گروه سیاسی: رادیوی رژیم صهیونیستی به ماهیت پهپادی که دیروز در 40کیلومتری تأسیسات هسته‌ای این رژیم فرود آمده اشاره‌ای نکرده است، تحلیلگران غربی هم دو به شک هستند که طرف پس پرده این پهپاد جاسوسی فرود آمده در خاک رژیم صهیونیستی ایران است یا نه؟

آذرماه سال 90نیروهای جنگ الکترونیک ایران با نفوذ در سامانه هدایتگر پهپاد فوق پیشرفته آر کیو 170آمریکایی، آن را تحت کنترل خود درآورده و نشاندند. تصاویری که از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی پخش شد نشان می‌داد آسیبی جدی به این پهپاد که قدرت انهدام خود را دارد وارد نشده است و پهپاد آمریکایی سالم است. چند‌ماه بعد ایران از تخلیه تمامی اطلاعات این پهپاد که روی نقاط خاصی در ایران متمرکز بود خبر داد.

در آن مقطع اریک اشمیت مدیرعامل وقت گوگل در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که همواره این نگرانی وجود داشته که ایرانیان به‌نحوی نرم‌افزارهای رمزنگاری شده برای کنترل را بشکنند، ایرانیان به نحو عجیبی در زمینه علوم سایبری بااستعداد هستند، که دلایلی دارد که ما از آنها اطلاعی نداریم. اهمیت آن پهپادی که در ایران فرودآمده و نگرانی مقامات کاخ سفید از دستیابی به اطلاعات آر کیو 170چنان بود که اوباما رئیس‌جمهور آمریکا شخصا برای بازگرداندن آن پیشقدم شد و دریک نشست خبری از ایران درخواست کرد که هواپیمای بدون سرنشین را به آمریکا بازگرداند.

بعدها بنا به ملاحظات امنیتی اطلاعاتی جزئی‌تر درباره اینکه ایران با این پهپاد چه کار کرده است و چه اطلاعاتی از این پهپاد فوق‌پیشرفته به‌دست آورده است منتشر نشد تا اینکه کمتر از یک‌ماه پیش فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تولید پهپاد «شاهد 129» به‌عنوان جدیدترین دستاورد سپاه در این عرصه یاد کرد. این پهپاد با مداومت پروازی 24ساعته می‌تواند مأموریت‌های خوبی در حوزه‌های شناسایی و رزمی انجام دهد.

روز گذشته خبرگزاری‌ها از ورود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین تا 40 کیلومتری تأسیسات هسته‌ای دیمونا در داخل سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. رادیوی رژیم صهیونیستی این خبر را تأیید کرده اما از اظهارنظر درباره طرفی که در پس پرده ارسال این هواپیما بوده است خودداری کرد. این رادیو گفته که این باور وجود دارد که هواپیما از نوار غزه به پرواز درآمده و مأموریتی اطلاعاتی داشته است. تنها مقام ایرانی که به این موضوع واکنش نشان داده معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران بوده است.

جمال الدین آبرومند البته درباره ماهیت این هواپیما و گمانه‌هایی که برخی رسانه‌های غربی درباره ماهیت ایرانی وغیرایرانی آن داشته‌اند سخنی به میان نیاورده است. او در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی پیرامون ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر سرنگون کردن پهپاد گفت: درخصوص این ادعا دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه ممکن است این ادعا تنها یک عملیات روانی باشد و دیگر آنکه اسرائیل دشمنان زیادی در سراسر دنیا دارد.

سردار آبرومند اظهار داشته با فرض اینکه این ادعا جنگ روانی نباشد، و ادعاهای صهیونیست‌ها مبنی بر قابلیت‌های سپر موشکی گنبد آهنین، حضور این پهپاد در عمق 100کیلومتری سرزمین‌های اشغالی نشان از ضعف‌های بسیار آنان دارد. آبان‌ماه سال 90یک‌ماه قبل از آنکه ایران پهپاد آر کیو 170آمریکایی را به تصرف درآورد، رژیم صهیونیستی حملاتی را به نوار غزه آغاز کرد که با پاسخ و شلیک چند راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی همراه شد. در آن زمان روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با تیتر «گنبد آهنین به خواب رفته است»

سامانه سپر موشکی این رژیم را به باد انتقاد گرفت. ورود پهپادی به عمق 40کیلومتری تأسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد تنها گنبد آهنین این رژیم به خواب نرفته است و به عمق جنگ‌های الکترونیک هنوز پی نبرده است. عباس نیلفروشان فرمانده دافوس سپاه پاسداران روز یکشنبه گذشته در گفت‌وگویی با سایت سپاه نیوزبا بیان اینکه سیستم فرماندهی و کنترل سپاه با تکیه بر شبکه‌‎های داخلی و غیرقابل اخلال بهترین روش اداره جنگ را به نمایش خواهد گذاشت ، به نقش نیروی هوافضای سپاه در مدیریت جنگ‌های آینده اشاره و تصریح کرد: این نیرو قادر است علاوه بر پشتیبانی از صحنه جنگ و عملیات مشترک در یک نبرد موازی اهداف کلیدی دشمن را مورد هدف قرار داده و منهدم سازد.

کد خبر 187265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز