مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک پژوهش نشان داد: ویتامین D در تکثیر سلول‌های سطحی، کاهش میزان PH واژن و بهبود میانگین درد طی مقاربت در زنان یائسه، موثر است

شیاف ویتامین D در بهبود دردهای یائسگی موثر است

به گزارش ایسنا، یائسگی در زنان همراه با مشکلاتی مانند مقاربت دردناک، کاهش ضخامت آندومتر و افزایش PH است. ویتامین D در تکثیر و ترمیم بافت پوششی موثر است. هدف این مطالعه که توسط میترا تدین و همکارانش انجام شد بررسی تاثیر شیاف ویتامین D بر آتروفی واژن در زنان یائسه بود.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی تعداد 44 نفر زن یائسه به‌طور تصادفی به دو گروه مساوی درمان و کنترل تقسیم شدند. گروه درمان، شیاف واژینال ویتامین D و گروه کنترل شیاف پلاسبو دریافت کردند. میانگین میزان درد هنگام اولین مقاربت، در پایان هفته 2، 4 و 8، معاینه و ثبت شد. میزان PH و بلوغ سلول‌های سطحی مخاط واژن در شروع مطالعه و در پایان هشتمین هفته به ترتیب با استفاده از کاغذ PH سنج و تهیه اسمیر بررسی شدند. داده‌ها با آزمون‌های آماری تی مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

میانگین تکثیر سلول‌های سطحی در گروه‌های درمان و کنترل در پایان هفته هشتم به ترتیب؛ 4.12±76.69 و 38.18±66.54 و میزان PH مخاط واژن 67.0±42.1 و 74.0±1.2 بود. میزان درد در طی مقاربت در گروه درمان به طور قابل توجهی کاهش یافت.

نتایج نشان داد: ویتامین D در تکثیر سلول‌های سطحی، کاهش میزان PH واژن و بهبود میانگین درد در طی مقاربت در زنان یائسه موثر است.

کد خبر 187232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز