همشهری آنلاین: موسسه تایمز با همکاری موسسه تامسون رویترز لیست جدیدی از برترین دانشگاه‌های جهان در سال 2012-2013 را منتشر کرد که در آن دانشگاه‌ها بر اساس آموزش، تحقیقات، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی رتبه‌بندی شده‌اند.

رتبه‌بندی تایمز

برای رتبه‌بندی این دانشگاه‌ها از 13 شاخص عملکردی مورد تایید اساتید و دانشجویان و روسای دانشگاه‌‌ها برای دقیق‌ترین مقایسه ممکن استفاده شده است.

تعیین برترین دانشگاه‌های جهان امری بسیار پیچیده در جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها است، رتبه‌بندی تایمز تنها رتبه‌بندی جهانی است که دانشگاه‌های تحقیق‌محور را بر اساس آموزش، تحقیقات، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی تعیین می‌کند. شیوه به‌کار گرفته شده در رتبه‌بندی امسال نیز مشابه سال گذشته و بر اساس عملکرد دانشگاه‌ها بوده است.

13 شاخص عملکردی مورد استفاده در این رتبه‌بندی در پنج بخش دسته‌بندی می‌شوند:

آموزش: محیط آموزشی (30 درصد از امتیاز کل)

تحقیقات: حجم تحقیقات، درآمد از تحقیقات و اعتبار (30 درصد از کل امتیاز)

میزان ارجاع به مقالات: تاثیرگذاری تحقیقات (30 درصد از کل امتیاز)

درآمد بخش صنعت: نوآوری (2.5 درصد از کل امتیاز)

چشم‌انداز بین‌المللی: اعضا، دانشجویان و تحقیقات (7.5 درصد از کل امتیاز)

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مقایسه عملکرد دانشگاه‌های جهان با استفاده از این شاخص‌ها، 10 دانشگاه برتر جهان به ترتیب موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه استنفورد هردو در رتبه دوم، دانشگاه هاروارد، موسسه تکنولوژی ماساچوست، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کمبریج، کالج امپریال لندن، دانشگاه کالیفرنیا برکلی و دانشگاه شیکاگو انتخاب شده‌اند. هفت دانشگاه از 10 دانشگاه برتر جهان به آمریکا اختصاص داشته و سه دانشگاه دیگر به بریتانیا تعلق دارند. 

10 دانشگاه برتر جهان

در این گزارش جدید می‌توان دانشگاه‌های برتر جهان را از نظر منطقه‌ای و یا بر اساس پنج موضوع هنر و علوم انسانی، بالینی، پیش بالینی و سلامت، مهندسی و تکنولوژی،زیست، فیزیک و علوم اجتماعی مشاهده کرد.

در میان اسامی دانشگاه‌های برتر جهان می‌توان نام دانشگاه شریف را در رتبه‌های 301 تا 350 مشاهده کرد،‌جایگاهی که نسبت به رتبه سال گذشته این دانشگاه تغییری پیدا نکرده‌است اما جزئیات امتیازهای به دست آمده توسط این دانشگاه نشان می‌دهد شریف در بخش آموزش، چشم‌انداز بین‌المللی، تحقیقات و ارجاع به مقالات نسبت به سال گذشته امتیاز بیشتری به دست آورده و تنها در بخش درآمد‌زایی مقدار کوچکی افت امتیاز داشته است. دانشگاه شریف تنها دانشگاهی از ایران است که نامش در این رتبه‌بندی دیده می‌شود.

دانشگاه‌های برتر آمریکا

بر اساس رتبه‌بندی منطقه‌ای تایمز، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، استنفورد، هاروارد، MIT، پرینستون، کالیفرنیا برکلی، شیکاگو، ییل، کالیفرنیا لس‌آنجلس و دانشگاه کلمبیا 10 دانشگاه برتر آمریکا به شمار می‌روند. تعداد دانشگاه‌هایی که از آمریکا و کانادا در این رتبه‌بندی مورد بررسی قرار گرفته‌اند 131 دانشگاه است.

دانشگاه‌های برتر آفریقا

از قاره آفریقا تنها از سه دانشگاه کیپ‌تاون، ویت‌واترسند و دانشگاه کوازولو-ناتال در این رتبه‌بندی نام برده شده است که به ترتیب رتبه‌های 113، 226 تا 350 و 350 تا 400 را در سطح جهانی به دست آورده‌اند.

دانشگاه‌های برتر آسیا

کره جنوبی بیشترین تعداد دانشگاه‌ها را در میان 10 دانشگاه برتر آسیا به خود اختصاص داده است، در این میان یک دانشگاه به سنگاپور، دو دانشگاه به هنگ‌کنگ، دو دانشگاه به چین و دو دانشگاه به ژاپن اختصاص دارند. دانشگاه‌های توکیو، سنگاپور، هنگ‌کنگ، پکن، پوهانگ، سینگوآ، کیوتو، ملی سئول، هنگ‌کنگ و موسسه علوم و تکنولوژی کره 10 دانشگاه برتر آسیا به شمار می‌روند. تعداد دانشگاه‌هایی که در بخش آسیا مورد بررسی قرار گرفته‌اند 57 دانشگاه است.

دانشگاه‌های برتر اروپا

دور از انتظار نیست که از 10 دانشگاه برتر اروپا 6 دانشگاه متعلق به بریتانیا باشد. دیگر دانشگاه‌های اروپایی که در میان برترین‌ها قرار گرفته‌اند به کشورهای سوئیس، سوئد و آلمان اختصاص دارند. بر اساس رتبه‌بندی جدید،‌برترین دانشگاه‌های اروپا به ترتیب دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج، کالج امپریال لندن، موسسه فدرال تکنولوژی زوریخ، کالج لندن، ادینبرگ، مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن، پلی‌تکنیک لوزان، موسسه کارولینسکا و دانشگاه لودوین ماکسیمیلیان انتخاب شده‌اند. 181 دانشگاه از اروپا در این رتبه‌بندی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته‌اند.

برترین دانشگاه‌های اقیانوسیه

از میان 25 دانشگاهی که در رتبه‌بندی تایمز از منطقه اقیانوسیه دیده می‌شوند، دانشگاه‌های ملبورن، ملی استرالیا، سیدنی، کوئینزلند، نیوساوث‌ولز، موناش، آکلند، آدلاید، استرالیای غربی و اوتاگو بیشترین امتیاز را در سطح جهانی به دست آورده‌اند.

برترین دانشگاه‌های آمریکای جنوبی

مانند قاره آفریقا، تنها سه دانشگاه از منطقه آمریکای جنوبی در این رتبه بندی نام برده شده اند که دو دانشگاه به برزیل و یکی به کلمبیا اختصاص دارد. دانشگاه سائو پائولو، کمپیناس و آندس سه دانشگاهی هستند که به ترتیب رتبه 158، 251 تا 275 و 351 تا 400 را به دست آورده‌اند.

دانشگاه‌های برتر جهان در بخش موضوعی

بر اساس گزارش جدید از رتبه‌بندی سال 2013-2013 تایمز، دانشگاه استنفورد در بخش هنر و علوم انسانی، دانشگاه آکسفورد در بخش بالینی، پیش‌بالینی و سلامت، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در بخش مهندسی و علوم فیزیکی و MIT در بخش علوم زیستی و علوم اجتماعی به عنوان برترین دانشگاه‌های جهان انتخاب شده‌اند.

 منبع: timeshighereducation.co.uk

کد خبر 186912
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز