گروه اجتماعی - مینا شهنی‎:‎ بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری بار دیگر از دولت خواستند تا مطالبات پنج سال قبل‌شان را بپردازد.

میز

یکی از این بازنشستگان در تماس با روزنامه همشهری گفت: مطالبات ناشی از اجرای قانون خدمات کشوری ما متعلق به پنج سال پیش است اما دولت نسبت به پرداخت این مطالبات بی‌توجهی می‌کند.او با اظهار نارضایتی از این برخورد دولت با بازنشستگان افزود: بازنشستگان نمی‌توانند باور کنند که دولت توانایی پرداخت این مطالبات را نداشته باشد. در واقع به‌نظر می‌رسد دولت در این‌باره با بی‌توجهی با ماجرا برخورد می‌کند و این نوع برخورد بازنشستگان را متأسف و متاثر کرده است.

فکر کنید بعد از بیش از 30سال خدمت صادقانه هر یک از این بازنشستگان به دولت، این بی‌توجهی دردآور است؛ اینکه ما بخواهیم برای دریافت حقمان از دولت با مشکلات زیادی روبه‌رو شویم ممکن است در کیفیت خدمات‌رسانی کسانی که هم‌اکنون کارمند دولت هستند، تأثیر نامطلوبی بگذارد. حسن مشایخی یکی دیگر از بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از او خواسته تا نسبت به پرداخت مطالبات بازنشستگان اقدام لازم را به عمل آورد.

مشایخی در نامه‌اش نوشته: به‌رغم مصوبات متعدد، هیأت دولت درخصوص واگذاری سهام و واگذاری‌ بنگاه‌ها ازجمله شرکت پتروشیمی جم و پیگیری‌های مستمر و مداوم بازنشستگان متأسفانه تا‌کنون به‌علت بی‌توجهی ‌ مقامات سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزارت دارایی نسبت به پرداخت تفاوت تطبیق حقوق مهر‌ماه 86 تا مهر‌ماه 87 اقدام لازم مبذول نگردیده است.

او در این نامه از لایجانی خواسته که با توجه به سوگندی که نسبت به اجرای قانون خورده است، نظارت دقیق بر اجرای قانون را بر‌عهده گرفته و نسبت به رسیدگی به این موضوع اقدام کند و افزوده: مسئولان مربوطه را که در این امر کوتاهی نموده مورد مواخذه قرار داده که طلب‌های ما را با توافق صندوق بازنشستگی پرداخت نمایند.

ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، نیمه مرداد‌ماه در نشست خبری خود در پاسخ به اینکه چرا معوقات ناشی از اجرای قانون خدمات کشوری با تأخیر پرداخت شده است، توضیح داد: ما برای اعطای سهام، به بازنشستگان آماده بودیم اما خود بازنشستگان اعلام کردند که به‌جای سهام، پول نقد می‌خواهند به همین دلیل هم ما ناچار شدیم برای اجرای خواسته بازنشستگان مراحل قانونی را دوباره طی کنیم و به همین دلیل هم در پرداخت‌ها تأخیر ایجاد شد.

بازنشستگان‌گفته‌اند: مبلغ این بدهی برای هر یک از ما حدودادو میلیون تومان است اما دولت تا‌کنون فقط 420هزار تومان از آن را پرداخت کرده‌ که این پرداخت نیز در دو قسط انجام شده است.ما خواستار وصول این بدهی از سوی دولت به‌صورت یکجا هستیم و انتظار ما این است که دولت در برابر کسانی که بیش از 30سال برایش خدمت کرده‌اند به تکالیفش عمل کند.

این بدهی مربوط به 830هزار نفر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری است که تا‌کنون در دو مرحله 420هزار تومان به‌حساب آنان واریز شده است؛ در مرحله اول 250هزار تومان در آخرین روز اسفند 89 و در مرحله دوم مبلغ 170هزار تومان در خرداد‌ماه امسال. میانگین مطالبات بازنشستگان کشوری بین یک میلیون و 500 تا دو و نیم میلیون تومان است؛ البته حداقل و حداکثر مطالبات بازنشستگان متفاوت است به‌طوری‌که مبلغ ریالی برخی بازنشستگان از میزان میانگین اعلام‌شده بیشتر و رقم تعداد دیگری از بازنشستگان بسیار پایین‌تر است.

وزارت آموزش و پرورش با 433هزارنفر، وزارت بهداشت با 121هزارو733نفر، وزارت راه‌وترابری با 55هزارو384نفر، وزارت جهادکشاورزی با 42هزارو13نفر و وزارت کشور با 32هزارو754نفر به‌ترتیب مشمولان مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هستند. مطالبات بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری مربوط به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری است که می‌بایست از مهرماه 1386توسط دولت اجرا می‌شد اما اجرای این قانون با یک سال تأخیر و از مهر 87 انجام شد، به این ترتیب هریک از افرادی که پیش از سال 86 بازنشسته شده بودند، از دولت طلبکار شده‌اند.

کد خبر 186501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز