گروه ادب و هنر - احمد افشار: هنر مجسمه‌سازی یکی از هنرهایی است که زمینه مساعدی برای زیباسازی شهری است.

سمپوزیوم مجسمه سازی

این روزها چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی‌ تهران، به‌عنوان یک رویداد فرهنگی در باغ موزه قصر تا 16مهرماه برپاست و هنرمندان مجسمه‌ساز ایرانی و نیز هشت مجسمه‌ساز از نقاط مختلف جهان در آن گردهم آمده‌اند. ساخت مجسمه‌های سنگی در مقابل دید بازدید‌کنندگان در این سمپوزیوم باعث شده تا ارتباط خوبی میان مخاطب و مجسمه برقرار ‌شود. همچنین برپایی نمایشگاه ماکت‌های منتخب هنرمندان، یکی از بخش‌های جنبی این سمپوزیوم است.

توسعه هنر مجسمه‌سازی

سیدمجتبی موسوی، دبیر چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی‌ تهران ، با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان زیباسازی شهرداری تهران در برگزاری این سمپوزیوم، فراهم ساختن شرایط مطلوب برای توسعه هنر مجسمه‌سازی معاصر است به همشهری می‌گوید: این سمپوزیوم زمینه و فرصتی برای رشد و شکوفایی هنر مجسمه‌سازی ایران است. به این منظور تاکنون سهم مجسمه‌سازان ایرانی نسبت به هنرمندان خارجی در سمپوزیوم‌های تهران بیشتر بوده است.

این مجسمه‌ساز ادامه داد: هنرمندان جوان ما پیش از این امکان عرض اندام و کسب تجربه در رشته خود را نداشته‌اند و این سمپوزیوم موقعیتی استثنایی ایجاد کرد تا هنرمندان فرصت تبادل تجربه را داشته باشند و جسارت حضور در رویدادهای بین‌المللی را پیدا کنند.

موسوی همچنین حضور هنرمندان خارجی در سمپوزیوم را مثبت ارزیابی کرد و افزود: حضور هنرمندان خارجی فرصتی برای انتقال تجربیات آنها به هنرمندان ایرانی است؛ علاوه بر این شناخت مطلوبی را از ایران به هنرمندان خارجی می‌دهد. در این صورت آنها می‌توانند منتقل‌کننده تصاویر درستی از جامعه و هنر ایران به کشورهای خود باشند.

تلطیف فضای شهری

به گفته برگزارکنندگان یکی دیگر از اهداف این سمپوزیوم تلطیف فضای شهری است. قرار است سنگ‌های بی‌جانی که در این سمپوزیوم با روح و دست هنرمندان نقش و جان می‌گیرد در فضای شهر بنشیند تا شاید بتواند به شهروندانی که روزمرگی به بخشی از عادت زندگی‌شان تبدیل شده است، جان و روح داده و نگاهشان را به عادت‌های زندگی تغییر دهد؛ نکته‌ای که سیدجواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به برپایی این سمپوزیوم آن ‌را فضایی مناسب برای امکان مکث و ایستادن دانسته و می‌گوید: هرگاه فضای هنری برای شهروندان باز شود این امکان فراهم می‌شود تا آنها لحظه‌ای توقف و احساس راحتی کنند، لذا این وظیفه ماست که فضاهای آرامش‌بخش را با آثاری که هنرمندان خلق می‌کنند افزایش دهیم. همچنین بهروز دارش، هنرمند مجسمه‌ساز نیز با بیان اینکه مجسمه‌ عامل تلطیف فضای شهری است معتقد است: برگزاری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی نشان‌دهنده توجه مدیریت شهری به هنر است. این هنرمند با تأکید بر توجه ویژه به جایگاه آثار هنری در شهر ادامه داد: هنرمندان وظیفه دارند تا آثار شهری خلق کنند. آثار شهری کارهای نوآورانه‌ای هستند که ارتباطی میان فضا‌، نور ‌و ماده برقرار می‌کنند.

به گفته وی فضا و مناسبات به قدری در اطراف شهروندان زیاد است که شاید آثار هنری در این میان بیشتر جنبه فانتزی پیدا کند، اما باید به این نکته فکر کنیم که چطور می‌توانیم در چنین فضایی نظر کودکی را به سمت یک اثر هنری به‌عنوان یک اثر تأثیرگذار جلب کنیم؟

سمپوزیوم نشان‌دهنده ثبات فرهنگی است

بسیاری از هنرمندان مجسمه‌ساز، هنر مجسمه‌سازی را همچون کودک رو به رشدی می‌دانند که برگزاری بی‌ینال و سمپوزیوم‌ها می‌تواند در رشد و ارتقای آن نقش اساسی داشته باشد؛ موضوعی که طاهر شیخ‌الحکمایی، هنرمند مجسمه‌ساز از اعضای هیأت انتخاب این سمپوزیوم، درباره کارکرد برپایی اینگونه سمپوزیوم‌ها می‌گوید: برپایی سمپوزیوم آن هم در سطحی بین‌المللی، نشان‌دهنده ثبات فرهنگی است و از این طریق می‌توان هنرمندان و داوران بین‌المللی را سفیرانی فرهنگی تلقی کرد که می‌توانند نقش مثبتی در خنثی کردن تبلیغات ضد‌فرهنگی کشورهای غربی داشته باشند. همچنین ایرج محمدی، دیگر هنرمند مجسمه‌ساز با بیان اینکه برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تأثیر زیادی در ارتقای هنر مجسمه‌های شهری در سطح بین‌المللی داشته‌ است تأکید می‌کند: سمپوزیوم‌ بین‌المللی تهران یکی از انتخاب‌های هنرمندان مجسمه‌ساز برای نشان دادن هنر خود و استفاده از تجارب دیگران است.

این هنرمند با بیان اینکه تداوم برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی‌ شهر تهران، پایتخت را به‌عنوان یکی از شهرهای مطرح در زمینه ساخت مجسمه‌های شهری به هنرمندان دنیا معرفی می‌کند، گفت: با برگزاری سمپوزیوم می‌توان دنیا را با پیشینه تاریخی هنر مجسمه‌سازی‌ نزد ایرانیان آشنا کرده و تهران به‌عنوان یکی از شهرهای پیشرو در ساخت المان‌های شهری با استفاده از این هنر مطرح خواهد شد.

به گفته کارشناسان در جامعه‌ای که هنر نقش مهمی داشته و برای مردم قابل لمس باشد، از خشونت در آن جامعه کاسته خواهد شد، لذا بهره‌برداری از آثار هنری به‌خصوص مجسمه در جهت تلطیف فضای شهری، معضلی که در این سال‌ها به‌شدت به چشم می‌خورد، می‌تواند فضای بصری زیبایی را فراروی شهروندان قرار دهد. هرچند در این سال‌ها سازمان زیبا‌سازی‌ شهرداری تهران تلاش‌هایی برای رفع مشکلاتی از این دست انجام داده، اما واقعیت این است که می‌توان تلاش‌های بیشتری را برای زیباسازی سطح شهر انجام داد.

هدف اصلی سمپوزیوم مجسمه‌سازی توسعه و ارتقای این هنر است

دبیر چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران درباره دورنمای این سمپوزیوم گفت: استمرار هر رویداد هنری باعث قوام و ثبات آن می‌شود و آرزو داریم تا سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران و دوسالانه‌های مجسمه‌های شهری به این قوام برسند. به گفته سیدمجتبی موسوی یکی از سیاست‌ها و اهداف اصلی سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهر تهران، ارتقای هنر مجسمه‌سازی است که خوشبختانه طی چهار دوره در رسیدن به این هدف موفق عمل کرده‌ایم.

دبیر چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی‌ تهران با اعتقاد بر آنکه آثار ساخته‌شده در این سمپوزیوم می‌تواند فضای شهری را غنی‌تر کند، خاطرنشان کرد: توسعه هنر مجسمه‌سازی توجه به مقوله آموزش و همچنین فرهنگ‌سازی از دیگر مواردی است که ما در راستای این رویداد بین‌المللی به آن توجه کرده‌ایم و ازجمله ویژگی‌های مختص خودمان است.

او با اشاره به اهمیت حضور هنرمندان بین‌المللی در چنین رویدادهایی گفت: این هنرمندان سفیران فرهنگی هنری محسوب می‌شوند که با حضور خود علاوه بر انتقال تجربیات و دستاوردهای‌شان می‌توانند آنچه را که از ایران و مجسمه‌سازی‌ ایران دیده‌اند به کشور خود و سایر رویدادهای بین‌المللی که در آن حضور پیدا می‌کنند منتقل کنند.

کد خبر 186676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز