه بوده است.

بورس

صنعت تجهیزات، خودروسازی، قطعات و حمل‌ونقل شرایط پر‌فرازونشیبی را در نیمه اول سال91 پشت سر گذاشت. هر چقدر شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، مواد معدنی و تولید‌کننده فولاد با افزایش قیمت سهامشان روبه‌رو بودند اما خودروسازها شرایط سخت‌تری را سپری کردند و بیشتر شرکت‌های این گروه با کاهش قیمت سهام روبه‌رو بودند.در این میان سهام دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا و شرکت‌های تابع‌شان نیز ازاین قاعده مستثنی نبودند و با کاهش زیاد قیمت مواجه شدند. به‌نظر می‌رسد اوضاع فعلا برای این صنعت در بازار سهام خوش نیست به‌ویژه آنکه افزایش قیمت ارز تأثیر زیادی بر قیمت سهام شرکت‌های خودروساز که وارد‌کننده مواد و تجهیزات هستند داشته و حاشیه سود این شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است.

آمار‌ها بیانگر آن است که میانگین بازده سهام پنج شرکت سازنده تایرهای اتومبیل در نیمه اول سال‌جاری 15/6درصد بوده است که این رقم بیشترین میزان رشد قیمت در گروه خودروسازی و ساخت قطعات است. در این میان میزان بازده سهام شرکت صنعتی بارز در شش‌‌ماه اول سال به 79درصد رسید که نسبت به سایر همقطاران خود از بازده زیادتری برخوردار بوده است. سهامداران کویرتایر وآرتا‌ویل‌تایر هم در 6‌ماه گذشته به‌ترتیب 20و هشت درصد سود از محل سرمایه‌گذاری در سهام این دو شرکت به‌دست آورده‌اند اما قیمت سهام دو شرکت ایران‌یاسا و ایران‌تایر کاهش یافت.

خودروسازها در جاده ناهموار

بررسی آمار شش ماهه عملکرد شرکت‌های خودروساز در بورس نشان می‌دهد؛ قیمت سهام بیشتر شرکت‌های این گروه در بورس کاهش یافته است. گویا بحث هدفمند کردن یارانه‌ها بیشترین اثر خود را بر صنایع خودروسازی داشته است. هرچند برخی دیگر از خودروسازان با شرایط سخت مالی دست به گریبان هستند و این موضوع اثر خود را در عملکرد این شرکت‌ها نشان داده است.

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند افزایش ارزش دلار تأثیر مضاعفی بر سودآوری شرکت‌های خودروساز دارد و ممکن است گردش مالی این شرکت‌ها را با مشکل مواجه کند. از سوی دیگر برخی خبرها حاکی از آن است که درصورت افزایش بیشتر قیمت ارز ممکن است دولت زمینه‌ای را برای آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو و تعیین رقابتی قیمت اتومبیل فراهم کند. آمارها نشان می‌دهد در گروه شرکت‌های خودروساز قیمت سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و پارس‌خودرو بیش از سایر شرکت‌ها کاهش یافته است و هرکدام با 33درصد نزول قیمت مواجه شده‌اند. گروه بهمن و ایران‌خودرو هم شرایط مساعدی نداشتند و در نیمه اول سال قیمت سهام این دو شرکت به‌ترتیب 25 و 23درصد کاهش یافت.

سه شرکت سرمایه‌گذاری رنا، سایپا‌دیزل و سایپا هم در نیمه نخست امسال با زیان‌های 22، 18و 17درصدی همراه بودند و سهامداران این شرکت‌ها به این میزان از قیمت سهامشان در طول شش‌‌ماه کاسته شده است.اما تنها شرکت‌هایی که در گروه شرکت‌های خودروسازی با رشد قیمت مواجه بودند دو شرکت موتور‌سازان تراکتور‌سازی‌ و ایران خودرو‌دیزل بودند که هرکدام به‌ترتیب با رشد 20و 30درصدی کارنامه 6‌ماه اول سال خود را به پایان رساندند.

قطعه‌سازان در دام مشکلات

در بخش تجهیزات و ماشین آلات یک گروه مهم دیگر هم قراردارد که به گروه خودرو و قطعات در بورس معروف است. در این گروه 22شرکت حضور دارند که شرکت زامیاد هم یکی از آنهاست. به‌نظر می‌رسد با توجه به تغییر شرایط اقتصادی این روز‌ها صنعت قطعه‌سازی‌ با مشکلات بیشتری نسبت به گذشته روبه‌رو است و شاید همین موضوع عاملی برای کاهش قیمت سهام شرکت‌های این گروه در نیمه نخست سال بوده است.

آمار عملکرد این گروه نشان‌دهنده آن است که سهامداران آنها عموما زیان کرده‌اند و از میان 22شرکت فقط سهام سه شرکت در نیمه نخست سال رشد کرده و سهامداران مابقی شرکت‌ها زیان کرده‌اند. در این میان سهامداران زامیاد بیشتر از سایرین متضرر شده‌اند و در طول 6‌ماه نزدیک به 40درصد از مجموع ارزش دارایی‌هایشان کم شده است. شرکت ایرکا پارت صنعت، الکتریک خودرو شرق و سایپا آذین هم در رده‌های بعدی زیان‌ده‌ترین سهام این گروه قرار دارند و به ‌ترتیب 38،37 و 32درصد از قیمت سهامشان در طول 6‌ماه کم شده است.

شرکت‌های محور‌سازان، مهرکام‌پارس، فنر‌سازی‌ زر، قطعات اتومبیل ایران، چرخشگر، رینگ‌سازی‌ مشهد، نیرومحرکه و نصیر ماشین هم در شش‌‌ماه اول سال به‌طور میانگین بین هشت تا 30درصد از قیمت سهامشان کاسته شده است.

میزان بازده سهام گروه تولیدخودرو در نیمه نخست سال

شرکت بازده سهم (درصد) رتبه نقدشوندگی
ایران خودرودیزل 30 340
موتورسازان تراکتورسازی 20 172
سایپا 17- 24
سایپادیزل 17- 66
سرمایه گذاری رنا 22- 51
ایران خودرو 23- 60
گروه بهمن 25- 17
پارس خودرو 33- 55
سرمایه گذاری ایران خودرو 33- 119

میزان بازده سهام قطعه سازان در نیمه نخست سال

شرکت بازده سهم (درصد) رتبه نقدشوندگی
کمک فنرایندامین 8 301
ریخته گری تراکتورسازی 5 246
محورخودرو 1 296
صنایع ریخته گری ایران 1- 369
رادیاتورایران 1- 368
فنرسازی خاور 1- 339
لنت ترمز 2- 341
سازه پویش 2- 342
آهنگری تراکتورسازی 4- 370
صنعتی روان فن آور 4- 183
نصیرماشین 8- 315
نیرومحرکه 8- 186
رینگ سازی مشهد 9- 132
چرخشگر 13- 174
قطعات اتومبیل ایران 18- 345
فنرسازی زر 21- 328
مهرکام پارس 22- 278
محورسازان 30- 167
سایپا آذین 32- 117
الکتریک خودرو شرق 38- 139
ایرکاپارت صنعت 38- 206
زامیاد 40- 92
کد خبر 186444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز