همشهری‌آنلاین: نخستین مناظرۀ انتخاباتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با میت رامنی، نامزد حزب جمهوری خواه برای ریاست جمهوری در دانشگاه شهر دنور ایالت کلورادو برگزار شد.

obama-romney

محور مناظره، پنج هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موضوع‌هایی مانند سیاست‌های مالیاتی و اجتماعی، بدهی‌های دولتی و اصلاح نظام بیمۀ درمانی در آمریکا بود.

به گزارش یورونیوز، رئیس جمهوری و نامزد حزب دموکرات آمریکا، این ایراد را خطاب به میت رامنی مطرح کرد که برنامۀ مالیاتی او کسری بودجۀ کشور را پنج میلیارد دلار افزایش می‌دهد. موضوعی که با پاسخ نامزد حزب جمهوری خواه رو به رو شد.

او گفت:«با سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهوری فعلی طبقۀ متوسط به خاک سپرده شد و آسیب دید، این طبقه تحت فشار بود. شهروندان آمریکا با درآمد متوسط شاهد کاهش درآمدشان تا حدود ۴۳۰۰ دلار بوده‌اند. این خود نوعی مالیات گیری از شهروندان است که من آن را مالیات نظام اقتصاد می‌دانم. این وضع باعث فشار زیادی بر شهروندان شد. در عین حال قیمت بنزین در دوران ریاست جمهوری اوباما دو برابر شد، بهای برق و قیمت مواد غذایی افزایش داشت و هزینۀ‌های مراقبت‌های بهداشتی تا ۲۵۰۰ دلار برای هر خانوار بیشتر شد. ​​خانواده‌هایی با درآمد متوسط زیر این فشار له می‌شوند.»

باراک اوباما در مقابل گفت: « چهار سال پیش، زمانی که در مرحلۀ مناظرۀ انتخاباتی بودم، گفتم که می‌خواهم مالیات خانواده‌های طبقۀ متوسط را ​​کاهش بدهم و این دقیقاً‌‌ همان کاری است که انجام دادم. دولت، مالیات را برای خانواده‌های طبقه متوسط ​​حدود ۳۶۰۰ دلار کاهش داد. آقای فرماندار! اما اگر بخواهیم طبق وعده‌های شما مالیات را کاهش بدهیم، نمی‌توانیم به اندازۀ کافی راه‌هایی پیدا کنیم که فقط شهروندان پردرآمد مشمول مالیات بیشتر شوند تا بشود مانع کسری بودجۀ کشور شد یا از فشار بر طبقۀ متوسط جلوگیری کرد. با حسابی این موضوع مشخص می‌شود.»

ناظران سیاسی می‌گویند میت رامنی در مناظره بهتر از رئیس جمهوری آمریکا و تهاجمی‌تر ظاهر شد، در حالی که باراک اوباما در طول مناظره تا حدی خسته به نظر می‌رسید.

قرار است دو مناظرۀ دیگر میان باراک اوباما و میت رامنی و مناظره ای میان پل رایان، معاون میت رامنی و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا برگزار شود.

کد خبر 186790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز